آواچــــــــــــوب
AVACHOOB

آشنایی با انواع رنگ چوب

چوب یکی از متریال محبوبی است که در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی، نقش بسیار مهمی دارد. لوازم متعددی وجود دارند که به کمک چوب تولید می‌شوند و در هر ساختمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند. در کنار کیفیت و مقاومت چوب، رنگ آن‌ها نیز اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد و می‌تواند زیبایی

انواع رنگ چوب

چوب یکی از متریال محبوبی است که در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی، نقش بسیار مهمی دارد. لوازم متعددی وجود دارند که به کمک چوب تولید می‌شوند و در هر ساختمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند. در کنار کیفیت و مقاومت چوب، رنگ آن‌ها نیز اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد و می‌تواند زیبایی دکوراسیون شما را تحت‌تاثیر قرار دهد. به همین جهت آشنایی با انواع رنگ چوب امری ضروری محسوب می‌شود تا بتوانید متناسب با دکوراسیون فضای مدنظرتان، بهترین گزینه را انتخاب و استفاده نمایید.

رنگ‌های طبیعی چوب: از روشن تا تیره

هر چوب متناسب با نوع درختی که از آن تهیه شده، رنگ متفاوتی دارد. اغلب ما با طیف رنگ قهوه‌ای چوب آشنایی داریم. این در حالی است که رنگ‌های بسیار متعددی از چوب وجود دارد که فراتر از طیف قهوه‌ای است. انواع رنگ چوب به ترتیب از روشن تا تیره به شرح زیر است:

  1. رنگ‌های سفید تا کرم: منظور از رنگ سفید، همان کرم خیلی روشن است. به عنوان مثال رنگ چوب نراد، صنوبر و برخی از کاج‌ها به حدی روشن است که چوب آن‌ها را به عنوان چوب سفید می‌شناسند. همچنین در اغلب مواقع لمبه چوبی را با چوب کاج می‌سازند که رنگ روشنی دارد.
  2. چوب‌هایی به رنگ زرد: یکی دیگر از انواع رنگ چوب که رواج نسبتا زیادی دارد، زرد است. چوب درخت گیلاس به این رنگ است.
  3. چوب نارنجی: نوع دیگری از رنگ‌های چوب، نارنجی است. گاهی اوقات چوب گیلاس به رنگ نارنجی مشاهده می‌شود. همچنین چوب درختان پادوک آفریقایی و درخت Osage (توت آمریکایی) نیز دارای رنگ نارنجی هستند.
  4. چوب‌های قرمز: یکی از جذاب‌ترین انواع رنگ چوب، رنگ‌هایی از طیف قرمز است. درخت‌های راش، توسکا، درخت کامپاس، بلوط و سرخدار چوب‌های قرمزی دارند.
  5. چوب‌هایی به رنگ ماهاگونی یا ماهگونی: ماهگونی یکی از رنگ‌های بسیار جذاب چوب است. از چوب‌هایی به این رنگ معمولا برای تهیه لوازم تزئینی استفاده می‌شود. چوب آکاژو معروفترین چوبی است که به این رنگ می‌باشد.
  6. رنگ قهوه‌ای: رایج‌ترین گزینه در میان انواع رنگ چوب، قهوه‌ای است. بسیاری از چوب‌هایی که در تهیه لوازم مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند، به رنگ قهوه‌ای هستند. البته طیف رنگ قهوه‌ای بسیار گسترده است و در نوع خود، دارای رنگ‌های متعددی هستند.

رنگ چوب گردو و کاربردهای آن در دکوراسیون

چوب گردو یکی از زیباترین چوب‌هایی است که می‌توان از آن در بخش‌های مختلف دکوراسیون استفاده کرد. رنگ چوب گردو معمولا قهوه‌ای تیره است؛ اما قهوه‌ای متمایل به قرمز هم از رنگ‌های جذابی است که در چوب گردو دیده می‌شود. ویژگی دیگری که باعث شده چوب گردو به عنوان یکی از جذاب‌ترین انواع رنگ چوب شناخته شود، طرح نسبتا شلوغ و رگه‌های زیاد آن است. این رگه‌ها اغلب تیره‌تر از رنگ اصلی چوب بوده و به آن ظاهری خیره‌کننده می‌بخشند.

ساخت میز چوبی بسیار زیبا به کمک چوب طبیعی گردو
رنگ چوب گردو با رنگ‌های قهوه‌ای تیره و رگه‌های جذاب، برای دکوراسیون بسیار زیبا و خیره‌کننده است.

چوب گردو قیمت نسبتا بالایی دارد؛ اما به دلیل زیبایی ظاهری، توانسته محبوبیت خود را در دوره‌های مختلف حفظ کند. همچنین نکته مهمی که در خصوص این چوب وجود دارد آن است که شما می‌توانید از آن در اغلب سبک‌های دکوراسیون داخلی از جمله مینیمال، مدرن، کلاسیک، وینتیج و روستیک استفاده کنید. این چوب می‌تواند در تولید مبل، میز و صندلی مورداستفاده قرار بگیرد. همچنین رنگ چوب گردو کاملا مناسب برای کانتر، جزیره آشپزخانه، پارکت، کابینت و کمدها می‌باشد.

رنگ چوب بلوط و تفاوت آن با سایر چوب‌ها

یکی دیگر از چوب‌های پرکاربرد، چوب بلوط است. درخت بلوط بیش از 500 گونه مختلف دارد و همین موضوع موجب شده تا تنوع در رنگ چوب آن نیز بسیار زیاد باشد. رنگی که در اغلب درخت‌های بلوط دیده می‌شود، از طیف قهوه‌ای است. البته اگر بخواهیم دقیق‌تر رنگ آن را بررسی کنیم باید گفت که انواع رنگ چوب بلوط ممکن است از کرم روشن تا قهوه‌ای تیره باشند. همچنین باید مجددا یادآوری کرد که برخی گونه‌های خاص بلوط، ممکن است به رنگ قرمز هم باشند. گذر زمان نیز می‌تواند تغییراتی را در رنگ چوب بلوط به وجود آورد.

کاربرد چوب بلوط در دکوراسیون داخلی و کتابخانه
انواع چوب‌های بلوط به دلیل طرح و رنگ زیبایی که دارند، در بخش‌های مختلف از دکوراسیون داخلی استفاده می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های جذابی که باعث شده چوب بلوط و رنگ آن بسیار خاص و منحصربه‌فرد باشند، طرح آن است. الگوی دانه‌های چوب بلوط جذابیت زیادی داشته و به آن جلوه‌ای خاص می‌بخشد. البته در نظر داشته باشید که هر یک از انواع درخت‌های بلوط در کنار رنگ متفاوت، الگویی خاص هم دارند و به همین جهت کاربردهای مخصوص خودشان را دارند. بلوط چوب سختی است و دوام بسیار بالایی دارد. از این چوب نیز برای ساخت مبل، میز، صندلی، کف‌پوش‌های طبیعی، تخت خواب، ساخت کتابخانه‌ها و کابینت استفاده می‌شود.

انواع رنگ‌های مصنوعی و پوششی برای چوب

با وجود آن که چوب‌های طبیعی ظاهر زیبایی دارند، ممکن است گاهی نیاز به استفاده از رنگ‌های مصنوعی برای آن‌ها داشته باشید. انواع رنگ چوب مصنوعی وجود دارند که می‌توانید متناسب با نیاز خود از آن‌ها استفاده کنید. به طور کلی رنگ‌های مصنوعی و پوششی کمک می‌کنند که کیفیت چوب افزایش پیدا کرده و دوام بیشتری داشته باشد.

در اغلب مواقع برای رنگ کردن چوب از رنگ‌های شفاف استفاده می‌شود. این رنگ‌ها کمک می‌کنند که ظاهر طبیعی چوب حفظ شده و در عین حال درخششی خارق‌العاده به آن اضافه شود. چنین رنگ‌هایی باعث می‌شوند که چوب در برابر نفوذ آب و رطوبت، نفوذ حشرات و حتی اشعه‌های مضری همچون فرابنفش هم مقاومت بالایی داشته باشد. انواع رنگ چوب شفاف شامل رنگ‌های بر پایه آب و رنگ‌های بر پایه روغن است که هر یک از این موارد نیز در نوع خود، شامل محصولات متنوعی می‌شوند. رنگ اکریلیک، رنگ‌های پلی‌اورتان و رنگ‌های گیاهی از مهمترین و کاربردی‌ترین گزینه‌ها محسوب می‌شوند.

استفاده از انواع رنگ‌های مصنوعی و پوششی برای افزایش کیفیت و دوام چوب
به کمک رنگ‌های مصنوعی و پوششی می‌توان کیفیت چوب را بالا برد و از آن در برابر عوامل مختلف محافظت کرد.

علاوه بر رنگ‌های شفاف یا اصطلاحا بی‌رنگ، برخی محصولات وجود دارند که در طیف رنگ‌های گوناگونی قرار می‌گیرند. این رنگ‌ها نیز ظاهر متفاوتی به چوب داده و می‌توانند مقاومت آن‌ها را افزایش دهند. از چنین رنگ‌هایی معمولا زمانی استفاده می‌شود که ظاهر چوب به تنهایی، زیبایی کافی را نداشته باشد. همچنین اگر رنگ چوب متناسب با دکوراسیون نباشد، می‌توان به کمک رنگی متفاوت، به آن‌ها هارمونی بخشید.

رنگ چوب آماده

یکی از نکات مهمی که در خصوص انواع رنگ چوب باید بدانید آن است که برای استفاده از آن‌ها به حلال نیاز دارید. رنگ‌های پایه آب همانطور که از نامشان هم مشخص است، برای رقیق شدن به آب احتیاج دارند. رنگ‌های پایه روغن نیز به حلال‌های نفتی نیاز دارند. لزوم ترکیب کردن مقدار معینی از رنگ و حلال ممکن است باعث شود که رنگ کردن چوب کمی با پیچیدگی همراه شود. برای حل این مشکل، می‌توانید از رنگ‌های آماده استفاده نمایید.

رنگ آماده همانطور که از نامش هم مشخص است، آماده استفاده است و دیگر لازم نیست که شما آن را با حلال ترکیب کنید. پس از خرید رنگ چوب آماده، می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. این موضوع کمک می‌کند که سرعت شما در رنگ کردن چوب بیشتر شود. همچنین مزیت دیگری که این رنگ دارد آن است که استفاده از آن نیاز به تخصص ندارد. ترکیب میزان معینی از رنگ و حلال بسیار مهم است؛ زیرا می‌تواند بر کیفیت نهایی چوب و همچنین زمان خشک شدن آن تاثیر بگذارد. اگر نتوانید میزان دقیقی از این موارد را با هم ترکیب کنید، ممکن است نتیجه مطلوبی از رنگ کردن نگیرید. این در حالی است که استفاده از رنگ آماده، چنین چالش‌هایی را ندارد.

جمع بندی

چوب یکی از موارد محبوبی است که از گذشته‌های دور در تولید برخی لوازم خانگی مورداستفاده قرار می‌گرفت. وجود تنوع بسیار بالا در طرح و رنگ چوب باعث شده که در گذر زمان، محبوبیت خود را حفظ کند. هر یک از انواع رنگ چوب می‌توانند در ساخت محصولات خاصی مورداستفاده قرار بگیرند. فارغ از اینکه چوب و لمبه چوبی چه رنگی دارد، شما می‌توانید از رنگ‌های پوششی هم برای آن‌ها استفاده کنید. انواع رنگ چوب پوششی به افزایش مقاومت و کیفیت چوب کمک چشمگیری کرده و از پوسیدگی آن جلوگیری می‌کنند. در حالت طبیعی که چوب پوشش خاصی ندارد، در معرض رطوبت، اشعه فرابنفش و حمله حشرات قرار دارد. این موارد می‌توانند باعث شوند که زیبایی ظاهری چوب از بین رفته و حتی کارایی آن هم کاهش یابد. در حالی که با استفاده از رنگ‌های پوششی می‌توان به راحت‌ترین شکل ممکن، از بروز این مشکلات پیشگیری کرد. اگر قصد خرید رنگ چوب را دارید، رنگ آماده یکی از محصولاتی است که استفاده از آن بسیار آسان بوده و می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای شما باشد.

آواچوب

سوالات متداول

چوب‌های طبیعی چه رنگی دارند؟
چوب‌های طبیعی از درخت‌های گوناگونی تهیه می‌شوند. رنگ چوب هر درخت متفاوت از سایر درخت‌هاست. به طور کلی نیز ممکن است رنگ چوب طبیعی از کرم روشن تا قهوه‌ای تیره و حتی نارنجی، قرمز و ماهگونی باشد.

رنگ چوب سفید مربوط به کدام درخت است؟
درخت‌های مختلفی از جمله نراد، صنوبر و کاج چوب سفید دارند که در میان این موارد، چوب کاج به دلیل مقاومت بالا، بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

چرا باید برای چوب از رنگ‌های پوششی استفاده کرد؟
رنگ‌های پوششی کیفیت چوب را افزایش داده و کمک می‌کنند که در برابر عوامل مختلف، مقاوم باشد. همچنین این رنگ‌ها باعث افزایش عمر چوب خواهند شد.

بهترین رنگ پوششی چوب کدام است؟
بهترین رنگ پوششی برای هر چوب متفاوت است. متناسب با کاربردی که چوب دارد، می‌توان از رنگ خاصی برای آن استفاده کرد؛ البته از نظر سهولت در استفاده، رنگ آماده بهترین گزینه است!

رنگ چوب آماده چیست؟
رنگ آماده رنگی است که پس از خرید، بدون نیاز به حلال و رقیق کردن، می‌توانید اقدام به استفاده از آن نمایید.

آخرین پست‌ها

دیدگاه خودتان را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حافظه موقت کپی شد