آواچــــــــــــوب
AVACHOOB

بهترین رنگ برای چوب ترمو چیست؟

چوب ترمو یکی از چوب‌های ضد آب است که مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط محیطی دارد. همین موضوع موجب شده که بسیاری از افراد گمان کنند این چوب نیازی به حفاظت ندارد. در حالی که رنگ کردن آن باعث می‌شود در عین حال که زیبایی ظاهری چوب افزایش پیدا

بهترین رنگ برای چوب ترمو

چوب ترمو یکی از چوب‌های ضد آب است که مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط محیطی دارد. همین موضوع موجب شده که بسیاری از افراد گمان کنند این چوب نیازی به حفاظت ندارد. در حالی که رنگ کردن آن باعث می‌شود در عین حال که زیبایی ظاهری چوب افزایش پیدا می‌کند، مقاومت آن هم بیشتر شود. رنگ‌های بسیار متعددی از برندهای گوناگون، برای رنگ‌آمیزی چوب وجود دارند؛ اما هر نوع چوب با توجه به مشخصات منحصربه‌فردی که دارد، نیازمند برخی رنگ‌های خاص است. برای رنگ کردن ترمو، باید با بهترین رنگ برای چوب ترمو آشنا باشید. استفاده از رنگ مناسب سبب می‌شود که مقاومت چوب به شکل چشمگیری افزایش یابد و همچنین عمر آن بیشتر شود.

رنگ‌های طبیعی و شفاف

پیش از آن که به بررسی بهترین رنگ برای چوب ترمو بپردازیم، بهتر است یادآور شویم که چوب ترمو، ظاهری بسیار زیبا دارد. ترموود می‌تواند از هر درختی تهیه شود. در طول فرایند ترمو کردن، ظاهر طبیعی آن کاملا حفظ می‌شود و محصول نهایی دارای خطوط و گره‌های بسیار جذابی خواهد بود. به طور کلی نیز چوب ترمو یکی از زیباترین انواع چوب است که به شکل وسیعی در طراحی نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها به کار برده می‌شود. این زیبایی ظاهری باعث شده که اغلب افراد تمایلی به رنگ کردن آن نداشته باشند. این در حالی است که رنگ‌های طبیعی و شفاف می‌توانند بدون ایجاد تغییرات خاصی در ظاهر ترموود، به عنوان یک لایه حفاظتی برای آن عمل کنند.

استفاده از رنگ های طبیعی برای زیباسازی سطح چوب
رنگ‌های طبیعی و شفاف یا همان موج نما می‌توانند ظاهر ترموود را حفظ کرده و به آن درخشش و براقیت ببخشند.

رنگ‌های شفاف به رنگ‌هایی گفته می‌شود که قادرند ظاهر طبیعی چوب را حفظ کنند. به این رنگ‌ها اصطلاحا رنگ موج نما نیز گفته می‌شود. البته دقت کنید که استفاده از این رنگ‌ها باعث می‌شود میزان براق بودن و درخشش چوب کمی افزایش یابد. علاوه بر این، چنین رنگی می‌تواند از چوب ترمو در برابر عوامل متعددی از جمله نفوذ رطوبت، لکه و حتی خط و خش محافظت کند. همچنین رنگ شفاف، تاثیرات مضر تغییرات آب و هوایی و اشعه‌های نور خورشید را کاهش می‌دهد. بدین ترتیب با استفاده از این نوع رنگ‌ها شما می‌توانید طول عمر ترمو را به شکل چشمگیری افزایش دهید.

رنگ شفاف اکریلیک

رنگ اکریلیک یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها برای انواع چوب و متریال دیگر است که می‌توان آن را به عنوان بهترین رنگ برای چوب ترمو هم معرفی کرد. این رنگ بر پایه آب است و به زمان کوتاهی برای خشک شدن نیاز دارد. چنین ویژگی باعث شده تا استفاده از آن بسیار راحت باشد. همچنین جالب است بدانید که بوی این رنگ بسیار ناچیز است. بدین ترتیب اگر قصد دارید چوب‌های ترمو که در نمای داخلی ساختمان استفاده شده را رنگ کنید، می‌توانید در هنگام خرید رنگ چوب، روی اکریلیک حساب کنید.

لاک شفاف پلی‌یورتان

یکی دیگر از محصولاتی که می‌توان آن را به عنوان بهترین رنگ برای چوب ترمو معرفی کرد، لاک شفاف پلی‌اورتان است. این نوع لاک هم مانند رنگ اکریلیک، پوششی شفاف روی چوب ایجاد می‌کند که مقاومتی بسیار بالا دارد. در واقع لاک پلی‌یورتان از دو ماده رزین و هاردنر تشکیل شده است که چسبندگی بسیار زیادی دارند. این لایه‌ها کمک می‌کنند که چوب ترمو در برابر رطوبت و حتی نفوذ آب بسیار مقاوم عمل کند. یک لایه از لاک پلی‌اورتان می‌تواند از پوسیدگی این چوب جلوگیری کند و به آن زیبایی و درخششی خارق‌العاده ببخشد.

علاوه بر موارد ذکر شده، لاک پلی‌یورتان در برابر سایش هم بسیار مقاوم است. همچنین می‌تواند به خوبی از چوب در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت کند. این نوع لاک پوسته نمی‌شود و حتی پس از گذشت چندین سال، زیبایی و ظاهر جذاب خود را حفظ می‌کند. لاک پلی‌اورتان حتی از چوب در برابر آلودگی هم محافظت کرده و باعث می‌شود به فضای بهداشتی‌تری دست پیدا کنید. اگر قصد خرید روغن چوب را دارید، باید بدانید که لاک پلی‌اورتان تمام ویژگی‌های مدنظر شما را داشته و حتی زودتر از مابقی محصولات هم خشک می‌شود.

استفاده از این لاک نیاز به تخصص ندارد و به راحتی می‌توان از آن برای چوب استفاده کرد. تمامی این موارد در کنار هم باعث شده‌اند که لاک پلی‌اورتان به عنوان باکیفیت‌ترین و بهترین رنگ برای چوب ترمو شناخته شود.

رنگ‌های محافظتی

در بررسی بهترین رنگ برای چوب ترمو، باید به رنگ‌های محافظتی هم اشاره کرد. این رنگ‌ها همانطور که از نامشان هم مشخص است، به عنوان لایه‌ای محافظ عمل کرده و چوب ترمو را از آسیب‌های گوناگون حفظ می‌کنند. چوب‌های ترمو ممکن است در نمای داخلی و خارجی استفاده شوند. هر یک از این فضاها، شرایط خاصی دارند. بدین ترتیب چوب ترمو وابسته به فضایی که در آن استفاده شده، در برابر آسیب‌های متفاوتی قرار می‌گیرد. رنگ‌های محافظتی می‌توانند از هر نوع آسیبی که در هر فضایی رخ می‌دهد، جلوگیری کنند.

رنگ کردن ترموود به کمک رنگ محافظتی، به منظور افزایش مقاومت آن
رنگ محافظتی می‌تواند از چوب ترمو در برابر نفوذ آب، رطوبت، حشرات و اشعهUV محافظت کند.

بهترین رنگ برای چوب ترمو باید قادر باشد که از چوب در برابر عوامل جوی، اشعه فرابنفش، نفوذ آب و رطوبت، خط و خش و همچنین سایش محافظت کند. رنگ‌های محافظتی نیز دقیقا به همین منظور تولید می‌شوند. این محصولات تنوع بالایی داشته و در رنگ‌های مختلفی ارائه می‌شوند. البته به صورت شفاف (بدون رنگ) هم ارائه می‌شوند. اگر به فکر خرید رنگ چوب هستید، می‌توانید هر رنگی که مدنظر دارید را از میان رنگ‌های محافظتی انتخاب کنید تا با یک تیر، دو نشان بزنید!

رنگ‌های روغنی

اگر قصد خرید روغن چوب را دارید، رنگ‌های روغنی گزینه جذابی به حساب می‌آیند. این رنگ‌ها همچنین به عنوان مقاوم‌ترین و بهترین رنگ برای چوب ترمو هم شناخته می‌شوند. به طور کلی رنگ‌های روغنی غلظت بسیار بالایی داشته و به شکل عمیقی به چوب نفوذ پیدا می‌کنند. این موضوع موجب می‌شود که به شکل بهتری از ترموود محافظت کنند. به واسطه این میزان از محافظت، می‌توان از رنگ‌های روغنی برای چوب‌های ترمو که در محیط خارجی قرار می‌گیرند نیز استفاده نمود. البته این موضوع به معنای مناسب نبودن رنگ روغنی برای فضای داخلی نیست؛ بلکه به این معناست که کیفیت رنگ روغنی و میزان محافظت آن به حدی بالاست که برای محیط بیرونی، گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

این رنگ‌ها همچنین در برابر ساییدگی هم بسیار مقاوم هستند. بدین ترتیب اگر از چوب ترمو به عنوان کف‌پوش استفاده کرده باشید، می‌توانید از این رنگ برای حفاظت از آن بهره ببرید. همچنین اگر از ترموود در محیط‌های مرطوبی مانند اطراف حمام، استخر و حتی جکوزی استفاده کرده‌اید، رنگ روغنی بهترین رنگ برای چوب ترمو محسوب می‌شود. در آخر باید دقت داشته باشید که گاهی خشک شدن کامل رنگ روغنی ممکن است حتی به چند روز زمان احتیاج داشته باشد.

رنگ‌های پایه آب

یکی دیگر از گزینه‌هایی که باید به عنوان بهترین رنگ برای چوب ترمو معرفی کرد، رنگ‌هایی بر پایه آب هستند. این رنگ‌ها همانطور که از اسمشان مشخص است، نیازمند آب به عنوان حلال یا همان رقیق‌کننده هستند. مهمترین مزیتی که این رنگ دارد آن است که با سرعت بسیار زیادی خشک می‌شود. این رنگ‌ها نهایتا 2 الی 3 سانتی‌متر به چوب نفوذ می‌کنند. بدیهی است که دوام و عمر آن‌ها از رنگ‌های روغنی کمتر خواهد بود. اما همچنان برای دکوراسیون داخلی و خارجی بسیار مناسب هستند.

یکی از مهمترین نکاتی که در خصوص این رنگ باید بدانید، مقاومت آن در برابر نفوذ آب است. بسیاری از افراد گمان می‌کنند که رنگ‌های پایه آب، در برابر آب آسیب‌پذیر هستند و ممکن است باران و یا شستشو، باعث از بین رفتن آن شود. در حالی که این مورد کاملا اشتباه است! زمانی که رنگ‌آمیزی ترموود را با این رنگ انجام دهید، رنگ کاملا به بافت چوب می‌چسبد و حتی پس از شستشو، به قوت خود باقی می‌ماند.

رنگ‌های پایه آب می‌توانند به خوبی از ترمو در برابر نفوذ حشرات محافظت کنند. جالب است بدانید که این نوع رنگ به طور کامل با محیط زیست، سازگار است. از آنجایی که برای رقیق کردن این نوع رنگ از آب استفاده می‌شود، احتمال شره کردن آن نیاز زیاد است. به همین جهت توصیه می‌شود که آن را با ابر و اسفنج استفاده کنید تا بتوانید به نتیجه‌ای زیبا برسید.

رنگ‌های مقاوم در برابر اشعه UV

بسیاری از چوب‌هایی که در محیط خارجی و داخلی مورداستفاده قرار می‌گیرند، در معرض تابش آفتاب قرار دارند. همه ما می‌دانیم که نور خورشید حاوی اشعه‌های مضری همچون اشعه فرابنفش یا همان UV است. این اشعه به همان اندازه که برای انسان ضرر دارد، می‌تواند برای چوب هم مضر باشد و باعث تخریب ساختار آن شود. بدین ترتیب اگر از ترموود در فضایی استفاده می‌کنید که در معرض نور آفتاب قرار دارد، بهترین رنگ برای چوب ترمو، رنگی است که از آن در برابر این اشعه محافظت کند.

رنگ کردن ترموود به منظور جلوگیری از آسیب‌های اشعه فرابنفش
رنگ کردن چوب ترمو باعث حفظ آن در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید و اشعه فرابنفش می‌شود

اشعه فرابنفش به مرور زمان باعث می‌شود که ساختار چوب تخریب شود و مقاومت آن از بین برود. همچنین این اشعه می‌تواند باعث تغییر رنگ چوب شده و زیبایی ظاهری‌اش را نیز نابود سازد. ترک خوردن هم از مشکلاتی است که اشعه فرابنفش می‌تواند برای ترمو ایجاد کند. بدین ترتیب بسیار مهم است که بهترین رنگ برای چوب ترمو، از آن در برابر اشعه یو وی هم محافظت کند.

رنگ‌های دارای فیلتر UV

معمولا چوب‌های ترمویی که در نمای بیرونی ساختمان استفاده می‌شوند، به طور مستمر در معرض آسیب اشعه یو وی قرار دارند. اگر نتوانید از این چوب محافظت کنید، به مرور زمان رنگ آن خاکستری شده و حتی ممکن است کارایی خود را از دست بدهد. رنگ کردن ترمو باعث می‌شود که مقاومت آن در برابر اشعه فرابنفش بیشتر شود. بدین ترتیب اگر برایتان مهم است که طول عمر چوب ترمو را افزایش دهید، باید در هنگام خرید رنگ چوب به این نکته دقت کنید که آیا در برابر اشعه فرابنفش مقاوم است یا نه. با در نظر گرفتن این نکته می‌توانید بهترین رنگ برای چوب ترمو را داشته باشید.

رنگ‌های اکریلیک مقاوم در برابر UV

بسیاری از رنگ‌های اکریلیک موجود در بازار، توانایی محافظت از ترمو در برابر اشعه UV را دارند. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، شما می‌توانید از رنگ اکریلیک در نمای بیرونی ساختمان هم استفاده کنید. بدین ترتیب با استفاده از این رنگ می‌توانید خیلی ساده، چوب ترمو را از انواع آسیب‌ها از جمله آسیب‌های ناشی از اشعه فرابنفش دور نگهدارید.

جمع بندی

چوب ترمو یکی از چوب‌های محبوب در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان‌ها محسوب می‌شود. محافظت از این چوب بسیار مهم است و برای این منظور شما باید بهترین رنگ برای چوب ترمو را بشناسید. البته بهترین رنگ برای چوب ترمو وابسته به شرایط استفاده از ترمو است. به بیان ساده‌تر، هر نوع چوب ترمو با هر کاربردی که دارد، نیازمند رنگی متفاوت است. رنگ‌های بر پایه آب و رنگ‌های بر پایه روغن، هر یک می‌توانند در شرایط خاصی به شما کمک کنند تا طول عمر ترمو را افزایش دهید.

آواچوب

سوالات متداول

چرا باید چوب ترمو را رنگ کنیم؟
ترمو ظاهر زیبایی دارد و زمانی که صحبت از رنگ کردن آن می‌شود، شاید اشتیاقی به انجام آن نداشته باشید. در حالی که می‌توانید این کار را با رنگ‌های شفاف انجام دهید تا تنها درخشش را به این چوب اضافه کنید. این کار سبب می‌شود که دوام ترمو افزایش یابد و در برابر شرایط مختلف، مقاومت بیشتری از خود نشان دهد.

رنگ اکریلیک برای ترمو بهتر است یا لاک پلی‌یورتان؟
رنگ اکریلیک به دلیل آن که در زمان کوتاهی خشک می‌شود، می‌تواند برای دکوراسیون داخلی و خارجی مناسب باشد. از سوی دیگر رنگ روغن به دلیل محافظت طولانی‌تر و بیشتر، گزینه مناسب‌تری برای محصولات کاربردی همچون کف‌پوش و مبلمان است.

رنگ‌های بر پایه روغن برای چوب ترمو بهتر است یا رنگ‌های بر پایه آب؟
هر یک از این رنگ‌ها کاربرد خاصی دارند. به طور مثال رنگ‌های پایه آب زود خشک شده و بوی زیادی ندارند. به همین دلیل برای محیط‌های داخلی گزینه بهتری هستند. این در حالی است که رنگ‌های پایه روغن به عمق چوب نفوذ کرده و می‌توانند از آن در برابر شرایط نامساعد محیط خارجی و استفاده مداوم در دکوراسیون داخلی، محافظت کنند.

روش رنگ کردن چوب ترمو چطور است؟
برای رنگ کردن ترمو فارغ از نوع رنگ، ابتدا باید سطح چوب را به خوبی تمیز کنید. سپس نیز می‌توانید با ابزاری همچون قلم مو برای رنگ روغنی و ابر برای رنگ‌های پایه آب، رنگ‌آمیزی را انجام دهید. دقت داشته باشید که رنگ‌های بر پایه آب بهتر است چندین لایه باشند. بدین ترتیب باید رنگ‌آمیزی را حداقل 2 تا 3 بار تکرار کنید.

آیا ترمیم و تجدید رنگ ترمو لازم است؟
بله. معمولا پس از گذشت چند سال رنگ ترمو تا حدودی از بین رفته و کارایی خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند به خوبی از چوب محافظت کند. در چنین وضعیتی لازم است که رنگ را ترمیم یا همان تجدید کنید.

آخرین پست‌ها

دیدگاه خودتان را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حافظه موقت کپی شد