آواچــــــــــــوب
AVACHOOB

تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت چیست؟

امروزه، انتخاب رنگ و بافت مناسب برای ایجاد فضایی زیبا و پرانرژی به یکی از دغدغه‌های اصلی ما تبدیل شده است. در شرایطی که زیبایی‌های بصری در محیط‌های شهری کمتر به چشم می‌خورند، نیاز به طراحی فضایی که با سلیقه و نیازهای ما هماهنگ باشد، بیش از پیش احساس می‌شود.

از تفاوت پارکت چوبی و لمینت چیزی می‌دانید؟

امروزه، انتخاب رنگ و بافت مناسب برای ایجاد فضایی زیبا و پرانرژی به یکی از دغدغه‌های اصلی ما تبدیل شده است. در شرایطی که زیبایی‌های بصری در محیط‌های شهری کمتر به چشم می‌خورند، نیاز به طراحی فضایی که با سلیقه و نیازهای ما هماهنگ باشد، بیش از پیش احساس می‌شود. محیط خانه یکی از مکان هایی است که برای دلنشین شدن نیاز به سلیقه شخصی ما دارد.

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که ندانید برای کابینت، کف، یا سایر اجزای منزل و محل کار، چه انتخابی مناسب‌تر است. برای همین، لازم است تا با متریال‌های مختلف مانند فینگر جوینت، تایل ترموود، انواع پارکت و لمینت و کارکردهای آن‌ ها، آشنا شوید. ما در این مقاله قصد داریم تا به تفاوت پارکت و لمینت، به عنوان پوشش‌های کف در فضای داخلی بپردازیم؛ تا شما انتخابی مناسب تر برای منزل یا محل کار خود داشته باشید.

تفاوت پارکت چوبی و لمینت
فکر می‌کنید چه فرقی بین پارکت و لمینت هست؟

پارکت چوبی چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

برای آن‌که بتوانیم تفاوت پارکت و لمینت را شرح دهیم، در ابتدا، باید تعریفی از آنها ارائه دهیم.

پارکت‌ها در اصل نوعی کفپوش چوبی هستند که با ظاهر دلنشین و طبیعی خود، دل بسیاری از افراد را ربوده‌اند. می‌شود گفت که آنها سطوح بزرگ و زنده‌ای از چوب طبیعی هستند که زیر پای ما فرش می‌شوند. برای ساخت این کفپوش‌های جذاب، ابتدا چوب درختان را به الوار تبدیل و سپس آن‌ها را به قطعات کوچک تقسیم می‌کنند. بعد از نصب پارکت‌ها، سطح آن‌ها را با لاک پوشانده و ساب می‌زنند.

این کفپوش طبیعی که از اواخر قرن هفدهم به خانه‌های اشراف و ثروتمندان راه یافت، اخیراً محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. به دلیل استفاده از چوب طبیعی، پارکت به عنوان کفپوشی لوکس شناخته می‌شود که به محیط جلوه‌ای گرم و زیبا می‌دهد.

بیشتر بخوانید: کفپوش ترمووود چیست؟

کفپوش لمینت چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

لمینت یکی از محبوب ترین انواع کفپوش‌ است که به پارکت‌های چوبی شباهت زیادی دارد. بخش اصلی کفپوش لمینت از HDF، که یک محصول چوبی مصنوعی‌ست تشکیل شده است. هرقدر چگالی این ماده بالاتر باشد، کیفیت کفپوش نیز بیشتر می‌شود. روی سطح HDF، لایه‌ای دکوراتیو قرار می‌گیرد که طرح‌های مختلف چوبی را نمایان می‌کند. این لایه دکوراتیو به لمینت ظاهری شبیه به چوب طبیعی می‌بخشد. و در نهایت، یک لایه محافظتی تمام سطح مورد‌نظر را می‌پوشاند تا کفپوش لمینت در برابر ضربه، سایش و رطوبت ایمن شود.

برخلاف پارکت که از چوب طبیعی ساخته می‌شود، لمینت به صورت تخته چندلایی تولید می‌گردد و شاید به اندازه چوب طبیعی جذاب نباشد، اما همچنان طرح چوب را در آن می‌بینید و مزایای مهمی هم دارد. لمینت یک انتخاب مدرن است که برای دوستداران دکوراسیون لوکس بسیار جذاب است.

با وجود اینکه لمینت فقط دارای طرحی از چوب است، از دید بسیاری از افراد تفاوت چندانی با پارکت‌های چوبی ندارد. از‌‌ همین‌ رو، قصد داریم تا در ادامه مقاله به تفاوت پارکت و لمینت بپردازیم.

شرکت آواچوب، به عنوان یکی از برترین مراکز فعال در عرصه‌ی صنایع چوبی، خدمات خود را به طور گسترده‌ای به طراحان، صاحبان صنایع و همه‌ی دوستداران محصولات چوبی ارائه می‌دهد.

خانه ای با پارکت چوبی
فکر می‌کنید پارکت چوبی بهتر است یا لمینت؟

عمده تفاوت پارکت و لمینت در چیست؟

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به متریال چوب و طرح‌های آن علاقمندید، و می‌خواهید برای فضای سکونت خود به انتخابی مناسب دست بزنید، لازم است که از تفاوت پارکت و لمینت آگاه شوید.

ضدآب بودن

یکی از از تفاوت‌های پارکت و لمینت، استفاده از چوب طبیعی در لمینت است. به این علت، پارکت حساسیت بالایی به آب دارد. بنابراین، اگر در محیط‌هایی مانند آشپزخانه یا فضاهای مرطوب نصب شود، احتمال ورم کردن یا تغییر شکل در آن‌ بسیار است. از سوی دیگر، لمینت به مراتب مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و نفوذ آب از خود نشان می‌دهد و به همین خاطر، گاه حتی در سرویس‌های بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقاومت در برابر ضربه

پارکت چوبی در برابر اجسام تیز و افتادن وسایل، آسیب‌پذیری بیشتری دارد. در نتیجه، اگر کودک بازیگوش و پرتحرکی دارید، بهتر است از نصب پارکت چوبی صرف‌نظر کنید. در مقابل، لمینت به دلیل ساختار چندلایه‌اش در برابر ضربه و فشار مقاومت بیشتری دارد و کمتر دچار آسیب می‌شود.

مقایسه ماندگاری پارکت و لمینت

از عوامل دیگری که برای تفاوت پارکت و لمینت می‌توان برشمرد، مقایسه طول عمر این دو کفپوش زیبا با هم است. پارکت چوبی در صورتی که به خوبی از آن مراقبت کنید، می‌تواند عمری میان 40 تا 80 سال هم داشته باشد. با این حال، به علت حساسیت بالا نسبت به لمینت، نگهداری از آن نیز با ظرافت‌های بیشتری همراه است. در مقابل، طول عمر لمینت حدود 30 سال است، اما نگهداری و نظافت آن بسیار ساده‌تر از پارکت چوبی بوده و همچنین قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تری دارد.

تفاوت‌های ظاهری پارکت و لمینت

همان‌طور که اشاره شد، پارکت‌های چوبی به دلیل زیبایی منحصر‌به‌فردشان اغلب مورد توجه قرار می‌گیرند و به‌نظر می‌رسد که فضایی طبیعی‌ و اصیل‌تر را ایجاد می‌کنند که دنباله‌ای از طبیعت را به محل سکونت شما می‌کشاند. چوب طبیعی با رنگ و بافت خاص خود احساسی خوشایند و جلوه‌ای زیبا به محیط می‌بخشد.

از سوی دیگر، در تفاوت پارکت و لمینت، باید گفت که، لمینت هرچند با طرح‌های گره‌دار و بافت چوبی، درخشش خاص خود را دارد، اما ممکن است چوب مصنوعی برای همه افراد جذاب نباشد. در نهایت این موضوع به سلیقه شما بستگی دارد و باید با در نظر گرفتن سایر مزایا و معایب، تصمیم بگیرید.

مقایسه قیمت پارکت و لمینت

یکی از مهم‌ترین عواملی که هنگام خرید باید به آن توجه کنید، قیمت محصول است. پارکت و لمینت از نظر قیمت تفاوت قابل‌توجهی باهم دارند. به دلیل استفاده از چوب طبیعی در پارکت چوبی، قیمت آن به مراتب بالاتر از لمینت است. حتی هزینه نصب پارکت نیز، از لمینت بالاتر محاسبه می‌شود. این اختلاف قیمت، پارکت چوبی را به کفپوشی لوکس تبدیل کرده است. در مقابل، لمینت علاوه بر پارکت، از بسیاری از کفپوش‌های دیگر مانند سنگ و سرامیک نیز ارزان‌تر است.

برای دریافت بهترین خدمات با آوا چوب در ارتباط بمانید

تعمیر و تعویض پارکت و لمینت

برای آن‌که درک بهتری از تفاوت پارکت و لمینت داشته باشید، باید به بررسی این دو کفپوش از زوایای مختلف بپردازید. چنانچه بخش‌هایی از لمینت دچار آسیب شود، می‌توان تنها بخش آسیب‌دیده را تعویض کرد، درصورتی که این امکان برای پارکت چوبی وجود ندارد و باید آن را به صورت کامل و اساسی تعویض کنید.

سازگاری پارکت و لمینت با محیط زیست

امروزه اهمیت به حفاظت از محیط زیست، برای بسیاری از افراد ضروری است. از این جهت لازم است که به تفاوت پارکت و لمینت از این حیث هم اشاره کنیم. اگر شما هم به حفظ محیط زیست و سیاره‌ی زمین اهمیت می‌دهید، قطعاً پارکت چوبی گزینه‌ی بهتری خواهد بود. زیرا لمینت به دلیل استفاده از مواد تجدید ناپذیر مانند رزین و فرآیند فشرده‌سازی، به‌سادگی در طبیعت تجزیه نمی‌شود. اما پارکت‌های چوبی به‌راحتی به چرخه طبیعی بازمی‌گردند.

تنوع طرح و زیبایی پارکت و لمینت

از دیگر موارد تفاوت پارکت و لمینت، اختلاف در طرح و رنگ می‌باشد. پارکت‌ها به دلیل استفاده از چوب طبیعی، معمولاً تنوع کمتری در طرح و رنگ دارند، اما با این‌وجود زیبایی ویژه‌ای به فضا می‌بخشند و حس گرما و زندگی را منتقل می‌کنند. در مقابل، لمینت دارای طرح‌ها و رنگ‌های متنوع‌تری است، اما با وجود تقلید از طرح چوب، از نظر زیبایی به پای پارکت نمی‌رسد.

نگهداری و تمیز کردن پارکت و لمینت

نگهداری و تمیز کردن لمینت بسیار ساده است؛ تنها کافی است آن را با یک پارچه مرطوب یا تی پاک کنید. حتی اگر با گذشت زمان رنگ و براقیت خود را از دست بدهد، همچنان می‌توانید با استفاده از واکس و پولیش، جلوه و درخشش اولیه آن را بازگردانید.

در مقابل، تمیز کردن پارکت چوبی نیاز به دقت بیشتری دارد و باید با استفاده از مواد خاصی انجام شود تا به سطح چوب آسیبی نرسد و در اثر شستشوی مکرر دچار تورم نشود. اگر پارکت چوبی کدر شد، می‌توان آن را سنباده زد تا دوباره به حالت براق و اولیه خود بازگردد.

نصب پارکت چوبی و لمینت
می‌دانید پارکت و لمینت چطور نصب می‌شوند؟

روش‌های نصب پارکت و لمینت

مهم‌ترین تفاوت پارکت و لمینت، در روش نصب آن‌هاست. برای نصب پارکت چوبی، از چسب استفاده می‌شود که با ریخت و پاش بیشتری همراه است، و نیاز به خشک شدن دارد. پس از نصب، سطح پارکت را ساب می‌زنند، تا یک لایه لاک روی آن اجرا شود. تقریباً یک روز پس از اتمام نصب، می‌توان وسایل را روی پارکت چید.

اما لمینت نیازی به چسب ندارد و تایل‌ها به صورت نر و ماده در یکدیگر قفل می‌شوند، درنتیجه، نصب آن سریع‌ و بدون هیچ‌گونه ریخت و پاش انجام می‌شود. از آنجایی که در نصب لمینت چسب به کار نمی‌رود، می‌توان آن را به‌راحتی جدا کرد و در مکان دیگری دوباره نصب نمود.

از دیگر مزایای لمینت در نصب این است که اگر یکی از تایل‌ها به هر دلیل آسیب دید، می‌توان همان را عوض کرد بی آن‌که نیازی به تعویض کل کفپوش باشد. هنگام نصب لمینت، نیاز به فوم زیر تایل‌هاست تا سطحی یک‌دست ایجاد شود. همچنین این کفپوش می‌تواند به‌عنوان عایق صدا نیز عمل کند.

تفاوت بافت پارکت چوبی و لمینت
از مزایای پارکت چوبی خبر دارید؟

بافت پارکت چوبی و پارکت لمینت

برای فهم بیشتر تفاوت پارکت و لمینت باید به نکات باریکی در رابطه با اختلاف بافت این دو کفپوش محبوب نیز توجه کنید. پارکت چوبی، به علت ذات برآمده از طبیعت خود، دنباله‌ای از درختان جنگلی را به محل سکونت شما می‌آورد. بافت پارکت احساس اصیل زندگی در طبیعت را در محیط پخش می‌کند. این احساس به ویژه هنگامی که قدم روی این سطوح چوبی میگذارید به پای شما منتقل می‌شود.

پارکت ها، عموماٌ بر اساس نوع چوب استفاده‌شده، بافت‌های مختلفی ایجاد می‌کنند که شامل گره‌ها، خطوط و رنگ‌های متنوع است. هر تخته پارکت دارای الگوی منحصر به فرد است. به خاطر همین ویژگی، بافت پارکت چوبی ممکن است با گذر زمان و در اثر استفاده با تغییراتی همراه یا دچار خط و خش یا کدری شود.

برای آن‌که که تفاوت پارکت و لمینت روشن‌تر شود، باید مصنوعی بودن بافت لمینت را نیز مدنظر قرار داد. چراکه هنگام راه رفتن به روی آن سطحی سخت و سرد را حس خواهید کرد.

سخن پایانی

به طور کلی تفاوت پارکت و لمینت در ماده تشکیل‌دهنده آن خلاصه می شود. بی تردید، لمینت نسخه‌ای از بافت و جنس چوب را ارائه می‌دهد، که به هیچ وجه با قطعات چوبی پارکت قابل قیاس نیست. با این‌حال، لمینت نیز دارای مزایای برجسته و چشمگیری‌ست که آن را برای بسیار از افراد به گزینه‌ای دلخواه تبدیل کرده است.

با توجه به تفاوت پارکت و لمینت و مزایا و معایبشان، انتخاب یکی از این دو نوع کفپوش به سلیقه، بودجه، و شرایط نگهداری شما بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و مشاوره، کارشناسان آواچوب در خدمت شما خواهند بود.

سایت چوبفروشان آواچوب به عنوان یکی از تخصصی‌ترین مراکز ارائه دهنده صنایع چوبی در کشور، آماده ارائه خدمات مرتبط، به مشتریان و علاقمندان به محصولات چوبی است.

02134639

آواچوب

سوالات متداول

  • تفاوت پارکت و لمینت چیست؟
    تفاوت پارکت و لمینت به ماده تشکیل‌دهنده آن‌ها مربوط است.
  •  تفاوت قیمت پارکت و لمینت چقدر است؟
    پارکت چوبی به نسبت لمینت از قیمت بالاتری برخوردار است. برای دریافت اطلاعات دقیق با شماره تلفن 02134639 تماس بگیرید.
  • دوام پارکت بیشتر است یا لمینت؟
    چنانچه به شیوه‌ی صحیح و مناسبی از پارکت خود نگهداری کنید، این کفپوش می‌تواند عمری بین 40 تا 80 سال هم داشته باشد، درحالی که حداکثر عمر مفید لمینت 30 سال است.
آخرین پست‌ها

دیدگاه خودتان را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حافظه موقت کپی شد