آواچــــــــــــوب
AVACHOOB

چوب رابروود بهتر است یا بامبو؟

استفاده از چوب در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی نقش مهمی دارد و بسیاری از لوازم چوبی برای تولید نیاز به چوب‌های خاص و با ویژگی‌های ویژه دارند. رابروود و بامبو دو نوع چوب پرطرفدار هستند که به‌دلیل شباهت‌های ظاهری ممکن است به اشتباه مشابه تلقی شوند، اما تفاوت‌های زیادی

تفاوت رابروود و بامبو - مقایسه رابروود و بامبو

استفاده از چوب در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی نقش مهمی دارد و بسیاری از لوازم چوبی برای تولید نیاز به چوب‌های خاص و با ویژگی‌های ویژه دارند. رابروود و بامبو دو نوع چوب پرطرفدار هستند که به‌دلیل شباهت‌های ظاهری ممکن است به اشتباه مشابه تلقی شوند، اما تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد. با بررسی تفاوت رابروود و بامبو می‌توان درک کرد که تنها شباهت این دو چوب، ظاهر آن‌ها است.

مقایسه استحکام رابروود و بامبو

اولین و اصلی‌ترین مشخصه‌ای که برای هر چوب مهم است، استحکام آن است. اگر بخواهیم تفاوت رابروود و بامبو را از نظر استحکام بررسی کنیم باید گفت که هر دو گزینه، استحکام بسیار بالایی دارند؛ اما اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر به مقایسه رابروود و بامبو بپردازیم باید به دو مورد زیر توجه کرد:

  1. استحکام چوب بامبو به حدی بالاست که می‌توان از آن حتی در ساختمان‌سازی هم استفاده کرد! علاوه بر این نیز می‌توان برای تولید لوازم منزل که مدام موراستفاده قرار می‌گیرند هم از بامبو بهره برد.
  2. از سوی دیگر اگر بخواهیم در خصوص استحکام رابروود صحبت کنیم هم باید گفت که این چوب نیز به حدی مستحکم است که می‌توان از آن برای تولید لوازمی همچون مبلمان، میز و حتی صندلی استفاده کرد.

بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که هر دو نوع چوب، استحکام بالایی دارند؛ اما چوب بامبو به دلیل ویژگی‌ها و ساختار خاصی که دارد، کاربردهای سنگین‌تری پیداه کرده است!

کاربردهای رابروود و بامبو در دکوراسیون داخلی

تفاوت رابروود و بامبو در استحکام باعث شده که کاربردهای آنان نیز تا حدودی متفاوت باشد. رابروود برای ساخت انواع مبلمان، کابینت و کمد و حتی دیوارپوش مورداستفاده قرار می‌گیرد. خوشبختانه رابروود رنگ‌پذیری بسیار بالایی دارد و همین موضوع کمک می‌کند تا تولیدکنندگان بتوانند آن را به شکل‌های مختلفی درآورده و محصولات متنوعی به کمک آن تولید کنند. همچنین ویژگی‌های خاص رابروود باعث شده تا برای تولید درب و پنجره نیز انتخاب مناسبی باشد.

بررسی کاربردهای رابروود در دکوراسیون داخلی و تفاوت آن با کاربردهای بامبو
رابروود در بخش‌های مختلف دکوراسیون داخلی از جمله ساخت مبل، میز و صندلی استفاده می‌شود.

در ادامه بررسی تفاوت رابروود و بامبو، باید به بررسی کاربردهای بامبو هم بپردازیم. پیش از بررسی کاربردها باید بدانید که درخت بامبو، رشد بسیار سریعی دارد و همین پایداری منبع باعث شده تا به شکل وسیعی در دکوراسیون داخلی موراستفاده قرار بگیرد. از سوی دیگر نیز ظاهر زیبای بامبو باعث شده که حتی با ترمو ایرانی رقابت کند! از این چوب می‌توان برای تولید مبلمان، میز و صندلی‌های با سبک روستیک یا وینتیج استفاده کرد. همچنین بامبو یکی از گزینه‌های جذاب برای استفاده به عنوان روکش کمد، کابینت، کف‌پوش و حتی روکش پله می‌باشد.

مزایا و معایب استفاده از رابروود در مقایسه با بامبو

در بررسی تفاوت رابروود و بامبو باید به مزایا و معایب هر یک نیز بپردازیم. به طور کلی ویژگی‌های رابروود عبارتند از: رنگ‌پذیری بسیار بالا، مقاومت بالا در برابر نفوذ حشرات، امکان برش راحت، انعطاف‌پذیری، قیمت مناسب، مقاومت در برابر خط و خش، آسیب‌پذیری در برابر نفوذ رطوبت، احتمال تغییر رنگ به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید و نرمی بیش از حد که ممکن است استحکام آن را تحت‌تاثیر قرار دهد.

برای مقایسه رابروود و بامبو باید به بررسی مزایا و معایب بامبو نیز بپردازیم. مهمترین ویژگی‌های چوب بامبو عبارتند از: مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت و تغییرات جوی، توانایی جذب صدا (این موضوع خصوصا در استفاده از چوب بامبو برای تولید کف‌پوش بسیار مهم است)، قابلیت بازیافت، وزن پایین و امکان خراشیده شدن. همچنین بامبو نسبت به رابروود، تنوع کمتری در طرح و رنگ دارد.

مقاومت رابروود و بامبو در برابر رطوبت

همانطور که در بررسی مزایا و معایب رابروود و بامبو دیدیم، مقاومت این دو چوب در برابر رطوبت با هم متفاوت است. به طور کلی بامبو در برابر رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارد. این مقاومت به حدی است که حتی از چوب بامبو برای تولید ظروف هم استفاده می‌شود و می‌توان به راحتی، به شستشوی آن‌ها پرداخت.

ساخت ظروف چوبی با بامبو
به دلیل مقاومت بالای چوب بامبو در برابر رطوبت، از آن می‌توان در ساخت انواع ظروف چوبی استفاده کرد.

این در حالی است که رابروود به دلیل بافت خاص و نرمی که دارد، در برابر رطوبت آسیب‌پذیر بوده و قرار گرفتن مداوم رابروود در برابر رطوبت ممکن است باعث شود که این چوب، با مشکلاتی همچون ترک خوردن روبرو شود.

نکات مهم در خرید رابروود و بامبو

با بررسی تفاوت رابروود و بامبو می‌توان کاربردهای آن‌ها را بهتر درک کرد. اگر شما هم به فکر خرید رابروود و یا خرید چوب بامبو هستید، بهتر است نکاتی را در خصوص آن‌ها بدانید. البته راهنمای خرید رابروود و بامبو بهتر می‌تواند به شما کمک کند؛ اما برخی نکات کلی در خصوص این دو چوب وجود دارد که به شرح زیر می‌باشد:

  1. وجود تخلخل روی چوب، نشان از بی‌کیفیت بودن آن دارد؛ زیرا تخلخل به معنی نفوذ حشرات است.
  2. هر چوب رنگ خاصی دارد. رنگ غیرطبیعی یا تیره می‌تواند نشان‌دهنده کهنگی چوب و به طور کلی بی‌کیفیت بودن آن باشد.
  3. هر یک از انواع چوبی که معرفی کردیم، وزن متفاوتی دارند. سبک بودن یا سنگین بودن بیش از حد چوب نشان‌دهنده آن است که تغییراتی روی آن صورت گرفته است. این تغییرات می‌توانند کیفیت چوب را تحت‌تاثیر قرار دهند.
  4. در نهایت مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام خرید رابروود و بامبو باید به آن توجه کنید، خرید از مرجعی معتبر است که نسبت به کیفیت محصولات آن اطمینان دارید. برای این منظور می‌توانید روی آواچوب حساب کنید.

جمع بندی

رابروود و چوب بامبو دو مورد از مهم‌ترین و جذاب‌ترین چوب‌هایی هستند که برای طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می‌شوند. هر یک از این دو چوب، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. تفاوت رابروود و بامبو باعث شده که آن‌ها کاربردهای مختلفی هم داشته باشند. اگر قصد استفاده از این چوب‌ها را دارید، بهتر است ابتدا به مقایسه رابروود و بامبو بپردازید و سپس متناسب با نیازی که دارید، بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

آواچوب

سوالات متداول

چوب رابروود بهتر است یا بامبو؟
این چوب‌ها شاید از نظر ظاهری کمی مشابه باشند، اما ویژگی‌های متفاوتی داشته و نمی‌توان آن‌ها را با هم مقایسه کرد. هر یک از چوب‌های بامبو و رابروود کاربردهای متفاوتی دارند و در زمینه‌های متفاوتی، جزء بهترین‌ها محسوب می‌شوند.

قیمت چوب بامبو بیشتر  است یا رابروود؟
چوب بامبو نسبت به رابروود گرانتر است و با قیمت بیشتری به بازار ارائه می‌شود.

اصلی‌ترین فرق بامبو با چوب رابروود چیست؟
این دو چوب در میزان استحکام و همچنین مقاومتی که در برابر رطوبت دارند، با هم متفاوت می‌باشند. به طور کلی بامبو در برابر رطوبت و فشار مقاوم‌تر است.

برای دکوراسیون داخلی رابروود بهتر است یا بامبو؟
هر دوی این چوب‌ها در دکوراسیون داخلی مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ اما بامبو به دلیل استحکامی که دارد، برای ساختمان‌سازی نیز استفاده می‌شود.

برتری رابروود بر بامبو چیست؟
رابروود تنوع بسیار بالایی در طرح داشته و همچنین میزان رنگ‌پذیری بالایی دارد. قیمت رابروود نیز بسیار مناسب‌تر از قیمت بامبو است.

آخرین پست‌ها

دیدگاه خودتان را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حافظه موقت کپی شد