آواچــــــــــــوب
AVACHOOB

آموزش مراحل و روش تولید چوب ترموود

چه کسی‌ست که تماس انگشتانش بر تنه‌ی مهربان یک درخت، به او احساس سرزندگی ندهد؟ بعید میدانم کسی باشد که منظره‌ی یک باغ در بعدازظهری بهاری شور زندگی را در او بیدار نکند! به ویژه برای ما که در احاطه دود، پلاستیک و انواع مواد صنعتی و شیمیایی قرار گرفته‌ایم،

از روش تولید ترموود چه می‌دانید؟

چه کسی‌ست که تماس انگشتانش بر تنه‌ی مهربان یک درخت، به او احساس سرزندگی ندهد؟ بعید میدانم  کسی باشد که منظره‌ی یک باغ در بعدازظهری بهاری شور زندگی را در او بیدار نکند! به ویژه برای ما که در احاطه دود، پلاستیک و انواع مواد صنعتی و شیمیایی قرار گرفته‌ایم، اهمیت طبیعی بودن و سازگاری با محیط زیست بیش از هر زمان دیگر ضرورت پیدا کرده است. ساختن مکانی که در آن بتوانیم با عناصر طبیعی همزیستی کنیم، نیازی غریزی و انسانی است. از این رو، همواره معماران بر استفاده از متریال‌های طبیعی مثل چوب ترمووود در محیط تأکید می‌کنند. از این‌رو، قصد داریم در این مقاله به آموزش روش تولید چوب ترموود بپردازیم.

شرکت آواچوب، به عنوان مرکزی معتبر در ارائه انواع چوب برای کاربردهای صنعتی و ساختمانی، خدمات خود از جمله فروش چوب ترموود، را به طیف وسیعی از مشتریان و فعالان صنایع ساختمانی ارائه می‌دهد.

معرفی مختصر ترموود

یافتن درختی که همه ویژگی‌های مورد‌نظر مانند وزن سبک، انعطاف‌پذیری، استحکام، دوام بالا و البته زیبایی را به‌طور همزمان داشته باشد، تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد. اما با وجود چوب ترموود، این امر شدنی‌ست. برای داشتن دیدی عمیق در این رابطه و انتخاب مناسب خوب است که با روش تولید چوب ترموود آشنا شوید.

در اصل، ترموود نوع خاصی از چوب است که به دلیل فرآوری توسط تکنیک‌های پیشرفته حرارتی، نسبت به سایر چوب‌ها از استحکام و ماندگاری بالاتری برخوردار است. فرآبند تولید چوب ترموود کاملاً طبیعی می‌باشد و در آن از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. چوب ترموود در برابر کپک، حشرات مزاحم، موریانه، ساس و قارچ نیز مقاومت بالایی دارد.

محصول نهایی، دارای ثبات شکل و رنگ فوق‌العاده‌ای‌ست؛ به‌طوری که زیبایی آن تا سال‌ها بی کم و کاست حفظ می‌شود.

بالکن با ترمووود
از ترموود چیزی می‌دانید؟

چه چوب هایی را می توان ترمو کرد؟

چوب‌های متنوعی می‌توانند فرآیند ترمو شدن را طی کنند، اما برخی گونه‌ها به دلیل ویژگی‌های خاص خود بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در فرآیند تولید ترموود، چوب در معرض دمای بسیار بالا قرار می‌گیرد که موجب افزایش دوام و مقاومت آن در برابر شرایط محیطی می‌شود. به همین دلیل، ترموود برای استفاده در فضاهای داخلی، خارجی و مناطق مرطوب بسیار مناسب است. در ادامه به بررسی چند نمونه از چوب‌های مناسب برای ترمو کردن می‌پردازیم:

چوب زبان گنجشک (Ash)

چوب اش به دلیل استحکام و دوام بالای خود یکی از بهترین گزینه‌ها برای فرآیند ترموود محسوب می‌شود. پس از فرآوری، این چوب مقاومت بیشتری در برابر شرایط آب و هوایی سخت و زیبایی طبیعی بالاتری دارد. ترمو ash به دلیل ظاهر زیبا و دوام بالا معمولاً در فضاهای لوکس داخلی به کار می‌رود.

چوب کاج (Pine)

چوب کاج نسبت به زبان گنجشک سبک‌تر است و هزینه تولید کمتری دارد. این چوب پس از فرآیند ترمو به محصولی مقاوم و پایدار تبدیل می‌شود و بیشتر برای نما، کف‌پوش، پرگولا و نرده‌ها در فضاهای خارجی استفاده می‌شود. ترمو کاج رنگ قهوه‌ای روشن و بافتی طبیعی دارد که جلوه‌ای زیبا به محیط بیرونی می‌بخشد.

پیشنهاد ویژه: خرید ترمو فنلاندی با بهترین قیمت و کیفیت از آواچوب

فرآیند تولید چوب ترموود
فکر می‌کنید چطور یک چوب به ترمووود تبدیل می‌شود؟

فرآیند تولید چوب ترموود

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چطور چوب خام به ترموود تبدیل می‌شود؟ فرآیند تبدیل چوب خام به ترموود از طریق روشی به نام اصلاح حرارتی (Thermal Modification) انجام می‌شود. در این فرآیند، چوب در دماهای بالا و در محیطی کنترل‌شده قرار می‌گیرد و بدون استفاده از مواد شیمیایی، خواص آن بهبود می‌یابد. در ادامه به بررسی این فرآیند پرداخته ایم:

خشک کردن اولیه چوب

در مرحله اول تولید چوب ترموود، چوب خام در کوره‌ای قرار می‌گیرد تا رطوبت اولیه آن کاهش یابد. دمای کوره به تدریج تا حدود 100 تا 130 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد تا رطوبت چوب به زیر 10 درصد برسد. این مرحله برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از رطوبت در مراحل بعدی ضروری است.

گرمایش به دمای بالا

پس از خشک شدن اولیه، دمای کوره به حدود 180 تا 230 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد. در این مرحله، بخار به کوره تزریق می‌شود تا از سوختن و ترک خوردن چوب جلوگیری کند. بخار همچنین به کنترل فرآیند کمک کرده و مانع از آسیب به ساختار چوب می‌شود.

تغییرات ساختاری

در دماهای بالا، ساختار داخلی چوب دستخوش تغییر می‌شود. مولکول‌های آب و قندهای طبیعی (مانند همی‌سلولز) که مسئول جذب رطوبت هستند، تجزیه می‌شوند. این تغییرات شیمیایی نه تنها به افزایش پایداری چوب در برابر رطوبت کمک می‌کند، بلکه دوام چوب را در برابر عوامل محیطی مانند کپک، قارچ و حشرات نیز افزایش می‌دهد.

سرد کردن و رطوبت‌دهی مجدد

پس از اتمام فرآیند گرمایش، چوب به آرامی سرد می‌شود. در این مرحله، آب یا بخار به کوره اضافه می‌شود تا رطوبت چوب به یک سطح تثبیت‌شده (معمولاً حدود 4 تا 7 درصد) برسد. این کار باعث می‌شود که چوب در برابر ترک‌خوردگی و تاب برداشتن مقاوم شود.

محصول نهایی (ترموود)

پس از اتمام مراحل سرد شدن و تثبیت رطوبت، چوب خام به ترموود تبدیل می‌شود. این نوع چوب به دلیل ویژگی‌های خاص خود، مانند مقاومت در برابر رطوبت و تغییرات جوی، برای استفاده در فضاهای داخلی و خارجی بسیار مناسب است.

 

برای دریافت بهترین خدمات با آوا چوب در ارتباط بمانید

 

روش تولید چوب ترموود شامل چه مراحلی می‌شود؟

برای دستیابی به خواص فیزیکی خاص چوب ترموود، باید الوارهای چوب خام را از طریق مراحل مختلفی مقاوم‌سازی کرد. ما در این مقاله سعی داریم تا با شرح مرحله به مرحله این روش، شما را با چگونگی تولید یکی از برترین و با کیفیت‌ترین فرآورده‌های چوبی موجود در بازار آشنا کنیم.

انتخاب نوع چوب خام برای ترموود

گام اول در روش تولید چوب ترموود، انتخاب نوع چوب خام مناسب است. معمولاً برای تولید چوب ترموود از چوب‌هایی استفاده می‌شود، که دارای ساختاری متخلخل هستند؛ به طوری‌که رطوبت از طریق آن‌ها به خوبی خارج می‌شود.

برش الوارها

فرآیند برش الوار، باید به طور دقیق و در اندازه‌های مشخص انجام گردد. برش با‌ دقت و مناسب برای فرآیندهای بعدی ضروریست تا چوب آماده‌ی ورود به مرحله فرآوری حرارتی شود.

مولدر کردن چوب ترموود (Moulding)

در مرحله بعد، برای روش تولید چوب ترموود، لازم است که با استفاده از دستگاه مولدر چوب، الوارها را به اندازه‌های مورد نیاز برش دهند. این دستگاه با استفاده از مته‌های مخصوص، چوب را به طور دقیق برش می‌زند. باید اضافه کرد، که یکی از مزایای این از نوع روش، عدم نیاز به برش مجدد در مراحل پایانی خواهد بود. از این نظر، می‌توان با حداقل دورریز، محصول نهایی را تولید کرد.

برخی از قطعات چوبی که با کمک دستگاه مولدر در فرآیند تولید چوب ترموود ساخته می‌شوند عبارتند از: پارکت‌های کف ساختمان، قطعات چوب برای نمای داخلی و خارجی، تیرچه‌ها و تخته‌ها.

خروج رطوبت از چوب خام (Drying Process)

در این روش تولید چوب ترموود، چوب خام به یک کوره حرارتی منتقل می‌شود و تحت دمایی بین 100 تا 130 درجه سانتی‌گراد قرار گرفته تا رطوبت داخلی آن کاهش یابد. این مرحله باعث می‌شود رطوبت چوب تقریباً به صفر برسد و آماده برای فرآیندهای بعدی شود.

پیشنهاد ویژه: خرید و مشاهده قیمت چوب ترمو ترک با بهترین کیفیت در آواچوب

خنک کردن چوب ترموود (Cooling Process)

پس از حرارت‌دهی چوب در دماهای بالا (تا 230 درجه سانتی‌گراد)، چوب به تدریج سرد می‌شود. در این مرحله، بخار یا آب به چوب اضافه می‌شود تا رطوبت آن به حدود 4 تا 7 درصد برسد. این مرحله باعث تثبیت چوب و جلوگیری از ترک خوردن یا تاب برداشتن می‌شود.

بررسی کیفی چوب ترموود (Quality Inspection)

پس از خنک شدن، به منظور اطمینان از درستی فرآیند، چوب ترموود تحت بررسی‌های کیفی قرار می‌گیرد. در روش تولید چوب ترموود، می‌بایست چوب دارای استانداردهای لازم جهت دوام و مقاومت بالا باشد.

تهویه چوب ترموود (Ventilation)

در این مرحله، چوب ترموود تهویه می‌شود تا دمای آن به حالت عادی بازگردد و رطوبت آن به طور کامل پایدار شود. تهویه مناسب تضمین می‌کند که چوب برای استفاده نهایی در شرایط مطلوب قرار گیرد.

روغن‌کاری چوب ترموود (Oiling)

در آخر، جهت محافظت و افزایش زیبایی، سطح چوب ترموود روغن‌کاری می‌شود. در این روش تولید چوب ترموود، باید از روغن چوب بهره گرفت که سبب افزایش دوام و مقاومت این متریال طبیعی، در برابر انواع تغییرات محیطی می‌شود.

پس از طی کردن این مراحل، چوب ترموود به عنوان گزینه‌ای مناسب و با دوام برای انواع کاربردهای ساختمانی و دکوراسیون بکار خواهد رفت.

سخن پایانی

امروزه با توجه به تعدد چوب‌های موجود در بازار، عواملی نظیر دوام و استقامت چوب در برابر عوامل محیطی و آسیب‌های احتمالی از اهمیت بسیاری برخوردار است. به علاوه آن‌که، بسیاری از ما، متریال چوب را به علت زیبایی ذاتی و کیفیت طبیعی آن انتخاب می کنیم. در نتیجه، اهمیت به ظرافت‌های ظاهری چوب از قبیل رنگ و بافت، به ما جهت انتخاب مناسب و دقیق کمک می‌کند.

چوب ترموود، به عنوان یکی از باکیفیت‌ترین و جذاب‌ترین چوب‌های موجود در بازار، امروزه برای طراحان و علاقمندان به صنایع چوبی گزینه‌ای محبوب و عالی به حساب می‌آید.

چنانچه قصد خرید این چوب مرغوب وارداتی یا ترمو ایرانی را دارید، توصیه می‌کنیم آن را از مراکز معتبری مثل آوا چوب تهیه کنید. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت این محصول با کارشناسان ما تماس حاصل کنید.

02134639

آواچوب

سوالات متداول

  • تفاوت چوب معمولی با چوب ترموود در چیست؟
    چوب‌ بسیاری از درختان در روش تولید چوب ترموود، و تحت فرآیند خاص به ترموود تبدیل خواهند شد.
  •  چه چوب‌هایی برای ترموود مناسب هستند؟
    عموماً چوب‌هایی که دارای بافت متخلخل برای خروج رطوبت دارند، مستعدترین گزینه برای ترموود می‌باشند. که از آن جمله می‌توان به چوب درختان کاج، زبان گنجشک (اش) و صنوبر اشاره کرد.
  •  قیمت چوب ترموود چقدر است؟
    با توجه به نوسانات بازار، جهت اطلاع دقیق از قیمت‌ها با کارشناسان آواچوب، از طریق شماره 02134639 تماس حاصل فرمایید.
آخرین پست‌ها

دیدگاه خودتان را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حافظه موقت کپی شد