آواچــــــــــــوب
AVACHOOB

وزن مخصوص چوب گردو

وزن مخصوص چوب گردو وزن مخصوص چوب گردو : از فاکتورهای مهم فیزیک در چوب می توان به وزن مخصوص یا چگالی آن اشاره نمود. به عبارت ساده تر نسبت جرم چوب به حجمش را وزن مخصوص چوب می گویند، که با داشتن وزن مخصوص چوب می توان با مشخصات

وزن مخصوص چوب گردو

وزن مخصوص چوب گردو : از فاکتورهای مهم فیزیک در چوب می توان به وزن مخصوص یا چگالی آن اشاره نمود. به عبارت ساده تر نسبت جرم چوب به حجمش را وزن مخصوص چوب می گویند، که با داشتن وزن مخصوص چوب می توان با مشخصات و ویژگی های مکانیکی چوب آشنا شد.

این نکته مهم است که بدانید که گونه ی چوب و رطوبت آن چه میزان است سپس می توانید به عنوان مثال وزن مخصوص چوب گردو را تعیین نمایید. به طور معمول در زمان این محاسبات رطوبت چوب را دوازده درصد منظور می کنند.

بنابراین برای تعیین وزن مخصوص چوب گردو می بایست ابتدا رطوبت را دوازده در صد در نظر گرفته و وزن چوب را بدست آوریم اما از آنجایی که رطوبت در محیط های مختلف در حال تغییر است و پراکندگی یکسانی ندارد. نمی توان اندازه گیری و محاسبات مشخص را داشت و وزن مخصوص معینی را برای یک چوب منظور کرد. این بدان معناست که به عنوان مثال نمی توان انتظار داشت که وزن مخصوص چوب گردو همواره ۹۰۰ کیلوگرم در متر مکعب باشد و این در شرایط متفاوت محیط تغییر می کند.

مهم ترین عامل در وزن مخصوص چوب گردو

وقتی صحبت از تراک چوب مطرح است ، بایستی سن برداشت آن را بدانید و همان طور که می دانید وزن مخصوص و چگالی چوب از گونه ی چوب متاثر است. اما استفاده کردن از روش هایی مانند هرس کردن نمی توان وزن مخصوص چوب را عوض نمود. به طور معمول آن دسته از چوب هایی که حلقه رشد گسترش یافته ای دارند، دارای وزن مخصوص و چگالی کمتری هستند.

از طرفی این مطلب نیز وجود دارد که درختانی که رشد کند تری دارند به مراتب تراک و چگالی بافت آن نیز بیشتر خواهد بود. چوب هایی که دارای وزن مخصوص بالایی هستند با سرعت کمتری می سوزند و می توان از آن ها برای زغال استفاده نمود.

البته استفاده از چوب برای زغال را پیشنهاد نمی دهیم اما در مقایسه بین تنه درختان و شاخه های آن ها در قسمت تنه می توان انتظار چگالی بیشتری را داشت. در نهایت برای اندازه گیری وزن مخصوص چوب گردو نیاز است تا رطوبت داخلی آن سنجیده شود. زیرا رطوبت زیادتری که در بافت داخلی چوب است باعث می شود که چگالی چوب کمتر شود.

 

وزن مخصوص چوب گردو

آیا روش استانداردی برای تعیین وزن مخصوص چوب وجود دارد؟

اما مساله ی مهمی که در این خصوص مطرح است آن است که تا کنون روش استاندارد شده ای که بتواند چگالی و وزن مخصوص چوب را از طریق دستگاه هایی که رطوبت را تعیین می کنند و دستگاه های گیاه شناسی دیده نشده است و این باعث می شود که نتوان آن را ملاک قرار داد.

روش هایی وجود دارد که بتوان وزن مخصوص چوب را با بهره گیری از کوره های خشک کن و یا هنگامی که درخت قطع شده است به دست آورد اما این اندازه ها نیز تنها برای مانع شدن از بی نظمی ها ایجاد شده است و مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت نمی توان چوب خشک و تر را ترکیب نمود و این تنها برای فضای علمی کاربرد دارد و در نجاری ها کارآیی ندارد.

 

موارد استفاده از وزن مخصوص چوب

از موارد استفاده ی چگالی چوب این است که می توان حجم و وزن خشک چوب را داشت به عبارتی چگالی با کوره ی خشک را به دست آورد. این کار می تواند در ایجاد و تولید مصنوعات سبک وزن مورد استفاده قرار گیرد. تعیین وزن مخصوص چوب گردو و به دست آوردن وزن و حجم چوب در حالت خشک شده ی آن می تواند برای نجاران در تشخیص نوع کاربری این گونه کارآیی داشته باشد.

در صورتی که در این خصوص نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می توانید از بخش فنی شرکت آواچوب و از کارشناسان مجرب و با سابقه ی آن مشاوره دریافت نمایید.

این شرکت با بهره گیری از کارشناسان خبره در زمینه چوب و محصولات چوب توانسته است گامی موثر در خصوص تحقیق و توسعه ی علمی صنعت چوب برداشته و خدمت شایانی را به مشتریان خود در زمینه ی سازه های چوبی داشته باشد.

امروزه با گسترش استفاده از چوب در صنعت ساختمان ، کسب اطلاعات کامل تر و تخصصی تر در این زمینه می تواند به خریداران کمک کند تا چوبی متناسب با سازه ی خود انتخاب نموده و از هزینه های اضافی به دور باشند.

آخرین پست‌ها

2 دیدگاه

  • مسعود آصفی بروجنی
    مسعود آصفی بروجنی
    1403/06/21 زمان 23:42

    با سلام.اطف کنید بفرمائید یه درخت گردوی ۲۵ ساله که رشد خیلی خوبی داشته و از لحاظ بیماری عاری بوده به طور متوسط که در حالت تر (فصل اردیبهشت) بریده شده چقدر است.لطفا راهنمایی فرمائید مهم هست برام.با تشکر

    • مدیر وبسایت
      مدیر وبسایت
      1403/07/03 زمان 12:32

      سلام و درود؛ برای تخمین قیمت حدودی با شماره 02134639 تماس بگیرید تا راهنماییتون کنیم.

دیدگاه خودتان را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حافظه موقت کپی شد