آواچــــــــــــوب
AVACHOOB

مزایای استفاده از نما چوب در ساختمان‌های مدرن

چوب یکی از متریالی است که اهمیت زیادی برای طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان‌ها دارد. استفاده از نمای چوبی باعث می‌شود که در هر ساختمانی، فضایی گرم و صمیمی ایجاد شود. همچنین چوب باعث می‌شود که احساس زندگی در ساختمان وجود داشته باشد. اغلب افراد گمان می‌کنند که استفاده

مزایای استفاده از نما چوب در ساختمان‌های مدرن

چوب یکی از متریالی است که اهمیت زیادی برای طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان‌ها دارد. استفاده از نمای چوبی باعث می‌شود که در هر ساختمانی، فضایی گرم و صمیمی ایجاد شود. همچنین چوب باعث می‌شود که احساس زندگی در ساختمان وجود داشته باشد. اغلب افراد گمان می‌کنند که استفاده از نما چوب در ساختمان مدرن، کار درستی نیست. در صورتی که امروزه شکل‌های بسیار جذابی از چوب در فروشگاه ها و سایت چوبفروشان به وجود آمده که برای انواع سبک‌ها از جمله ساختمان‌های مدرن هم کاملا مناسب است.

نقش چوب در معماری مدرن

در معماری مدرن می‌توان با استفاده از مصالح قدیمی همچون چوب، طرحی منحصربه‌فرد ایجاد کرد. استفاده از کف‌پوش یا دیوارپوش‌هایی که طرح چوب دارند، جذابیت چشمگیری در معماری مدرن یک ساختمان ایجاد می‌کند. حال اگر به جای استفاده از متریالی با طرح چوب از خود چوب استفاده کرد، می‌توان جذابیت آن را دوچندان کرد.

آشنایی با نمای چوب در معماری مدرن

چوب متریالی بادوام و بسیار انعطاف پذیر است که با کمی دقت در نگهداری، می‌تواند همواره زیبایی روز اول خود را حفظ کند. نما چوب در ساختمان مدرن، استفاده‌های گوناگونی دارد. می‌توان برای دیوارپوش، کف‌پوش، درب، پنجره، تراس، روف گاردن و نمای راه‌پله روی چوب حساب کرد. همچنین در ساخت گلدان، باکس و شلف و سایر موارد مشابه نیز می‌توان از چوب بهره برد و نمایی خیره‌کننده خلق کرد.

چه نوع چوبی در ساخت نمای ساختمان استفاده می‌شود؟

مهمترین ویژگی که باید در نما چوب در ساختمان وجود داشته باشد، قابلیت ضدآب بودن یا مقاومت در برابر رطوبت است. همچنین بهتر است این چوب در برابر حشرات هم مقاومت کافی داشته باشد. بهترین چوب‌هایی که چنین ویژگی دارند شامل ترموود، چوب روسی، چوب بلوط، چوب ساج، چوب ایروکو و چوب IPE می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در این مورد پیشنهاد می کنیم مقاله انواع چوب در نمای ساختمان را مطالعه نمایید.

ویژگی‌های نمای چوب در معماری مدرن

ویژگی‌های ظاهری نما چوب در ساختمان مدرن باید به نحوی باشد که با این سبک تطبیق کامل داشته باشد. چوب‌هایی که در نمای این سبک از دکوراسیون استفاده می‌شوند بهتر است گره‌ها یا خطوط خاصی داشته باشند که تا حدودی با سبک کلی دکوراسیون سازگار است. همچنین چوب‌ها در رنگ‌های بسیار متنوعی از جمله کرم، نارنجی، قرمز و قهوه‌ای وجود دارند که رنگ آن هم باید با سایر بخش‌های دکوراسیون هماهنگ باشد.

امکان استفاده از چوب در نمای بیرونی ساختمان
استحکام چوب به حی بالاست که می‌توان از آن برای نمای بیرونی ساختمان استفاده کرد.

ساخت نمای چوبی برای ساختمان چه مزایایی دارد؟

ساخت و استفاده از نمای چوبی مزایای زیادی دارد که چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

استحکام و دوام بالای چوب

چوب از متریالی محسوب می‌شود که در حالت خام، دوام و استحکام بسیار بالایی دارد. از سوی دیگر نیز خشک شدن آن باعث می‌شود که دوام و استحکام بیشتری داشته باشد.

در نهایت هم باید به این نکته اشاره کرد که برای نما چوب در ساختمان، معمولا از پوشش‌هایی استفاده می‌شود که دوام چوب را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهند. بدین ترتیب می‌توان ادعا کرد که چوب از مستحکم‌ترین و بادوام‌ترین متریال برای نمای ساختمان است.

متناسب با تمام بودجه‌ها

برای طراحی نما چوب در ساختمان، می‌توان از چوب درخت‌های متعددی بهره برد. هر یک از انواع چوب‌ها قیمت متفاوتی دارند و همین موضوع موجب شده که با تمامی بودجه‌ها هماهنگ باشد.

چوب؛ ماده‌ای طبیعی و پایدار

یکی دیگر از مزایای استفاده از نما چوب در ساختمان، طبیعی و پایدار بودن آن است. طبیعی بودن آن باعث می‌شود که اثر مخربی روی طبیعت نداشته باشد. البته این موضوع از نظر زیبایی‌شناسی نیز اهمیت زیادی دارد. از سوی دیگر هم این چوب با وجود طبیعی بودن، ابعاد پایداری خواهد داشت و دچار تغییر نخواهد شد. بدین ترتیب همواره زیبایی ظاهری آن حفظ خواهد شد.

سادگی ساخت

ساخت و پرداخت چوب نسبت به سایر متریالی که برای نمای ساختمان وجود دارد، بسیار ساده است. به واسطه همین سادگی ساخت، می‌توان انواع اشکال و طرح‌ها را به کمک چوب خلق کرد و نمایی منحصربه‌فرد داشت.

عایق بودن

یکی از دلایل محبوبیت استفاده از نما چوب در ساختمان، عایق بودن چوب است. چوب عایقی برای گرما و سرما است و همچنین می‌تواند تا حدودی در برابر صدا هم عایق باشد.

بهبود کیفیت هوا

همانطور که می‌دانید درخت‌ها می‌توانند دی‌اکسید کربن را جذب کنند و در کاهش آلودگی هوا موثر باشند. جالب است بدانید که این ویژگی تا حدودی در چوب هم وجود دارد. استفاده از چوب باعث می‌شود که کیفیت هوای خانه افزایش پیدا کند.

تعویض آسان

نمای ساختمان از بخش‌هایی محسوب می‌شود که در معرض تهدیدات زیادی قرار دارد. به همین جهت احتمال بروز مشکلات جدی برای آن بالاست. خوشبختانه در صورت بروز مشکل برای نما چوب در ساختمان، می‌توانید به راحتی آن را تعویض کنید.

قابلیت رنگ کردن

چوب رنگ‌پذیری بالایی دارد و شما می‌توانید با استفاده از رنگ چوب، آن را دقیقا با دکوراسیون خانه خود هماهنگ کنید. البته در صورتی که تمایل به استفاده از آن با طرح و رنگی طبیعی داشته باشید، می‌توانید از روغن‌ها و رنگ‌های شفاف استفاده کنید.

 

برای دریافت بهترین خدمات با آوا چوب در ارتباط بمانید

 

انواع سبک‌های نمای چوبی ساختمان

برای استفاده از نما چوب در ساختمان، سبک‌های مختلفی وجود دارد. دو مورد از مهم‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

نمای چوب کلدینگ

این نوع نما به حالتی گفته می‌شود که برای پوشش نمای بیرون ساختمان از چوب استفاده شده باشد و می‌تواند برای محافظت از ساختمان نیز مفید باشد.

نمای چوبی ترمووود

نوع دیگری از نما چوب در ساختمان، نمای ترمووود است. ترمو بهترین چوب برای استفاده در نمای ساختمان است؛ زیرا مقاومت خوبی در برابر رطوبت، پوسیدگی، نفوذ حشرات و اشعه مضر نور خورشید دارد. همچنین از ظاهر زیبایی برخوردار است و قیمت مناسبی هم دارد.

نمای چوب کلدینگ با پوشش کل نمای بیرونی ساختمان
در نمای چوب کلدینگ، تمام قسمت‌های نمای بیرونی ساختمان پوشش داده می‌شود.

کاربرد چوب در طراحی نما ساختمان مسکونی

اگر قصد استفاده از نما چوب در ساختمان مسکونی را دارید، باید بدانید که بهترین گزینه را انتخاب کرده‌اید! چوب متریالی است که می‌تواند احساس سرزندگی را به شما القا کند. همچنین گره‌ها و خطوطی که روی آن وجود دارند باعث می‌شوند زیبایی چشمگیری داشته باشد. بدین ترتیب شما می‌توانید در هر بخش از خانه که نیاز به تغییرات مثبت دارد، از چوب کمک بگیرید.

آیا اجرای نمای چوبی سخت است؟

خیر. در اجرای نمای چوبی ابتدا باید زیرسازی لازم را انجام دهید. سپس می‌توانید به راحتی انواع چوب از جمله ترموود را نصب کنید.

استفاده از چوب در طراحی داخلی

استفاده از چوب تنها محدود به نمای ساختمان نمی‌شود و می‌توان از آن برای طراحی داخلی نیز کمک گرفت. مقرون‌به‌صرفه بودن و امکان هماهنگ شدن آن با بخش‌های مختلف دکوراسیون داخلی این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید بدون محدودیت از آن استفاده کنید.

ویژگی‌ها و مزایای چوب روسی برای نمای ساختمان

برای طراحی و اجرای نما چوب در ساختمان می‌توان از تخته روسی هم استفاده کرد. استفاده از این چوب مزایای زیر را دارد:

  • قیمت مناسب
  • امکان نگهداری راحت
  • زیبایی ظاهری خیره‌کننده
  • مستحکم در برابر فشار و ضربه
  • مقاومت در برابر رطوبت و نفوذ آب
  • مقاومت در برابر انواع حشرات از جمله موریانه

 

سخن پایانی

چوب یکی از بهترین متریال برای نمای ساختمان محسوب شده و می‌توان از آن در ساختمان‌هایی با سبک‌های گوناگون استفاده کرد. تنوع بالا در طرح و رنگ چوب و همچنین انعطاف‌پذیری بالا و امکان اجرای طرح‌های گوناگون باعث شده که نمای چوبی حتی برای ساختمان‌های مدرن هم مناسب باشد. در این خصوص تنها باید به هماهنگی چوب مدنظرتان با فضا دقت داشته باشید تا بتوانید دکوراسیونی خارق‌العاده داشته باشید.

آواچوب

سوالات متداول

  • مهمترین مزیت اجرای نما چوب در ساختمان چیست؟
    سادگی ساخت، قابلیت تعویض آسان، قیمت مناسب و استحکام بالا از مهمترین مزایای نمای چوبی هستند.
  • نمای چوب برای کدام سبک از دکوراسیون‌ها مناسب است؟
    این نما با تمامی سبک‌های دکوراسیون از جمله سبک مدرن سازگار است.
  • آیا چوب در طراحی داخلی هم کاربرد دارد؟
    بله. به همان اندازه که می‌توان از چوب برای نمای بیرونی ساختمان استفاده کرد، می‌توان از آن برای طراحی داخلی هم بهره برد.
  • قیمت نمای چوبی ساختمان چقدر است؟
    قیمت نما چوب متناسب با نوع چوبی که انتخاب می‌کنید متفاوت خواهد بود. به طور کلی انواع چوب متناسب با تمام بودجه‌ها وجود دارند.
  • نمای چوبی داخل ساختمان شامل چه مواردی می‌شود؟
    دیوارپوش، کفپوش و پوشش راه‌پله از مهمترین نماهای چوبی درون ساختمان محسوب می‌شوند.
آخرین پست‌ها

دیدگاه خودتان را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حافظه موقت کپی شد