آواچــــــــــــوب
AVACHOOB

انواع چوب در نمای ساختمان

چوب، یکی از زیباترین متریالی است که می‌توان برای طراحی نمای ساختمان از آن بهره گرفت. رنگ زیبا و وجود گره یا رگه‌های طبیعی روی چوب از اصلی‌ترین دلایلی هستند که باعث محبوبیت این نوع نما شده‌اند. البته یکی از مهمترین مواردی که در این خصوص وجود دارد، میزان مقاومت

انواع چوب در نمای ساختمان

چوب، یکی از زیباترین متریالی است که می‌توان برای طراحی نمای ساختمان از آن بهره گرفت. رنگ زیبا و وجود گره یا رگه‌های طبیعی روی چوب از اصلی‌ترین دلایلی هستند که باعث محبوبیت این نوع نما شده‌اند. البته یکی از مهمترین مواردی که در این خصوص وجود دارد، میزان مقاومت چوب است که تعیین‌کننده میزان مناسب بودن آن برای استفاده به عنوان نما خواهد بود. برای آنکه انتخاب بهتری داشته باشید باید ابتدا با انواع چوب در نمای ساختمان آشنا شده و سپس مناسب‌ترین گزینه را انتخاب نمایید.

چوب نما ساختمان چیست؟

چوب‌ها به دلیل مشخصاتی که دارند، کاربرد گسترده‌ای در ساختمان‌سازی پیدا کرده‌اند. از چوب می‌توان هم در دکوراسیون داخلی و هم در نمای خارجی ساختمان استفاده کرد. بدیهی است چوب‌هایی که برای نمای ساختمان استفاده می‌شوند، باید مقاومت بیشتری در برابر عوامل محیطی و شرایط جوی داشته باشند. بدین ترتیب می‌توان گفت که چوب نما ساختمان به انواع چوب‌هایی گفته می‌شود که زیبایی ظاهری، مقاومت بالا و عمر کافی برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان را دارند.

بهترین چوب برای نمای ساختمان چه چوبی است؟

می‌توان از انواع چوب در نمای ساختمان استفاده کرد؛ اما اگر قصد دارید که نمای ساختمان شما در طول زمان زیبایی و کیفیت خود را حفظ کند، باید بهترین چوب را برای این کار انتخاب کنید. بهترین چوب برای نمای ساختمان، ترموود یا همان چوب ترمو است. این چوب در طول فرایند خاصی، حرارت بسیار بالایی را تجربه می‌کند که منجر به خشک شدن آن می‌شود. این حرارت بالا باعث می‌شود تا بسیاری از عوامل درونی مخرب چوب از بین بروند و مقاومت آن به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند. از سوی دیگر نیز چوب ترمو امکان نگهداری ساده‌ای داشته و برای نمای ساختمان بسیار مناسب خواهد بود.

اهمیت استفاده از چوب در نمای ساختمان

چوب یکی از متریالی است که زیبایی و مقاومت را در کنار هم دارد. همچنین قیمت آن نسبت به متریال دیگری که برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، تا حدودی کمتر است. این سه مورد در کنار هم باعث شده‌اند که انواع چوب در نمای ساختمان به شکل وسیعی مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین به کمک چوب می‌توان انواع سبک‌های دکوراسیون را تکمیل نمود.

عوامل موثر روی کیفیت چوب نمای ساختمان

عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند روی کیفیت چوب تاثیر بگذارند. کیفیت انواع چوب در نمای ساختمان وابسته به چند عامل مهم است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

نوع چوب

برای تهیه ترمووود، می‌توان از چوب درخت‌های متعددی استفاده کرد. در واقع ترموود به چوبی گفته می‌شود که تحت فرایند ترمو قرار گرفته باشد و می‌توان انواع چوب را تحت این فرایند قرار داد. وابسته به نوع چوب و مقاومت و کیفیت اولیه آن، کیفیت ترموود تعیین می‌شود. البته زمانی که قصد استفاده از ترموود را نداشته باشید نیز نوع چوب اهمیت بالایی دارد.

فرآیند فرآوری

فرآوری چوب ترمو شامل چند مرحله اساسی می‌شود: خشک کردن چوب، قرار دادن چوب در حرارت بسیار بالا و در نهایت خنک شدن و تهویه مطبوع. بروز هر گونه تغییر در این مراحل، می‌تواند کیفیت نهایی چوب را تحت‌تاثیر قرار دهد.

کیفیت برش

یکی از مسائل مهمی که در خصوص کیفیت انواع چوب در نمای ساختمان وجود دارد، کیفیت و نحوه برش است. در برخی مواقع برش نامناسب باعث می‌شود که کیفیت چوب هم کاهش یابد. حتی برش در ابعاد نامناسب هم می‌تواند کیفیت چوب را تحت‌تاثیر قرار دهد.

سلامت چوب

چوبی که  برای نمای ساختمان انتخاب می‌کنید باید سالم باشد. پوسیدگی، تخلخل‌های ناشی از خورده شدن توسط حشرات، وجود قارچ و عوامل مشابه باعث کاهش کیفیت چوب و در نهایت کاهش کیفیت نمای ساختمان می‌شوند.

پوشش محافظ

استفاده یا عدم استفاده از پوشش‌های محافظ می‌تواند کیفیت انواع چوب در نمای ساختمان را افزایش و یا کاهش دهد. رنگ های پوششی و موارد مشابه کمک می‌کنند که کیفیت و عمر نما بیشتر شود.

نصب صحیح

یکی از موارد مهم برای کیفیت چوب که بسیاری از افراد به آن توجهی ندارند، روش نصب نما است. نصب صحیح باعث می‌شود که کیفیت چوب حفظ شده و تحت فشار نباشد. در صورت نصب نادرست و وجود فضای خالی زیاد در کنار چوب یا فشار آمدن به آن باعث می‌شود که زودتر دچار مشکل شده و کیفیت آن کاهش پیدا می‌کند.

شرایط آب و هوایی

از دیگر عوامل موثر بر حفظ کیفیت انواع چوب در نمای ساختمان، شرایط آب و هوایی است. شرایط نامساعد جوی باعث می‌شود که کاهش کیفیت چوب زودتر رخ دهد. اشعه‌های مضر نور خورشید و بارش‌های مستمر دو مورد از مهمترین عوامل مخرب برای چوب محسوب می‌شوند.

برش چوب برای استفاده از آن در نمای ساختمان
نحوه برش چوب

انتخاب چوب مناسب برای نمای ساختمان

ممکن است چوب نمای ساختمان، از درخت‌های مختلفی تهیه شود. برای انتخاب بهترین چوب باید چند پارامتر زیر را مدنظر قرار دهید:

مقاومت چوب در برابر آب و هوا

شرایط آب و هوای منطقه را با میزان مقاومت چوب تطبیق دهید. با بررسی و مقایسه مقاومت انواع چوب در نمای ساختمان، می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب نمایید.

قیمت چوب

بودجه‌ای که مدنظر دارید را مشخص کنید و سپس چوب‌هایی انتخاب کنید که متناسب با بودجه شما هستند. پس از این نیز باید دقت داشته باشید که عمر نمای ساختمان شما چند سال خواهد بود. سپس بررسی کنید چوبی که در نظر گرفته‌اید با توجه به قیمت و عمری که دارد، به‌صرفه است یا خیر.

مقاومت چوب در برابر حشرات

حشرات یکی از رایج‌ترین آسیب‌هایی هستند که انواع چوب در نمای ساختمان را تهدید می‌کنند. پیش از تهیه چوب اطمینان حاصل کنید که مقاومت کافی در برابر حشرات را دارد.

توجه به رنگ و طرح چوب

در نهایت مهمترین مولفه‌ای که در هنگام انتخاب چوب نما باید به آن توجه داشته باشید، رنگ و طرح چوب است. علاوه بر اینکه طرح و رنگ چوب را با مطابق سلیقه خود انتخاب می‌کنید، باید به هماهنگی آن با سایر بخش‌های دکوراسیون هم دقت کنید.

استفاده از چوب ترمو(ترموود) برای نمای خارجی ساختمان
ترموود بهترین گزینه برای استفاده در نمای ساختمان

معرفی انواع چوب در نمای ساختمان

چوب‌های متعددی برای نمای ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرند که در ادامه برخی از مهمترین آن‌ها را با هم بررسی و مقایسه خواهیم کرد:

چوب ترمووود

زمانی که صحبت از نمای چوبی برای ساختمان می‌شود، اغلب افراد به چوب ترمو فکر می‌کنند. این چوب فرایندهای خاصی را طی می‌کند و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد؛ اما همانطور که اشاره کردیم ممکن است از درخت‌های متنوعی تولید شود.

فارغ از اینکه چوب ترمو از چه درختی است، مزایا و معایبی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

مزایای استفاده از چوب ترمووود

این چوب تحت فرایندهایی قرار می‌گیرد که باعث می‌شوند محصول نهایی مقاومت بالایی در برابر سرما، گرما و حتی رطوبت داشته باشد. از دیگر مزایای ترموود می‌توان به وزن سبک آن (به دلیل روش خاص خشک شدن) اشاره کرد. همچنین فشار و ضربه نمی‌توانند تاثیر زیادی روی این چوب بگذارند. مقاومت ترموود در برابر نفوذ حشرات و قارچ و کپک هم بسیار زیاد است. عایق صدا بودن، ثبات ظاهری بسیار بالا، مقاومت در برابر سایش، امکان شستشو و نظافت راحت از دیگر مزایای استفاده از این چوب است.

معایب چوب ترمووود

در کنار مزایای بی‌شمار، این چوب معایبی هم دارد که باید از آن‌ها مطلع باشید. اولین عیب ترموود آن است که انعطاف زیادی در برش ندارد و ممکن است نتوانید اشکال خاص و پیچیده را به کمک آن بسازید. همچنین در صورتی که آن را رنگ‌آمیزی نکنید و از پوشش‌های محافظ برای آن استفاده نکنید، در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود.

چوب روسی

یکی دیگر از انواع چوب در نمای ساختمان که محبوبیت زیادی در بازار دارد، چوب روسی است. این چوب از کشور روسیه وارد ایران می‌شود و ممکن است از درخت‌های مختلفی باشد. چوب نراد، کاج و راش از جمله محبوب‌ترین گزینه‌هایی هستند که وارد ایران می‌شوند.

مزایای استفاده از چوب روسی

چوب روسی مزایای متعددی داشته و همین موضوع سبب شده که بسیاری از افراد تمایل به استفاده از آن برای نمای ساختمان داشته باشند. رنگ‌پذیری بالا، امکان برش راحت و همچنین میخ‌پذیری خوب، مقاومت در برابر پوسیدگی، استحکام بالا، وزن سبک و مقاومت در برابر حشرات از مهم‌ترین مزایای چوب روسی هستند.

معایب چوب روسی

چوب روسی با وجود مزایایی که دارد، نگهداری سختی داشته و همین تنها عیب آن محسوب می‌شود. این چوب برای مناطق جغرافیایی که آب و هوای مرطوبی دارند مناسب نیست؛ زیرا رطوبت باعث تغییر رنگ چوب روسی خواهد شد. به همین جهت باید پس از نظافت چوب، به سرعت آن را خشک کنید.

 

برای دریافت بهترین خدمات با آوا چوب در ارتباط بمانید

 

چوب بلوط

یکی دیگر از انواع چوب در نمای ساختمان، چوب بلوط است. این چوب به دلیل استحکام بسیار بالا و سخت بودن، کاربردهای زیادی در دکوراسیون دارد. لازم به ذکر است که بلوط گونه‌های مختلفی داشته و به همین جهت تنوع در طرح و رنگ آن هم زیاد است.

مزایای استفاده از چوب بلوط

مهمترین مزیت چوب بلوط آن است که در برابر پوسیدگی مقاوم بوده و امکان رشد قارچ را نیز نمی‌دهد. عمر طولانی در کنار استحکام بالا، مقاومت در برابر نفوذ حشرات، مقاومت در برابر نفوذ آب، ظاهر زیبا، سنباده‌پذیری خوب، امکان نظافت راحت به کمک دستمال نم‌دار، قیمت مناسب و انعطاف‌پذیری در برش از مهم‌ترین مزایای استفاده از این چوب محسوب می‌‍‌‌شوند.

معایب چوب بلوط

همچون سایر انواع چوب در نمای ساختمان، چوب بلوط هم معایبی دارد که شامل وزن سنگین، برش سخت به دلیل همین وزن بالا و احتمال ترک خوردن می‌شود. برای جلوگیری از ترک خوردن این چوب باید در بازه‌های زمانی مشخص از روغنی باکیفیت برای آن استفاده کنید تا در عین حفظ زیبایی ظاهری، کیفیت آن هم حفظ شود.

چوب ساج

چوب ساج یکی از بهترین انواع چوب در نمای ساختمان و به طور کلی یکی از بهترین چوب‌های دنیا محسوب می‌شود. مقاومت بالا در کنار زیبایی ظاهری منحصربه‌فرد باعث شده که این چوب روز به روز محبوب‌تر شود.

مزایای استفاده از چوب ساج

چوب ساج در برابر رطوبت بسیار مقاوم است و حتی می‌توان از آن در مناطقی با آب و هوای مرطوب هم استفاده کرد. از سوی دیگر نیز مقاومت آن در برابر قارچ و نفوذ حشرات هم بالاست و می‌تواند گزینه مناسبی برای نمای ساختمان باشد. بادوام بودن هم جزئی از مزیت‌های این چوب است.

معایب چوب ساج

یکی از مهم‌ترین معایب این چوب مربوط به زمانی است که آن را رنگ‌آمیزی می‌کنند. رنگ‌آمیزی چوب به مرور زمان تغییر کرده و حتی ساختار ساج را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. ممکن است این رنگ‌ها باعث شوند که چوب ساج کمی شکننده شود.

چوب ایروکو

ایروکو چوبی بسیار سخت است که از درخت‌هایی در مناطق استوایی تهیه می‌شود. این چوب به حدی مستحکم است که از آن برای ساخت قایق و کشتی هم استفاده می‌شود. به همین ترتیب نیز می‌توان برای نمای ساختمان هم روی آن حساب کرد.

مزایای استفاده از چوب ایروکو

از مهمترین مزایای چوب ایروکو مقاومت بسیار بالای آن در برابر رطوبت است. الوارهای چوب ایروکو تاب برنمی‌دارند. همچنین در برابر نفوذ حشرات و قارچ‌ها مقاوم هستند. جالب است بدانید که این چوب در برابر بسیاری از مواد شیمیایی هم مقاوم است و به شما این امکان را می‌دهد که آن را خیلی راحت نظافت کنید.

معایب چوب ایروکو

این چوب شگفت‌انگیز در کنار مزایایی که دارد، تنها یک عیب دارد و آن هم قیمت بالاست.

چوب IPE

چوب IPE یکی از چوب‌های مقاومی محسوب می‌شود که حتی آن را با نام چوب آهنی هم می‌شناسند. این چوب از هر نظر مقاومت بالایی دارد و همین موضوع باعث شده تا به عنوان یکی از انواع چوب در نمای ساختمان شناخته شود.

مزایای استفاده از چوب IPE

اولین مزیت این چوب، مقاومت بالای آن است. سوزاندن این چوب تقریبا غیرممکن است و همین موضوع آن را از سایر انواع چوب در نمای ساختمان متمایز می‌سازد. از سوی دیگر نیز مقاومت آن در برابر نفوذ حشرات هم بسیار بالاست. همچنین در برابر مواد شیمیایی هم مقاوم است. جالب است بدانید که این چوب می‌تواند تا 75 سال عمر کند و همچنین نگهداری از آن چندان سخت نیست و هزینه خاصی هم ندارد.

معایب چوب IPE

تنها عیب چوب IPE قیمت بسیار بالای آن است. این چوب از محصولات وارداتی بوده و همین موضوع نیز باعث افزایش چشمگیر قیمت آن می‌شود.

استفاده از چوب ساج در نمای ساختمان به دلیل مقاومت بالا و ظاهر زیبا
چوب ساج گزینه ای مناسب برای استفاده در نمای ساختمان

دلیل برتری استفاده از چوب ترموود در نمای بیرونی ساختمان

نسبت به تمامی چوب‌هایی که معرفی کردیم، چوب ترمو قیمت مناسبی داشته و ویژگی‌های مثبت بیشتری هم دارد. مقاومت در برابر رطوبت، نفوذ حشرات و اشعه‌های مضر خورشید از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باید در چوب نمای ساختمان وجود داشته باشد. تمامی این ویژگی‌ها به علاوه قیمت مناسب، در ترموود وجود داشته و همین باعث شده که بهترین گزینه برای نمای بیرونی ساختمان باشد.

سخن پایانی

چوب تکه‌ای از طبیعت است که می‌تواند به هر ساختمانی روح ببخشد. از انواع چوب در نمای ساختمان هم استفاده می‌شود. در میان گزینه‌های متعددی که برای این کار وجود دارد، چوب ترمو یکی از بهترین گزینه‌هاست. این چوب هم از نظر مقاومت و هم از نظر ظاهری و قیمت، کاملا مناسب برای نمای خارجی ساختمان است.

آواچوب

سوالات متداول

  • چوب نمای ساختمان چه چوبی است؟
    به طور کلی به هر چوبی که مقاومت کافی برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان را داشته باشد، چوب نمای ساختمان گفته می‌شود.
  • بهترین چوب برای نمای خارجی ساختمان چیست؟
    ترموود چوبی ضدآب، مقاوم در برابر حشرات و مقاوم در برابر عوامل محیطی است که قیمت مناسبی داشته و به عنوان بهترین چوب برای نمای ساختمان شناخته می‌شود.
  • اقتصادی‌ترین چوب برای نمای ساختمان کدام است؟
    چوبی که در نمای ساختمان استفاده می‌شود باید مقاومت بالایی داشته باشد. معمولا چوب‌هایی که مقاومت بالایی دارند قیمت بالایی هم دارند. در این میان چوب ترمو اقتصادی‌ترین گزینه خواهد بود.
  • در میان انواع چوب در نمای ساختمان، زیباترین چوب از کدام درخت است؟
    چوب بلوط، ساج، ایروکو و چوب‌های روسی جزء زیباترین چوب‌ها شناخته می‌شوند.
  • ترموود برای نمای ساختمان باید از کدام درخت باشد؟
    ترمو از درخت‌های مختلفی تهیه شده و انتخاب درخت مناسب باید با توجه به مقاومت درخت در برابر عوامل محیطی و حشرات و همچنین طرح و قیمت آن انجام شود.
آخرین پست‌ها

دیدگاه خودتان را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حافظه موقت کپی شد