تخته سه لایی

مهم ترین کاربرد تخته سه لایی در صنعت مبلمان سازی است

تخته سه لایه یکی از فرآورده‌های چوبی پرکاربرد است که امروزه از گونه های مختلف با کیفیت‌های متفاوتی تولید می‌شود. روش کار به این صورت است که از برش‌های ورقه ای نازکی از چوب درخت تهیه می‌شود و با کمک چسب و فشار زیاد حاصل می‌شود البته این گونه نیست که تنها به صورت تخته سه لایی تولید شود و می‌تواند با تعداد بیشتری از لایه ها نیز باشد که هر چه تعداد لایه‌های آن بیشتر باشد می‌تواند تخته لایی محکم تری را به وجود آورد تخته سه‌لایه یکی از مهم ترین تخته‌های صنعت چوب به شمار می‌آید.

تخته چوب سه لایی

تخته‌های چوب سه لایی می تواند از لایه های نازکی از یک گونه‌ی درختی و یا از چوب‌های متفاوتی تهیه شود. اما روش کار چنین است که لایه‌های بسیار نازکی از چوب را که به شکل ورق درآمده است روی هم به شکل عمود بر هم قرار داده و با کمک چسب و پرس به هم می‌چسبانند. بدین ترتیب محصول نهایی به شکل های تخته های سه لایی، پنج لایی و هفت لایی ایجاد می‌شود که عمدتا به صورت فرد در نظر گرفته می‌شود. هنگامی‌که قرار است چوب سه‌لایی را تولید نمایند برش های نازکی را از چوب مورد نظر تهیه می‌کنند این کار باید با دستگاه‌ها مجهزی ایجاد شود. پس از آماده شدن این ورق‌های چوبی، آن‌ها را بر روی هم و به شکل عمود بر هم قرار می‌دهند و از چسب مخصوص استفاده می‌کنند استحکام این تخته‌ها عمدتا به کیفیت این چسب‌ها بستگی دارد. قرار گرفتن این لایه‌ها بر روی هم و چسب کاری آن‌ها باعث می‌شود که سطحی مستحکم از چوب ایجاد شود که در صنعت ساختمان و چوب بسیار کاربرد داشته و در تمامی دنیا از این چوب‌های سه لایه به خوبی استفاده می نمایند.

مشخصات تخته سه‌لایه

این نوع تخته دارای مقاومت بالایی است و در برابر صدمات ناشی از ضربه دوام دارد و همچنین دچار خمیدگی نمی‌شود. از طرفی  چند لایه بودن این نوع از تخته باعث می‌شود تا اگر یکی از ورق‌های سطح خارجی آسیب دید، باقی لایه‌ها از تخته مراقبت نمایند. از طرفی به دلیل آن که فرآوری مناسبی روی آن‌ها انجام شده است در برابر رطوبت نیز دوام خوبی دارند و در کل دارای طول عمر مناسبی در مقایسه با دیگر تخته‌ها دارند.

تخته چوبی سه لایی مقاوم در برابر ضربه است.
چند لایه بودن تخته‌های سه لایی موجب حفاظت از لایه‌های داخلی در برابر آسیب و رطوبت شده و طول عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد.

وزن این تخته سه لایی در مقایسه با تخته‌های یک لایه کم است و دارای تنوع خوبی در رنگ در لایه‌ها هستند. این نوع از تخته در بازار قیمت نسبتا بالاتری دارد اما به جهت کیفیت خوبی که دارد می‌توان از این تفاوت قیمت چشم پوشی کرد.

 کیفیت چوب سه لایه

زمانی که کیفیت چوب سه لایه مورد بررسی قرار می‌گیرید تمامی مواردی که در مرغوبیت آن می‌تواند تاثیر داشته باشد را بایستی کنترل کرد زیرا در این نوع از محصول ورق‌های تهیه شده‌ی چوب ، کیفیت چسبی که به کار رفته است و نهایتا نحوه و روش تولید این نوع از تخته است که می‌تواند استحکام آن را تضمین نموده و چوب چند لایی مرغوبی را ارائه نماید. این بسیار مهم است که بدانید ورق‌های تهیه شده از چوب از گونه‌های بافت چوب نرم است یا سخت. همچنین مهم است که از یک گونه‌ی درختی تهیه شده باشد، زیرا ممکن است در برابر عوامل محیطی و تغییرات جوی واکنش‌های متفاوتی نشان داده و باعث ایجاد ترک و یا شکستگی در چوب شود. همچنین دوام و استحکام تخته‌ی ایجاد شده می‌تواند ارتباط مستقیمی با نوع چوبی که از آن تخته سه‌لایه را ایجاد کرده اند داشته باشد.

کاربرد چوب سه‌لایه

چوب سه لایی در صنعت دارای کاربری‌های زیادی است. از آن برای ساخت مبلمان، سرویس‌خواب و جعبه‌سازی استفاده می‌شود که هنگامی که به صورت فرآوری شده و ضد آب عرضه می‌شود، می‌تواند کاربری بهتری را داشته باشد. این نوع از چوب به جهت استحکام خوبی که دارد می‌تواند در ساختمان‌سازی جهت پوشش‌های سقف و کف مورد استفاده قرار گیرد. از تخته سه لایی در ساخت و ساز‌ها توسط معماران و دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود این نوع تخته برای پانل‌های دیوار کوب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای سقف نیز کاربری دارد.در صنعت مبلمان، میز ها، درب، کابینت، نیز استفاده می‌شود. همچنین در صنایع پیشرفته ای همچون صنعت هواپیما و قایق سازی نیز استفاده می‌شود. شرکت آواچوب یکی از شرکت‌های معتبری است که در بازار چوب ایران و درسایت چوب خاوران مستقر بوده و عرضه کننده انواع چوب و محصولات چوبی مانند تخته چندلایی، ترمووود‌های درجه یک، تخته بنایی و چهار تراش و انواع لمبه می‌باشد.

 مزایای استفاده از چوب سه لایی

خوب است بدانید که در بازار چوب ایران به سادگی می‌توانید انواع چوب‌های سه‌لایی را با تنوع زیادی خریداری نمایید. و به دلیل مزیت‌های بسیار زیادی که این نوع از چوب دارد به خوبی می‌تواند در سازه‌های مختلفی پاسخ‌گو باشد. یکی از مزیت‌های چوب سه لایی این است که به خوبی می‌تواند در برابر فشارهای زیاد از خود مقاومت نشان داده و استحکام خود را در مقابل ضربات حفظ نماید. خاصیت ورقه ای بودن این نوع از چوب باعث می‌شود که فشارها به لایه‌های زیرین منتقل شده و از سطح رویی به خوبی مراقبت شود. این نوع از چوب دارای وزن کمی بوده و به آسانی قابل حمل می‌باشد و کمترین میزان تابیدگی را هنگام حمل و نقل خواهد داشت. از طرفی به جهت آن که خاصیت عایق بودن در برابر عواملی همچون صدا ، سرما و گرما را دارد می‌تواند پوشش مناسبی برای سقف و کف در فضای داخلی ساختمان‌ها به شمار آید.

جنس تخته سه لایه چیست؟

جنس چوب تخته سه لایه  عمدتا از درخت‌هایی از گونه های توس، ماهون و یا بلوط است که دارای چوبی سخت و محکم هستند. البته از گونه‌های کاج و یا سرو نیز تخته سه‌لایه ایجاد می‌شود. از آنجایی که درختان کاج و سرو از دسته درختان نرم هستند، تخته سه لایه ی تولید شده از آن‌ها نیز دارای مقاومت کمتری است و به نسبت چوب‌های سخت دارای قیمت کمتری است. برای چسباندن ورق‌های نازک تخته سه لایه از چسب‌هایی مانند کازبین، چسب حیوانی و یا خمیر نشاسته استفاده می‌شود که میزان چسبندگی مناسبی دارند. اما در صورتی که نیاز باشد میزان چسبندگی بالاتر باشد می‌بایست از چسب رزین استفاده شود به همین نسبت نوع چسب استفاده شده نیز در قیمت نهایی تخته سه لایه موثر است.

تخته سه لایی در چه ابعادی تولید می شود ؟

با توجه نوع کاربری که از تخته انتظار دارید، می‌توانید تخته سه لایه را در ابعاد و مدل های گوناگون به کارخانه سفارش دهید. البته در بسیاری از کارخانه‌ها مطابق با نیازهای عمده‌ی بازار در یک سری ابعاد مشخص تولید شده و به بازار عرضه می‌کنند و سفارش مشتری را نیز می‌پذیرند و بر اساس آن تخته سه لایی را طراحی می‌کنند و به تولید می‌رسانند. در بازار چوب امروزه تخته سه لایه در ضخامت‌های سه، شش، نه، دوازده، پانزده و هجده میلی‌متر تولید و عرضه شده است.

انواع تخته سه لایه

یک نوع از تخته سه لایه وجود دارد که همه‌ی ورق‌های آن از یک گونه چوب می‌باشد. به این نوع از تخته، تخته سه لایه همگن گفته می‌شود. نوع دیگر از تخته سه لایی از گونه‌های مختلف چوب ورق تهیه شده و بر روی هم چسبانده می‌شوند که به آن تخته سه لایه‌ی ناهمگن می‌گویند. در صورتی که الیاف سطح رویی تخته سه لایه به موازات طول تخته باشد به آن تخته سه لایه دراز تار گفته می‌شود. همچنین اگر الیاف سطح رویی به موازات عرض چوب باشد تخته لایه پهنا تار نامیده می‌شود. در برخی موارد تخته سه لایه ی تهیه شده به صورت مسطح نیست به عبارتی با فشار زیاد، شکل خاصی به خود گرفته است که به آن تخته سه لایه ی قالبی می‌گویند.

تخته های سه‌لایه دارای انواع مختلفی هستند.
انواع تخته سه‌لایی بر اساس نوع چوب و مدل قرار گرفتن روی هم طبقه بندی می‌شوند.

گاهی پیش آمده است که تخته سه لایه ای که خرید می‌کنید دارای کیفیت بسیار پایینی باشد و یا ظاهری ناموزون داشته باشد و ضخامت آن در تمامی ابعاد یکسان نباشد. این گونه از تخته سه لایه‌ها فقط برای قسمت‌هایی که دید ندارند و پشت کار هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. در میان تخته سه‌لایه ها، تخته مالزیایی دارای مقاومت و بافت مناسبی است و میزان تخلخل کمی دارد. درست است که تخته سه لایی درجه یکی محسوب نمی‌شود و در قسمت روکش چندان باکیفیت در نظر گرفته نشده است اما به هر حال می‌توان از آن در قسمت‌های خاصی استفاده کرد. نوع هندی تخته سه لایه نیز شبیه تخته سه لایه مالزیایی است اما نوع روسی آن بسیار متفاوت تر از دیگر تخته سه لایه‌ها می‌باشد.

این محصول دارای کیفیت و مقاومت بالایی است و زیبایی ظاهری خاصی دارد. رنگ آن بین سفید و زرد است و شبیه به چوب نراد روسی می‌باشد. در صورتی که تخته‌های سه لایه هندی و مالزیایی، صورتی رنگ هستند. در برخی از تخته سه لایه‌ها روکش نازکی کار شده است که با سمباده زدن این روکش به سادگی از بین می‌رود و اگر در قسمتی زیرین رنگ متفاوتی از چوب باشد خود را نشان خواهد داد و کل کار را خراب خواهد کرد. البته این موضوع در خصوص تخته چند لایه‌ی دسته دوم قابل حل است و می‌توان آن را لکه گیری نمود. در کنار تخته چند لایه ، ام دی اف نیز از خورده چوب‌هایی که با چسب و پرس به صورت ورق در می‌آیند وجود دارد. در این حالت چوب کاملا خورد شده و دیگر بافت خود را ندارد. بنابراین مقاومتش نسبت به تخته چند لایه و چوب بسیار کمتر است. ولی با قیمتی مناسب ارائه می‌شود به دلیل آن که ام دی اف دارای ظاهر مناسبی نیست، عمدتا با روکش مصنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

تخته سه لایه را از کجا بخریم؟

تخته سه لایه یکی از فرآورده‌های پرکاربرد با مقاومت بالا در صنعت چوب به شمار می‌آید. تخته سه‌لایی نسبت به ام دی اف خیلی سبک تر است اما میزان مقاومت آن بالاتر می‌باشد. در خصوص این محصول از چوب، خواص اصلی چوب حفظ شده و عمدتا با ویژگی‌های اصلی چوب هم خوانی دارد. به همین دلیل قیمتی بالاتر از ام دی اف در بازار دارد. تخته سه لایی در ایران به پلی وود نیز شناخته می شود و بسته به نوع چوبی که استفاده می‌شود دارای کیفیت و قیمت‌های متفاوتی است.

در تهران و اطراف آن سه منطقه ی اصلی برای خرید تخته سه لایه و محصولات و فرآورده های چوبی وجود دارد اولین منطقه را می توان سایت چوب فروشان خاوران نام برد که در ده کیلومتری پاکدشت است. شرکت آواچوب نیز در همین سایت مستقر است و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده ، تامین‌کننده و فروشندگان فعال در زمینه‌ی صنعت چوب و ساختمان است و با بهره‌گیری از تجهیزات و کارشناسان متبحر خود توانسته است سهم بزرگی از بازار را داشته باشد و محصولاتی با کیفیت و با قیمت مناسب را ارائه نماید. دومین منطقه درشهرک صنعتی چهاردانگه می‌باشد که در جنوب غربی تهران واقع شده است در این منطقه نیز فعالان صنایع چوبی مستقر هستند و تهیه تخته سه‌لایه از این منطقه نیز امکان‌پذیر است و سومین محل فروش تخته سه لایه و سایر محصولات چوبی در منطقه یافت آباد می‌باشد در آن جا می‌توانید تخته سه لایه مرغوب و یا دست دوم را نیز تهیه نمایید.

تخته سه لایه نازک

تخته سه لایی نازک یا به عبارتی تخته چند لایی از جمله چوب‌های فرآوری شده صنعتی است که با به هم چسباندن چندین لایه نازک‌تر از چوب که به صورت ورق در آمده اند شکل می‌گیرد. برای تهیه تخته سه لایی ابتدا تنه و کنده ی درخت را به صورت لایه های نازک در آورده و برش می زنند و پس از آن با فشار بسیار زیاد و چسب آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند. ممکن است برای تهیه ی تخته سه‌لایی بیش از سه لایه استفاده شود اما نکته ی مهم این است که به طور معمول تعداد لایه‌های استفاده شده به صورت فرد می‌باشد. در جریان عملیات ساخت تخته سه‌لایی نازک، ابتدا هر یک از لایه‌ها را بر خلاف جهت لایه پیشین و به صورت عمود بر یکدیگر قرار داده و می چسبانند. این کار باعث می‌شود که تخته سه لایی نازک ، درای استحکام بسیار زیادی باشد. این چوب در صنعت چوب و ساختمان دارای کاربرد بسیار زیادی در سرتاسر دنیا می‌باشد. تخته سه لایی به صورت صنعتی تولید می‌شود، بدین گونه که با فشار زیاد و حرارت از ورقه و لایه‌های نازک چوب درختان تهیه می‌شود.

ویژگی‌های تخته سه لایی نازک

در این محصول نوع چوبی که به کار می رود و کیفیت و نوع چسب به کار رفته و میزان چسبندگی که در آن ایجاد می‌شود می‌تواند در ایجاد استحکام و مقاومت تخته سه لایی نازک موثر باشد. به عبارتی ممکن است که برای تهیه‌ی آن از چوب‌های گونه‌ی نرم درخت یا سخت استفاده شود. مثلا گونه‌های درختان سوزنی برگ همانند نراد، سرو و کاج از جمله درختان نرم بوده و گونه‌های پهن برگان مانند راش، گیلاس، گردو، بلوط و افرا از چوب‌های سخت به حساب می‌آیند. بنابر‌این اگر از چوب سخت استفاده شده باشد به طبع تخته سه لایی تهیه شده نیز سخت تر و با دوام‌تر خواهد بود. درکنار عامل سختی چوب، نوع چسبی که برای چسباندن چوب به کار گرفته می‌شود نیز مهم است در صورتی که رزین و یا چسب چوب استفاده شود. در نهایت تخته سه‌لایی نازک با کیفیتی تولید می‌شود. اما اگر از چسب‌هایی مانند چسب حیوانی استفاده شود، محصول نهایی دارای مقاومت کمتری بوده و در برابر نفوذ آب نیز مستحکم نیست.

تخته سه‌لایی چه مزایایی دارد؟

در بازار ایران امروزه تخته چوبی با تنوع زیادی عرضه می‌شود. در میان این محصولات چوبی تخته سه لایی نازک دارای اهمیت خاصی است. آن هم به دلیل مزایایی است که در آن وجود دارد. ازجمله مزایای تخته سه لایه می‌توان گفت که در برابر ضربه‌های وارد و یا فشار‌های زیاد مقاومت و استحکام زیادی دارد. به طوری که هر یک از ورق‌هایی که در سطح رویه‌ی کار قرار گرفته‌اند، باعث محافظت از ورق و لایه‌های زیرین خواهند بود. تخته سه‌لایه نازک در مقایسه با چوب‌هایی همچون MDF و نئوپان سبک‌تر بوده و به همین دلیل به سادگی می‌توان آن‌ها را حمل نمود. همچنین امکان تاب‌خوردگی در این نوع از چوب ناچیز است و از آن جایی که دارای مقاومت مناسبی است به آسانی می‌توان آن را شکل داد و در نهایت یک لایه ی عایق مناسب در برابر سرما، گرما و صدا می‌باشد.

کاربرد تخته سه لایی نازک

تخته سه‌لایی نازک کاربرد‌های بسیاری در صنعت دارد که می‌توان به ساخت سرویس خواب ، مبلمان سازی ، ساخت اتاقک‌ها و جعبه‌های چوبی و در نجاری اشاره نمود این نوع محصول در شکلزضد آب نیز تولید شده است که در اغلب موارد در صنعت ساختان و به عنوان قالب بندی سقف ساختمان ، کف سازی و سقف سازی و یا دیوار پوش استفاده می شود همچنین از تخته سه لایی نازک برای ساخت قایق ، کشتی و لنج و همچنین واگن سازی نیز استفاده می کنند عمدتا چسبی که برای این نوع تخته استفاده می شود از نوع فنول و یا ملامینه بوده که از نوع مواد لاکی رنگ محسوب می شوند برای خرید تخته سه لایی مرغوب و با کیفیت می توانید با فروشگاه بزرگ آواچوب در تماس باشید.

خرید تخته سه لایی در تهران

تخته سه لایی در بازار تهران دارای قیمت‌های متفاوتی می‌باشد. برای خرید این تخته‌های لایی با قیمت مناسب می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه آواچوب در ارتباط باشید. داشتن اطلاعات تکمیلی در رابطه با لایی ها میتواند در هنگام خرید، به مشتریان کمک زیادی کند. به همین جهت می‌توانید در کمترین زمان ممکن به صورت آنلاین از ما خرید نمایید. تخته‌های سه لایی از لحاظ استحکام دارای استحکام بالایی می‌باشد.