آواچــــــــــــوب
AVACHOOB

چوب روسی از چه درختی است؟

چوب‌ها یکی از پرکاربردترین متریالی هستند که می‌توان از آن‌ها برای ساخت لوازم گوناگونی بهره برد. انواع نمای ساختمان، لوازم کاربردی همچون کمد، مبل، میز و صندلی، کابینت، درب و پنجره و حتی بسیاری از سازها، به کمک چوب ساخته می‌شوند. البته برای ساخت هر یک از لوازم ذکر شده،

چوب روسی از چه درختی است؟

چوب‌ها یکی از پرکاربردترین متریالی هستند که می‌توان از آن‌ها برای ساخت لوازم گوناگونی بهره برد. انواع نمای ساختمان، لوازم کاربردی همچون کمد، مبل، میز و صندلی، کابینت، درب و پنجره و حتی بسیاری از سازها، به کمک چوب ساخته می‌شوند. البته برای ساخت هر یک از لوازم ذکر شده، از چوب متفاوتی استفاده می‌شود. یکی از اسامی که در هنگام خرید لوازم چوبی با آن روبرو خواهیم شد، چوب روسی است. محبوبیت این چوب در ایران بسیار زیاد است. همچنین از این چوب در صنایع بسیار متعددی استفاده می‌شود. حال شاید این سوال برای شما به وجود آید که چوب روسی از چه درختی است و چه ویژگی‌هایی دارد؟ در ادامه به طور دقیق به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

آشنایی با درختان تولیدکننده چوب روسی

برای اینکه بدانیم چوب روسی از چه درختی است، ابتدا باید بدانیم که اصلا چوب روسی چیست؟ چوب روسی به تمامی چوب‌هایی گفته می‌شود که از کشور روسیه وارد ایران می‌شوند. این چوب‌ها ممکن است از درخت‌های گوناگونی تهیه شده باشند. بدین ترتیب نمی‌توان چوب یک درخت خاص را به عنوان چوب روسی معرفی کرد. چوب‌های روسی از درخت‌های گوناگونی تهیه می‌شوند. هر یک از انواع چوب روسی نیز به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، کاربردهای متفاوتی هم پیدا کرده‌اند.

چوب‌های روسی تولید شده از درخت‌های گوناگون
چوب‌های روسی از درخت‌های گوناگونی از جمله نراد، کاج، بلوط و صنوبر تهیه می‌شوند.

از مهم‌ترین چوب‌های روسی که وارد ایران می‌شوند می‌توان به چوب‌های درخت کاج، نراد، راش و بلوط اشاره کرد. نکته مهمی که در این خصوص باید بدانید آن است که درخت‌هایی همچون کاج و بلوط دارای گونه‌های متفاوتی هستند و بدیهی است که چوب‌های هر یک از این درخت‌ها نیز ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.

بررسی ویژگی‌های درخت کاج سیبری و کاربرد آن در چوب روسی

سیبری یکی از بخش‌های کشور روسیه است که جنگل‌های انبوهی دارد. کاج سیبری همانطور که از نامش هم مشخص است، یکی از انواع درخت‌های کاج است که در منطقه سیبری روسیه رشد می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید که چوب روسی از چه درختی است، باید گفت که بخش مهمی از چوب‌های روسی شامل چوب درخت کاج سیبری می‌شود. این چوب در عین حال که بافت نرم و انعطاف بسیار بالایی دارد، مقاومت خوبی هم دارد. شما می‌توانید این چوب را به راحتی به کمک سنباده، صیقل دهید. همچنین میخ‌پذیری آن بسیار بالاست.

شرایط خاصی که برای رشد کاج سیبری وجود دارد باعث شده که مقاومت آن در برابر نفوذ رطوبت و حتی حشرات بالا باشد. این چوب دچار ترک نمی‌شود و عمری بسیار طولانی خواهد داشت. از این چوب روسی همچنین می‌توان برای تولید کف‌پوش، دیوارپوش، آلاچیق و سایر لوازم مشابه استفاده نمود.

درخت صنوبر: منبع اصلی چوب روسی

در پاسخ به این سوال که چوب روسی از چه درختی است، باید به درخت صنوبر هم اشاره کنیم. این چوب رنگ سفیدی داشته و بافت آن نیز یکدست و صاف است. این چوب وزن کمی داشته که کمک می‌کند حمل و نقل آن راحت‌تر باشد. همچنین قابلیت خم شدن و انعطاف‌پذیری بالای آن باعث می‌شود که بتوان از آن در ساخت محصولات متنوعی استفاده کرد. ساخت انواع میز و صندلی، قفسه و شلف‌ها، جعبه‌های تزئینی و همچنین جعبه‌های مقاوم برای بسته‌بندی محصولات سنگین و ساخت انواع قاب، از مهم‌ترین مزایای استفاده از این چوب محسوب می‌شوند.

مقایسه درختان مختلف در تولید چوب روسی

وابسته به اینکه چوب روسی از چه درختی است، ویژگی‌های متفاوتی هم خواهد داشت. هر یک از انواع چوب روسی، متناسب با ویژگی‌هایی که دارند، کاربردهای متفاوتی هم دارند. در ادامه چند نمونه از مهمترین این چوب‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم:

  • چوب کاج: مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و رنگ‌پذیری خوب که باعث شده در ساختمان‌سازی، ساخت مبلمان، کف‌پوش و دیوارپوش استفاده شود.
  • چوب صنوبر: مقاومت بالا در برابر ضربه و همچنین منعطف بودن آن باعث شده که برای ساخت بسیاری از لوازم ظریف همچون قاب عکس، میز و صندلی و انواع جعبه استفاده شود.
  • چوب بلوط: استحکام بسیار بالا و عمر و دوام زیاد آن باعث شده در تولید لوازم کاربردی همچون کمد، درب و پنجره، پارکت، میز و صندلی و حتی مجسمه، عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

به همین ترتیب سایر چوب‌های روسی هم می‌توانند در تهیه لمبه و ترمووود و بسیاری محصولات دیگر مورداستفاده قرار گیرند.

زیستگاه‌های طبیعی درختان تولیدکننده چوب روسی

پس از آن که درک کردید چوب روسی از چه درختی است، شاید برایتان جالب باشد که بدانید زیستگاه طبیعی این درختان، چه شرایطی دارد. به طور کلی اغلب چوب‌های روسی در جنگل‌های سردسیر این کشور رشد می‌کنند.

شرایط زیستگاهی درختان تولیدکننده چوب روسی
چوب‌های روسی از درخت‌هایی تهیه می‌شوند که در آب و هوای سرد این کشور رشد کرده‌اند.

همچنین جالب است بدانید که این چوب در سرتاسر دنیا محبوب است. به همین جهت در این کشور، اقدام به طراحی جنگل مصنوعی هم کرده‌اند. در این جنگل مصنوعی نیز تمامی درخت‌ها در شرایطی ایده‌آل رشد می‌کنند و کیفیتی بی‌نظیر دارند.

ویژگی‌های زیستی و رشد درختان چوب روسی

اصلی‌ترین ویژگی‌های زیستی درختان، مربوط به شرایط آب و هوا است. روسیه دومین کشور سرد دنیاست و حتی تابستان‌های خنکی دارد. این کشور زمستان‌هایی سرد را پشت سر می‌گذارد و در تابستان نیز باران‌های زیادی را تجربه می‌کند. این موضوع موجب شده تا درختانی که در این کشور رشد می‌کنند، در برابر تغییرات دما بسیار مقاوم باشند و پس از پشت از سر گذاشتن فرایند خشک شدن، دچار ترک نشوند. همچنین این موضوع باعث شده تا انواع چوب و تخته روسی، در برابر رطوبت هم مقاومت بالایی داشته باشند.

جمع بندی

یکی از محبوب‌ترین محصولات وارداتی که قیمت بسیار مناسبی هم دارد، چوب روسی می‌باشد. این چوب با وجود قیمت مناسب، کیفیت بسیار بالایی هم داشته و می‌توان از آن در ساخت محصولات متعددی استفاده کرد. البته کاربرد دقیق این چوب، وابسته این است که چوب روسی از چه درختی است.

سوالات متداول

چوب روسی از کدام درخت‌ها تولید می‌شود؟
درخت‌های بسیار متعددی از جمله درخت کاج، صنوبر و نراد هستند که از کشور روسیه وارد ایران می‌شوند. هر یک از این درخت‌ها عمر بسیار بالایی داشته و از قیمت مناسبی برخوردارند.

درخت‌های روسی تحت چه شرایطی رشد می‌کنند؟
درخت‌های کشور روسیه در آب و هوایی نسبتا سرد رشد می‌کنند و به همین جهت در برابر بسیاری عوامل بیرونی همچون تغییرات آب و هوایی و نفوذ حشرات، مقاوم هستند.

کاربرد چوب‌های روسی چیست؟
چوب هر یک از درخت‌های روسی، کاربردی متفاوت دارد؛ اما به طور کلی از چوب‌های روسی در ساختمان‌سازی، تولید لوازم تزیینی و لوازم کاربردی همچون میز، صندلی و مبلمان استفاده می‌شود.

کاج سیبری چه ویژگی‌هایی دارد؟
کاج سیبری در ناحیه سیبری کشور روسیه رشد می‌کند. این کاج مقاومت بسیار بالایی داشته و همچون سایر چوب‌های روسی، قیمت مناسبی دارد.

آیا صنوبر روسی جزء چوب‌های مقاوم محسوب می‌شود؟
بله. صنوبر یکی از مقاوم‌ترین چوب‌های روسی است که از آن در تولید بسیاری لوازم کاربردی، استفاده می‌شود.

آخرین پست‌ها

دیدگاه خودتان را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حافظه موقت کپی شد