چوب پلاست

کامپوزیت چوب پلاستیک (به انگلیسی: Wood-plastic composite)

چوب پلاست (WPC) به صفحات و الوارهایی اطلاق می‌شود که از پلاستیک بازیافت شده و ذرات چوب کوچک یا الیاف ساخته شده‌است. کامپوزیت چوب پلاس در مقایسه با تاریخچه بلند محصولاتی چون الوارهای طبیعی و محصولات چوبی سنتی چون تخته‌های خرده چوبی(particleboard) و ورقه‌های فیبری محصولات نسبتاً” جدیدی بحساب می آیند.رنگ چوب پلاست ها نیز میتوانید تاثیر بسیار زیادی بر فضا دارد.

این متن خلاصه برخی از مراحل اساسی ساخت، خواص فیزیکی و مکانیکی، در کاربرد های اساسی WPC می باشد کامپوزیت چوب پلاس به طور گسترده در ایالات متحده استفاده می شود آوا چوب ارائه دهنده ارزان ترین و بهترین کیفیت محصولات چوب پلاست میباشد برای دریافت ارزان ترین محصولات به همراه مشاوره های رایگان با ما در ارتباط باشید.

مراحل تولید چوب پلاست

مراحل اصلی تولید و خواص کامپوزیت چوب پلاستیک 

در ادامه ی بحث چوب پلاست چیست به‌طور کلی میتوان گفت، ساخت کامپوزیت چوب پلاس یک فرایند دو مرحله ای است.ترکیبی از چوب و گرما نرمی مانند پلی اتیلن چگالی بالا (HDPE)، پلی اتیلن چگالی کم (LDPE) و پلی وینیل کلرید (PVC) با هم مخلوط خمیر مانند یکنواختی تشکیل می‌دهند. این فرایند اختلاط می‌تواند به صورت یکجا یا توسط فرایندهای پیوسته ای انجام گیرد.

علاوه برچوب اصلی با اندازه دانه‌ها در محدوده ۲۰ – ۶۰ مش، عوامل جفت‌کننده پلاستیک‌ها، تثبیت کننده، عامل کف زای یا رنگ نیز اضافه می‌گردند، تا خواص محصول نهایی را برای کاربردهای خاص افزایش دهند.به عنوان مثال، روغن‌ها ظاهرسطوح کامپوزیت را بهبود می‌بخشند.سه روش معمول برای ساخت کامپوزیت چوب پلاس وجود دارد روش اکستروژن، که در آن کامپوزیت مذاب با نیرو از قالب عبور می‌کند و در شکل ۱ نشان داده شده‌است.

در مورد روش قالبگیری تزریقی، کامپوزیت مذاب به قالب سرد تزریق می‌گردد .یک سوم فشار مذاب بین کامپوزیت دو نیمه قالب به وجود می آید اکثریت کامپوزیت‌های چوب پلاست توسط فرایند اکستروژن (بیرون رانی)، که با استفاده از انواع مختلف اکستروها (بیرون آورها) همچون تک پیچ یا دو- پیچ که برای تشکیل شکل نهایی استفاده می‌شوند، تولید می‌گردند.تصاویر ۲، ۳ و ۴ نمونه‌هایی از محصولات چوب پلاس و نمودار جریان وسیر مواد در کارخانه در فرایند تولید معمول را نشان می‌دهند.

بسیاری از خواص فیزیکی و مکانیکی کامپوزیت چوب پلاس به برهم کنش بین چوب و مواد گرمانرم بستگی دارد. یکی از مؤثرترین روش‌ها برای بهبود این برهم کنش از طریق عامل جفت شدن (کوپلینگ) به عنوان یک افزودنی ایجاد می‌گردد. به‌طور کلی، این مواد افزودنی به سازگاری بین چوب هیدروفیلیک که رطوبت را به راحتی جذب می‌کند و پلاستیک هیدروفوبیک که تمایل به آب ندارد، کمک می‌کنند و به تشکیل کامپوزیت تک فاز کمک می‌کنند و محصولی با ثبات فرم واندازه بهتر از چوب جامد را نتیجه می‌دهند.

چوب سنتی که با اعمال فشار و آرسنات مس کرومات (کاروتید) بیشتر ایجاد می‌شود.استفاده از کامپوزیت چوب پلاست ، در شکل صفحات جامد و همچنین ساختار لوله ای همانطور که در شکل ۲ نشان داده شده‌است، به عنوان یک جایگزین برای محصولات چوبی به عنوان مواد بسیار محبوب مورد استفاده است.

 

برخی از مزایا و معایب کامپوزیت چوب پلاست

چوب پلاست ها، نوعی کامپوزیت هستند که از موادی مثل الیاف چوب طبیعی، پلاستیک، ترموپلاستیک و انواعی از آرد های مخصوص ساخته شده و به بازار مصرف عرضه خواهند شد. چوب تخته های سه لایه مدل های جدید این محصول هستند که در ساخت آنها از دو نوع مواد استفاده خواهد شد؛ در ناحیه چوبی آن از موادی مثل الیاف خمیر، پوسته بادام زمینی، بامبو، نی و در ناحیه پلاستیک آن از موادی مثل پلی اتیلن، پی وی سی و پلی پروپیلن استفاده خواهد شد

بزرگترین مزیت کامپوزیت چوب پلاستیک یا پلاستو وود (WPC) سازگاری با محیط زیست، از طریق ساخته شدن از چوب‌های زائد و مواد پلاستیکی بازیافتی می‌باشد . کامپوزیت چوب پلاستیک هزینه نگهداری کمتری در مقایسه با چوب سخت دارد یکی از دلایل اصلی برای رشد سریع کامپوزیت چوب پلاست هزینه‌های کم آن در چرخه زندگی این کامپوزیت می‌باشد.

به‌طور کلی، عرشه از جنس کامپوزیت چوب پلاس هزینه تولید حدود ۱۵ درصد بیشتر نسبت به عرشه از جنس چوب‌های تولیدی به روش اعمال فشار را دارا می‌باشد.

اما نیاز به هزینه نگهداری پایین تری دارد دوره بازپرداخت واقعی این کامپوزیت نسبت به چوب‌های تولیدی به روش اعمال فشار مورد استفاده در ساخت عرشه در حدود ۳ تا ۵ سال برآورد شده‌است ثبات ابعادی عالی به همراه تنوع کمتر این کامپوزیت نیز می‌تواند به عنوان یکی دیگر از مزیت‌های اصلی محصولات چوب پلاستیک در نظر گرفته شود بسیاری از تحقیقات در بسیاری از کشورها بر دوام و طول عمر بالای کامپوزیت چوب پلاست و علاقه‌مندی زیاد در استفاده از آن‌ها در فضاهایی باز، متمرکز شده‌است.

از دیگر مزایاهای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویژگی های فیزیکی و مکانیکی خوبی دارد.
  • در برابر آب، رطوبت، قارچ، مواد اسیدی و قلیایی دارای مقاومت بسیار زیادی می باشد.
  • غیر سمی است.
  • در برابر انواع اشعه های محیط کاملا مقاوم خواهد بود.
  • یک نوع ماده سازه ای است که قابلیت اره کردن، برش دادن، میخکوبی و … را دارد.
  • دارای قابلیت تعمیر و بازسازی است.
  • هزینه های آن به نسبت کمتر است و از نظر اقتصادی نسبت به سایر مواد به صرفه تر خواهد بود.
  • ضد حشرات و ضد موریانه است.
  • با این محصولات می توان از محیط زیست محافظت کرد چون کاملا قابل بازیافت هستند.
  • نصب این محصول کاملا ساده و آسان می باشد همچنین هزینه های نصب آن به نسبت بسیار کمتر می باشد.
  • در صورت آتش سوزی ضد حریق است و گاز سمی تولید نخواهد کرد.
  • سطح آن را با سلیقه خود می توان رنگ کرد.
  • می توان برای مدت طولانی از آنها استفاده کرد بدون اینکه دچار ترک خوردگی، شکستگی، تغییر شکل و تورم شوند.

مشخصات چوب پلاست

مشخصات چوب پلاست

مشخصات چوب پلاست در بسیاری از موارد توجه اکثریت را به خود جلب خواهد نمود. اگر بخواهیم به عنوان دید یک مشتری به این چوب ها نگاه کنیم و به دنبال یک چوب با کیفیت و ارزان قیمت باشیم و به نسبت قیمتی که دارد.مناسب ترین گزینه میباشد در بازار در حال حاضر و اگرچه این قیمت در این نوسانات بازار ثابت نمیباشد و تغیراتی هم خواهد داشت و شما برای استعلام قیمت باید بروز این استعلام قیمت ها را انجام دهید.

از دیگر مشخصات آن میتوان به مواردی همچون غیرقابل نفوذ در آب (به خصوص با سایر محصولات مبتنی بر چوب) ، نصب آسان، قابل شستشو، مقاوم در برابر آتش ،ماندگار و آسان برای حفظ عایق حرارتی ، عایق نویز خورنده ، ضد آب نه سختی و نه شکاف ،ضد لغزش،مقاوم در برابر حشرات و قارچ ها و همچنین سازگار با محیط زیست و همینطور عدم استفاده از مواد شیمیایی سمی (مانند گاز فرمالدئید)اشاره کرد. این چوب قابل بازیافت ۱۰۰٪ است.

 

کاربرد چوب پلاست برای کف

این محصول برای کف سازی به دو صورت توخالی و توپر در بازار موجود می باشد که با توجه به شرایط محیط می توان از هر مدلی استفاده کرد. در مکان هایی مثل پل ها باید از محصولی استفاده کرد که میزان جذب آب در آن بسیار بالا باشد. این محصولات دارای مزایای بسیار زیادی هستند که در انواع محیط ها می توان از آنها استفاده کرد و یکی از موارد کاربرد چوب پلاست به شمار می رود.

 

چوب پلاست برای نمای ساختمان

با توجه به ویژگی های زیادی که این محصولات دارند،استفاده آنها در نمای ساختمان ها توصیه می شود، که این ویژگی ها عبارتند از:

  • کاملا ضد آب و ضد رطوبت می باشند.
  • در برابر تمامی اشعه های موجود در طبیعت عایق هستند.
  • در هر شرایط آب و هوایی منبسط و منقبض نمی شوند.
  • سطح استحکام این محصولات بسیار بالا است.
  • در برابر مواد شوینده از خود مقاومت بسیار زیادی نشان می دهند.

 

چوب پلاست برای روف گاردن

در کل داشتن فضای سبز اختصاصی احساس خوبی در انسان به وجود می آورد همچنین علاوه بر حس خوبی که گل و گیاه ها به انسان ها می بخشند بر روی سلامتی هم تاثیرات فراوانی دارند. باید به خاطر داشته باشید که داشتن روف گاردن نیازی به مکان خیلی بزرگ ندارد.

با وجود تمام امکاناتی که سقف یک ساختمان دارد اگر عملیات چوب پلاست برای روف گاردن به خوبی بر روی سقف انجام نشود ممکن است که خرابی رخ دهد. پس طراحی روف گاردن باید با دقت بسیار زیادی انجام شود و سقف حتما باید زهکشی شود تا آسیبی به سقف وارد نشود. با داشتن یک روف گاردن از یک زندگی زیبا و با نشاط لذت ببرید.

 

انواع کاربرد چوب پلاست در صنعت ساخت و ساز

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی محصولاتی تولید می شود که به نسبت محصولات قدیمی دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند و قابلیت های بیشتری هم دارند. این محصول تولید شده دارای مزایای زیادی است، به همین دلیل در اکثر مکان ها بسیار کاربردی هستند. چوب پلاست ها به دلیل امکانات زیادی که دارند، مورد استقبال طراحان و معماران زیادی قرار گرفته اند و در اکثر مکان ها می توان این محصولات را مشاهده کرد.

استاندارد های چوب پلاست

این استاندارد ها در ۴ گروه دسته بندی خواهند شد که عبارتند از:

  • دسته بندی اول از استاندارد ها مربوط به مشخصات فیزیکی محصول می باشد و می توان به مواردی چون ثبات ابعاد، صاف بودن سطح، درصد رطوبت سطح و … اشاره کرد.
  • دسته بندی دوم از استاندارد های چوب پلاست، مربوط به ویژگی های مکانیکی و عملکردی می باشد. که به صورت مستقیم به مقاومت های سطح محصول اشاره می کند به عنوان مثال؛ مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر خوردگی و … .
  • دسته بندی سوم استاندارد ها، مربوط به عملکرد آن در برابر رطوبت، آتش سوزی و حرارت است‌. به مواردی مثل؛ میزان انتشار آتش و میزان انتشار دود ها اشاره دارد.
  • دسته بندی سوم استاندارد ها، به مقاومت در برابر شرایط محیطی می پردازد. به عنوان مثال به مواردی مثل؛ مقاومت در برابر حشرات، مقاومت در برابر موریانه ها، مقاومت در برابر اشعه ها و مقاومت در برابر قارچ ها و … اشاره خواهد کرد.

روش نصب و ابعاد چوب پلاست

روش نصب کردن چوب پلاست

  • قبل از نصب این محصول باید از تراز بودن کف اطمینان حاصل کرد.
  • اگر کف کاملا هم تراز نبود از فلز هایی مناسب، برای تراز کردن استفاده می شود.
  • پروفیل wpc را روی زیر سازی که توسط فلز انجام شده است، به صورت کلیپسی قرار می دهند.
  • باید دقت زیادی داشته باشید تا پروفیل های چوب پلاست به همدیگر نچسبند.
  • اگر برای محکم سازی و نصب این محصول از پیچ استفاده می کنید خیلی مهم است که پیچ ها را در ناحیه های توخالی به کار ببرید تا آسیبی به محصول وارد نشود و دچار هزینه های اضافی نشوید. در صورتی که پیچ ها در ناحیه توخالی استفاده نشوند، باعث ترک خوردگی محصول خواهند شد.
  • نصب این محصول باید توسط افراد ماهر انجام شود چون کار کردن با آنها بسیار حساس است.

 

ابعاد چوب پلاست

ابعاد این محصول با توجه به نیاز مصرف کنندگان متفاوت بوده و در انواع ابعاد و اندازه ها تولید خواهند شد. از میان انواع اندازه ها می توان به پروفیل های دکینگ در عرض ۱۴.۵، ۱۵ سانتیمتر اشاره کرد که در کفپوش ها، محوطه سازی، پل ها، آلاچیق و … کاربرد دارند. برای ساخت انواع میز و نیمکت و مبلمان شهری هم پروفیل های ۲.۵×۷ و ۱×۷ مناسب می باشند.

در دنیای امروز هر روز شاهد تغییرات زیادی در سطح زندگی و محصولات مورد استفاده انسان ها هستیم، انواعی از چوب پلاست ها هم جزء محصولات جدیدی هستند که در مدت زمان کم، مصرف کنندگان زیادی داشته اند و این استقبال ناشی از کیفیت فوق العاده خوب محصولات است. همچنین این محصولات از نظر اقتصادی نسبت به سایر مواد به صرفه تر هستند.

 

رنگ بندی چوب پلاست

رنگی که بر روی پروفیل چوب پلاست زده می‌شود، به مرور زمان و بعد از گذشت حدودا ۲ سال تغییر پیدا کرده و رنگ از رنگ نما به‌ رنگ مقطع تبدیل شده و این تغییر برای همیشه ثابت می‌ماند. تغییر رنگ این مواد زمانی صورت می‌گیرد که به صورت دائم تحت تاثیر تحول آب و هوایی و حضور نور مستقیم خورشید باشد. اگر بخواهیم چوب پلاست را با ترمووود (ترمو) مقایسه کنیم، می‌توان گفت این مواد ویژگی‌های برجسته ای نسبت به ترمو دارد و همین موضوع سبب انتخاب و محبوبیت آن می‌شود.

 این فرآورده چوب به رنگ‌های محدودی وجود دارد، که علت آن به محدویت رنگ‌های وارداتی با هزینه گزاف بر‌می‌گردد. همان‌طور که گفته شد، چوب پلاست به رنگ گردویی، قهوه ای و شکلاتی بوده، که طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. دلیل انتخاب رنگ‌های ‌نام‌برده شده برای چوب پلاست این است، که رنگ قهوه‌ای دیرتر کثیف شده و و با گذشت زمان رنگ ‌زیبا‌تری به خود می‌گیرد.

رنگ چوب پلاست ۶ تیپ دارد، که رنگ‌های گردویی، قهوه ای، شکلاتی، خردلی و آجری را شامل می‌شود. چوب پلاست در برابر شکستگی، نفوذ آب و شعله‌ور شدن بسیار مقاوم است و تا ۳۰ سال بدون تغییر باقی می‌ماند. تنها تغییر این مواد به تغییر رنگ آن بعد از ۲ سال بر‌می‌گردد که بعد از این تغییر به طور کامل رنگ ثابت می‌ماند. شرکت آوا چوب با ارائه بهترین محصول و خدمات نتیجه مطلوبی را برای شما به ارمغان می‌آورد.و میتوانید رنگ چوب پلاست را با بالاترین کیفیت و قیمتی مناسب از آواچوب تهیه کنید.

 

تاثیر رنگ چوب پلاست بر فضا

اگر در انتخاب رنگ چوب پلاست تمرکز و تدبیر به کار گرفته شود، یک فضای دل انگیز و مهیج ایجاد شده، که حس و حال خوبی را به افرادی که در آن فضا حضور دارند، منتقل می‌کند. این چوب بیشتر به رنگ قهوه‌ای، خردلی و آجری وجود دارد. که این رنگ‌ها نماد تکامل و رویش هستند. خاصیت رنگ قهوه‌ای در علم انرژی درمانی به خوبی آشکار شده است. این رنگ در واقع تناژ تیره تری از رنگ نارنجی بوده، که از تلفیق رنگ سیاه و قرمز به وجود می‌آید.

به افرادی که برای طراحی فضای خانه و یا محل کار خود از چوب پلاست بهره می‌برند پیشنهاد می کنیم، از قرار دادن گل‌ها و گیاهان در محیط غافل نشوند. زیرا قرار‌گیری این دو در کنار یکدیگر فضای آرامش بخش و دل‌نشین را به وجود آورده، که علاوه بر پایین آوردن سطح استرس، سبب کاهش گرفتگی‌های عضلانی و فشار خون نیز می‌شود. ناگفته نماند بهره گیری از رنگ‌های تیره فضا را بسته و کوچک نشان داده و رنگ روشن باعث بزرگ جلوه دادن محیط می‌شود.

 

در چه مکان هایی از چوب پلاست استفاده میشود ؟

از کف پوش ها در فضاهای باز و سرپوشیده و همچنین نصب و کف سازی استخر های شنا سونا و حمام و جکوزی پوشش دیوار های نما ،در ها و درهای گاراژ ها ، پله ها ، سقف ، سقف کاذب ، مجرای سقفی و زهکشی تراس ، حیاط خلوت ، بالکن و نرده نرده ها ، پارتیشن ها ، پرده ها و کرکره ها خانه تابستانی ، استرلا ، پناهگاه های سقفی ساحلی ، پارکینگ ، سایبان ها و ایوان میز و نیمکت ، چراغهای باغ و پارک ، زباله و سایر مبلمان خیابانی جعبه های گل علائم جاده و تابلوهای تبلیغاتی تجهیزات مدرسه و … استفاده میشود.

خرید چوب پلاست

قیمت و خرید چوب پلاست

این محصول با توجه به اینکه از موادی ساخته شده است که هزینه بالایی ندارند، پس قیمت آنها به نسبت سایر محصولات دیگر که برای ساختمان ها استفاده می شوند مناسب تر است. برای افرادی که به دنبال محصولات با کیفیت همراه با هزینه های کم هستند، این محصول خیلی مناسب می باشد چون از لحاظ اقتصادی خیلی به صرفه است و طول عمر فوق العاده بالایی هم دارد.

این محصولات را می توانید به صورت حضوری و آنلاین از آواچوب خریداری کنید. با مراجعه به سایت می توانید مشخصات کامل محصولات را مطالعه کرده و با مشاوره گرفتن از مسئولین آواچوب بهترین گزینه را انتخاب کنید و خریدی آسان و بدون دردسر را تجربه کنید.

 

سخن پایانی

امروزه صنعت ساخت و ساز پیشرفت چشمگیری داشته است و محصولات جدید و با کیفیتی تولید شده اند که کم کم جای خود را به مواد و مصالح قدیمی می دهند. چوب پلاست ها هم نوعی از این محصولات هستند که فوق العاده با کیفیت هستند و کاربرد های فراوانی دارند، همچنین از نظر اقتصادی هم کاملا به صرفه می باشند.

محصول کاربردی و نوین که جز گروه مواد چند سازه ( کامپوزیتی) بوده و با استفاده از متریال‌های پودر چوب تولید می‌گردد، چوب پلاست نام دارد. شرکت‌ها و مراکز فراوانی برای تولید این مواد و سایر مواد مشابه به وجود آمده‌‌اند، از میان آن‌ شرکت‌ها می‌توان از آوا چوب نام برد‌. این شرکت در سال ۱۳۸۲ پایه گذاری شد و تاکنون در زمینه موارد صنعتی و ساختمانی، خدمات به مشتریان اراه می‌دهد. حیطه شغلی این شرکت شامل: تولید چوب روسی، تخته زیر پایی و تخته چند لایی و … است. 

از ویژگی بارز شرکت آوا چوب می‌توان به مشتری مدار بودن، وجود تیم‌های ماهر و کانال‌های توزیع وسیع اشاره کرد. این شرکت با شرکت‌های دیگر، بسیار رقابت می‌کند و در صدد پوشش دهی کامل ترموود در ایران و خاورمیانه هست. پس به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه چوب پلاست مرغوب و سایر مواد ساختمانی و یا صنعتی، به شرکت آوا چوب مراجعه کنید.

 

سوالات متداول

  • چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست (WPC) به صفحات و الوارهایی اطلاق می‌شود که از پلاستیک بازیافت شده و ذرات چوب کوچک یا الیاف ساخته شده‌است.

  • چطور سفارش چوب پلاست خود را ثبت کنیم؟

برای استعلام قیمت و ثبت سفارش خود میتوانید به صورت حضوری و آنلاین با شماره 34639-021 تماس حاصل فرمایید.

6 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *