پلی وود

همانطور که می‌دانید امروزه چوب ها انواع مختلف و متنوعی به خود اختصاص داده و نقش مفیدی و پر رنگی را در زندگی ما انسان ها ایفا می‌‌‌کنند. چوب همواره جهت مصارف مختلف مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد. از نمونه چوب های کاربردی و پر مصرف می‌توان به پلی وود اشاره کرد.

پلی وود ها از دسته چوب های بسیار کاربردی هستند که امروزه جهت مصارف مختلف تولید و سپس در بازار عرضه می‌گردند. در ادامه بیشتر به شناخت و آشنایی با این وسیله کاربردی خواهیم پرداخت.

پلی وود چیست

به زبان ساده پلی وود نمونه ای از فرآورده های مهندسی به شمار می‌رود. برای ساخت این محصول ورق های نازک آغشته به چسب را توسط فشار پرس و حرارت به یکدیگر می‌چسبانند. این عمل موجب تشکیل شدن ورق های ضخیم  با سطحی صاف می‌شود که از دوام و استحکام بسیاری بالایی برخوردار بوده و همواره مقاومت بالایی را به خود اختصاص می‌دهد.

مواد تشکیل دهنده

ماده اصلی ساخت پلی وود گرده بینه می‌باشد. در ابتدا کار، گرده بینه را با استفاده از بخار و یا آب داغ نرم کرده و سپس توسط دستگاه های مختلف از جمله لوله بری به لایه های نسبتا نازک که ضخامت آن ها بین 1 الی 4 میلی متر می‌باشد تبدیل می‌کنند.

کاربرد این چوب

پلی وود ها امروزه از دسته محصولات بسیار کاربردی و پر مصرف می‌باشند که جهت عوامل مختلف مورد استفاده قرار گرفته و همواره توانسته اند توجه افراد بسیاری را به خود جلب کنند. از نمونه کاربرد های این ماده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کاربرد پلی وود

استفاده جهت پوشش دیوار بیرونی

 امروزه در ساخت پوشش دیوار بیرونی خانه های جدید و مدرن از پلی وود استفاده می‌کنند. چرا که اینگونه داربست مقاومت بیشتری پیدا کرده و سازه ها در برابر جا به جایی مستحکم می‌شوند. لازم به ذکر است سازه هایی که با استفاده از این چوب ساخته می‌شوند، حالتی منعطف داشته و در برابر زلزله و یا باد های شدید مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.

دیوار های داخلی

 پلی وود ها گزینه بسیار مناسبی برای داربست های داخلی می‌باشند. همچنین برخی از آن ها خاصیت زیبایی بخشیدن به ظاهر محیط را به خود اختصاص داده و با رنگ آمیزی آن می‌توان جلوه ای چشمگیر و زیبا به محیط بخشید.

پوشش سقف و کف پوش

 از دسته مواردی که پلی وود در آن ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به سقف و زیر لایه های کف پوش داخلی اشاره کرد. پانل های این محصول به صورت مناسب کنار هم چفت می‌شوند و از همین جهت توان تحمل وزن بالا و جا به جایی آن را بر روی خود دارند. به جرئت می‌توان گفت که این ماده بهترین گزینه برای پوشش کف پوش و سقف می‌باشد.

مبلمان

 پلی وود از پرمصرف ترین و اقتصادی ترین نوع چوب در ساخت مبلمان به شمار می‌رود. معمولا در ساخت مبل هایی با این جنس در قسمت های بیرونی که موجب زیبایی مبل می‌شود، از پلی وود های درجه یک و با کیفیت و در قسمت های داخلی از نوع درجه پایین و اقتصادی تر استفاده می‌کنند. در نتیجه کاهش هزینه چشم گیری برای تولید کننده و مصرف کننده داشته باشد.

همچنین کمد لباس، میز آرایشی، کتابخانه، میز کنسول و غیره از دسته محصولات چوبی هستند که امروزه با استفاده از پلی وود ساخته شده و سپس در بازار عرضه می‌گردند.

کابینت

 از دیگر مواردی که پلی وود کاربرد بسیاری را در آن به خود اختصاص می‌دهد،  می‌توان به انواع مختلف کابینت ها اشاره کرد. در ساخت بدنه کابینت هایی هم چون کابینت آشپزخونه و یا اتاق خواب از این ماده استفاده می‌کنند.

این چوب گزینه بسیار بهتری نسبت به نئوپان و یا ام دی اف بوده و با توجه به کیفیت خود بیش از دیگر محصولات مورد پسند افراد و همچنین تولید کنندگان قرار می‌گیرد. استحکام بالاتر، دوام بیشتر و شکاف کمتر از دسته ویژگی هایی هستند که موجب برتری پلی وود نسبت به نئوپان و یا ام دی اف می‌شوند.

کابینت پلی ووود

پلی وود در سایر ساختار ها

از این چوب برای پوشش قسمت زیرین سقف نیز استفاده می‌کنند. ناگفته نماند بعضی از پلی ها را برای نما ی سایدینگ نیز مورد استفاده قرار می‌دهند. از طرفی پلی وود نقش پر رنگی را  در ساختمان سازی، ساخت گاراژ، کف پوش موقت، قالب های بتنی و… ایفا می‌کند.

پروژه های عمومی

 تنوع بالا پلی وود موجب می‌شود تا آن را برای مصارف مختلف و گوناگونی مورد استفاده قرار دهند. ساخت لانه برای حیوانات خانگی هم چون سگ، گربه، خرگوش و… از دیگر مصارف آن می‌باشد. لازم به ذکر است که از این محصول برای ساخت رمپ اسکیت برد نیز استفاده می‌نمایند.

مزایا و معایب پلی وود

همانند محصولات دیگر، این ماده هم از یک سری مزایا و معایب برخوردار است که این قسمت از مطلب را به این موضوع پرداخته و شما همراهان عزیز را با ویژگی های مثبت و منفی پلی وود آشنا خواهیم کرد.

مزایا

  • استحکام آن نسبت به دیگر محصولات بیشتر بوده و مقاومت بالاتری را به خود اختصاص می‌دهد.
  • ماندگار و بادوام است، این موضوع موجب کاهش هزینه افراد نیز می‌شود. به طوری که احتیاج نیست در زمان کوتاهی دست به تعمیر و یا تعویض بزنند.

معایب

  • زیبایی چوب معمولی را ندارد و اگر می‌خواهید برای دادن جلوه ای زیبا به محیط از آن استفاده کنید احتیاج به نقاشی و رنگ خواهد داشت.
  • در انتخاب این نوع چوب محدودیت هایی وجود دارد و برای نوع سفارش شما باید قالبی مخصوص و جداگانه ساخته شود.

مزایا و معایب پلی چوب

در چه مناطقی بیشتر از پلی وود ها بیشتر استفاده میشود ؟

در مناطقی مانند کانادا ، آمریکای شمالی و اروپا از پلی وود بسیار استفاده می کنند. به همین دلیل است که بزرگترین تولید کنندگان پروفیل پلی وود نیز در این مناطق واقع شده اند. ویژگی منحصر به فرد و ارزشمند این کامپوزیت ها که برداشتی از زیبایی خاص چوب را در مقاومت و دوام پلاستیک ادغام نموده است، باعث شده تا محصولی به بازار بزرگ جهانی ارائه شود. که در تمامی کشورها محبوب بوده و طرفداران خاص خود را دارد.

این محصول پر کاربرد با وجود گستردگی بسیاری که در سطح جهان دارد آن را در میان محصولات فرآوری شده ی چوب بی رقیب کرده است امروزه در صنعت ساختمان و فضاسازی شهری و یا حتی در مصارف خانگی، یکی از پرکاربرد ترین محصولات چوبی به حساب می آید.

کلام آخر

همانطور که در ابتدا این مطلب نیز اشاره کردیم، چوب از دسته عواملی می‌باشد که نقش بسیار مفیدی را در زندگی ما ایفا کرده و همواره کاربرد بسیاری را جهت مصارف مختلف به خود اختصاص می‌دهد. اما چوب ها نیز تنها در یک نوع خلاصه نشده و همواره دارای انواع مختلف و گوناگونی هستند.

ما در این مطلب شما عزیزان و همراهان گرامی را با نوعی چوب که در دنیای امروز آن را پلی وود می‌نامند، آشنا نموده و سعی کردیم اطلاعات کافی را در اختیارتان قرار دهیم.

منبع: diyhomecenter

آواچوب

سوالات متداول

  • پلی وود با پلای وود چه تفاوتی دارد؟

این دو محصول از لحاظ ماهیت و ساختار فرق دارند. پلای وودها همان تخته‌های چند لایی هستند اما پلی وود از ترکیب چوب و پلاستیک به دست می‌آید.

  • پلی وود ضد آب است؟
اگر چسب به کار رفته در تولید این چوب ضدآب باشد، آنگاه ضد آب خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *