چوب نما

روش زیرسازی و نصب چوب نما و چوب ترمووود

همان گونه که می دانید روش نصب ترموود نیاز به تخصص و تجربه دارد اما از آن مهمتر این است که روش زیرسازی و نصب چوب نما و چوب ترمووود را به خوبی بدانید تا بتوانید اجرای مناسب نصب ترمووود را داشته باشید برای این کار از دو روش استفاده می شود .

در روش زیر سازی فلزی از پروفیل های فلزی با سطح مقطع ۴۰ و یا ۵۰ سانتی متری استفاده می شود که باید هنگام اجرا هریک از این پروفیل ها پنجاه سانتی متر از یکدیگر فاصله داشته باشند از طرفی نصب این پروفیل های فلزی می بایست به خوبی بر روی اسکلت دیوار به وسیله ی جوش کاری انجام شده باشد در خصوص زیر سازی با سیمان نیز لازم است که ضخامت کار چهار سانتی متر باشد و به دلیل آن که احتمال تغییر شکل در سیمان وجود دارد در اکثر مواقع سازندگان زیر سازی فلزی را ترجیح می دهند.

 

مقدمه‌ای بر چوب نما

دکوراتورهای امروزی سعی می‌کنند بیش‌تر از زمان‌های قبل از المان‌های طبیعی برای دکور خود استفاده کنند. زیباترین این المان‌ها چوب است که در این عصر استفاده آن به وفور مشاهده می‌شود. اصطلاح چوب‌‌‌نما یا ترموود نامیست که شاید هنوز به گوش خیلی‌ها نرسیده باشد.

ترمو به معنی فناوری است که با حرارت به وجود می‌آید. ترموود نیز نوعی از چوب است که طی مراحلی با فشار و دمای زیاد مقاوم‌تر می‌شود و ظاهر شکیل‌تری پیدا می‌کند. دمایی که این چوب‌ها در آن فراوری می‌شوند حدود ۲۰۰ درجه است. این حرارت باعث کاهش رطوبت چوب تا منفی ۶ درصد می‌شود. این امر اسید چوب را کاملا تبخیر می‌کند و جانداران میکروسکوپی موجود را کاملا از بین می‌برد.

کاربرد چوب نما

کاربرد چوب نما در فضای داخلی و خارجی

هنگامی که چوب را طی مراحل ذکر شده مقاوم کردیم می‌توانیم از آن در هر محیط دکوراتیوی استفاده کنیم. ترموود مستحکم و ایمن است. همچنین قابلیت تحمل وزن بالایی را دارد. کفپوش‌های فضای داخلی یا کفپوش‌های روف‌گاردن تماما از نوع ترموود هستند. علاوه بر کفپوش، گلدان‌های بزرگ و پله‌‌ها نیز در صورت تردد زیاد باید از نوع ترمو باشند. نام نما برای این چوب، کاربرد آن را روی نمای ساختمان نشان می‌دهد. سنگ‌های قدیمی سنگین بودند و هزینه حمل و نقل بالایی داشتند. به همین دلیل سازندگان و دکوراتورها با ورود ترموود به بازار استقبال بی‌نظیری از أن کردند.

خاصیت ضدآبی این چوب باعث می‌شود که هر ساختمانی با هر نوع شرایط آب و هوایی پذیرای ترمود باشد. ضدآب بودن آن را برای نصب در کف بالکن و سرویس‌های بهداشتی نیز مناسب کرده است. برعکس چوب‌های قدیمی فرآوری نشده ترموود پوسیده نمی‌شود و مورد حمله حشرات موذی و موریانه قرار نمی‌گیرد.

 

آموزش روش نصب چوب نما و ترمووود

هنگامی که زیرسازی فلزی به انجام رسید ، ابتدا باید چوب های زیر سازی روی این پروفیل های نصب شود تا مانع اتصال مستقیم ترمووود با فلز باشد تفاوت ضریب انبساط بین فلز و چوب باعث می شود که با تغییر ابعادی در فلز  ترمووود نیز دچار تنش حاصل از این تغییرات شود همچنین برای این اتصال بهتر است از پیچ های سرمته استفاده گردد ابعاد چوبی که برای زیر سازی لازم است در دو مقطع نما و کف متفاوت است در صورتی که برای نما استفاده شود می توان از مقاطع ۴۵*۲۵ و ۲۵*۲۵

میلی متر استفاده نمود به طوری که فاصله بین آن ها پنجاه سانتی متر باشد اما اگر قرار باشد در کف اجرا شود می توان از پروفیل ۴۰*۵۰ میلی متر استفاده کرد و بهتر است فاصله ی آن ها چهل سانتی متر باشد .البته این نکته را نیز می توان در نظر گرفت که حداکثر فاصله ای که می توان در پروفیل های زیر سازی منظور کرد هشتاد سانتی متر می باشد و طول شاخه های چوب حداقل می بایست دو متر باشد پیچ هایی که در این کار استفاده می شود از جنس گالوانیزه بوده که رنگ کوره ای دارد و ضد زنگ می باشد.

دستور العمل کلی روش زیر سازی و نصب چوب نما و چوب ترمووود

برای آن که کیفیت و مرغوبیت نصب کار و تسریع در روند کار ، بهتر است که نصب نما و چوب ترمو را به آخرین مرحله موکول نمایید یکی از نکته هایی که حائز اهمیت است آن است که باید سطح زیری کار به خوبی تراز بوده و کنترل نمایید که در تمامی جهات اعم از راست و چپ و یا عمود و افق کاملا تراز و یکسان باشد موضوع دیگری که مطرح است آن است که سطح زیرسازی شده باید به خوبی محکم سازی شود مقاومت و مستحکم بودن این زیر سازی و تحمل باری حدود ده کیلوگرم در هر متر مربع ، بسیار مهم است این قابلیت در درختان سوزنی برگ وجود دارد و ترمووود این گونه های درختی بسیار برای نما مناسب می باشند.

همچنین ضخامتی که لازم است تا سطح تراز برای زیر سازی ایجاد شود سه سانتی متر می باشد این زیر سازی باید سبک اجرا شود این موضوع را هرگز از یاد نبرید که بدنه هایی که به هم ارتباطی ندارند را هنگام نصب به هم متصل ننمایید در قسمت نمای ساختمان بایستی فاصله ی زیرسازی ها شصت سانتی متر باشد و برای کف پوش بیرونی نیاز به پنجاه سانتی متر می باشد از طرفی برای آن که بخواهید چوب های زیرسازی را فیکس نمایید لازم است که فاصله ی بین آن ها حداقل پنجاه سانتی متر بشود.

هنگامی که زیرسازی را انجام دادید باید دقت کنید که مواد شما دقیقا تراز بوده و از چپ و راست و ارتفاع دقیقا مشابه باشند. مقاومتی که باید در زیرسازی رعایت شود به گونه‌ای است که هر متر مربع به راحتی بتواند ۱۰ کیلوگرم را تحمل کند. چوب نما پیشنهادی برای این کار چوب درختان سوزنی برگ است که هم زیبایی و هم مقاومت قابل تحسینی دارند.

برای نصب چوب نما ضخامتی ۳ سانتی‌متری در نظر بگیرید و زیرسازی را تا جای ممکن سبک اجرا کنید. نهایتا بدنه‌های پروفیل باید باهم مرتبط باشند و کامل بهم چفت شوند. در غیر اینصورت کل نصب شما زیر سوال می‌رود.

نکات الزامی در خصوص زیر سازی و نصب چوب نما و چوب ترمووود

هنگامی که می خواهید چوب زیر سازی را به فلز نصب کنید از پیچ و یورپلاک استفاده کنید که طول آن شش سانتی متر را داشته باشد این چوب ها نیازی نیست که رنگ آمیزی شوند اما اگر بخواهید طول عمر بیشتری را برای آن ایجاد کنید بهتر است که آن را رنگ نمایید و به یاد داشته باشید به جهت جلوگیری از ترک خوردن چوب ترمووود حتما قبل از اجرا ، محل های پیچ را با دریل سوراخ نمایید.

هنگام نصب پنل فلزی به چوب زیرسازی می‌بایست پیچ و یورپلاک ۶ سانتی‌متری داشته باشید. در حالت عادی این چوب‌ها نیاز به رنگ‌آمیزی ندارند اما برای افزایش طول عمرشان بهتر است که آن را رنگ کنید.

نکته آخر ترک‌خوردگی این چوب است. ترموود مستعد ترک‌خوردن است پس باید حتما قبل از اجرا و نصب، محل‌هایی که پیچ در آن قرار می‌گیرد را با دریل سوراخ کنید.برای آشنایی بیشتر با روش اجرای زیر سازی می توانید با شرکت آواچوب تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری

ترموود نامی جدید است که ما در مقاله بالا به توضیح آن پرداختیم. گفتیم که چگونه و با چه دمایی این چوب نما فراوری می‌شود و فواید این نوع ساخت به چه شکل است. در ادامه کاربردهای کلی ترموود را در نمای ساختمان و روف‌گاردن مثال زدیم.

 از خاصیت ضدآبی ترمو صحبت کردیم و دلایل علمی برای مقاومت آن را به شما نشان دادیم. سپس نکاتی اصولی و ریز درباره نصب به شما گفتیم. فاصله و ضخامت مورد نیاز برای زیرسازی را به طور کامل شرح دادیم. بیان کردیم که چه پیچ و رول‌پلاکی برای اجرا نیاز دارید و در نهایت درباره رنگ‌آمیزی و روش‌های جلوگیری از ترک‌خوردن چوب نما به شما توضیحاتی دادیم. برای اطلاعات بیش‌تر درباره چوب نما با شماره‌های ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *