آواچــــــــــــوب
AVACHOOB

انواع چوب ضد آب

محصولات چوبی از گذشته تاکنون نقش مهمی در زندگی بشر داشته‌اند. همانطور که می‌دانید چوب در برابر آب و رطوبت آسیب‌پذیر است. به همین جهت بهتر است از روش‌هایی کمک گرفت تا به چوب‌های ضد آب دست پیدا کرد. انواع چوب ضد آب، مقاومت بسیار بالایی دارند و می‌توانند ماندگاری

انواع چوب ضد آب - چوب‌های ضد آب

محصولات چوبی از گذشته تاکنون نقش مهمی در زندگی بشر داشته‌اند. همانطور که می‌دانید چوب در برابر آب و رطوبت آسیب‌پذیر است. به همین جهت بهتر است از روش‌هایی کمک گرفت تا به چوب‌های ضد آب دست پیدا کرد. انواع چوب ضد آب، مقاومت بسیار بالایی دارند و می‌توانند ماندگاری بیشتری هم داشته باشند. همین موضوع باعث شده تا اغلب افراد تمایل به استفاده از چنین چوب‌هایی داشته باشند. اگر شما هم به دنبال چوب ضد آب هستید، بهتر است ابتدا با انواع آن آشنا شوید تا بتوانید بهترین محصول را متناسب با نیازتان انتخاب کنید.

انواع چوب ضد آب

ظاهر زیبای چوب باعث شده تا به شکل وسیعی در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان‌ها کاربرد داشته باشد. سه مورد از مهمترین انواع چوب ضد آب که می‌توانند مقاومت خوبی از خود نشان دهند، به شرح زیر است:

ترموود

زمانی که صحبت از چوب‌های ضد آب می‌شود، اغلب افراد به ترمووود فکر می‌کنند. در واقع ترموود را می‌توان به عنوان بهترین چوب ضدآب معرفی کرد. فرایند ترمو کردن به فرایندی اطلاق می‌شود که در طول آن، چوب تحت حرارتی بسیار بالا قرار می‌گیرد. این موضوع باعث حذف رطوبت اضافه چوب شده و تغییراتی شگفت‌انگیز را در آن به وجود می‌آورد. به طور مثال در طول این فرایند عوامل جذب رطوبت و پوسیدگی چوب حذف می‌شوند. به همین ترتیب نیز امکان جذب قارچ و کپک هم کاهش پیدا کرده و سلامت چوب تضمین می‌شود.

چوب روسی

یکی دیگر از انواع چوب ضد آب، چوب روسی است. چوب روسی به عنوان یکی از باکیفیت‌ترین چوب‌ها شناخته می‌شود که در حالت طبیعی هم مقاومت نسبتا بالایی دارد. البته باید این نکته را بدانید تمام فراورده‌های چوبی که از کشور روسیه وارد ایران می‌شوند، تحت عنوان چوب روسی شناخته می‌شوند. بدیهی است که چوب روسی می‌تواند از درخت‌های متنوعی باشد؛ اما در این میان چوب درخت کاج (سیبری) مقاومت و کیفیت بالاتری دارد.

دسته بندی چوب های ضد آب

چوب‌های روسی علاوه بر مقاومتی که در برابر آب و رطوبت دارند، در برابر نور خورشید و تغییرات آب‌وهوایی هم دوام زیادی دارند. تمامی این موارد در کنار هم باعث شده‌اند که چوب روسی به عنوان یکی از بهترین چوب‌های ضد آب شناخته شود.

چوب بلوط

چوب بلوط یکی دیگر از چوب‌هایی است که باید در لیست انواع چوب ضد آب، به آن اشاره کنیم. این چوب در حالت طبیعی نیز مقاومت بسیار بالایی دارد و همچنین عمر آن بسیار زیاد است. چوب بلوط (به طور طبیعی) در برابر عواملی همچون قارچ و کپک مقاوم است. همچنین این چوب در برابر نفوذ حشرات هم مقاومت خوبی داشته و می‌تواند تا سالیان سال به کیفیت روز اول باقی بماند.

بهترین چوب‌های ضد آب برای فضای باز

انواع چوب ضد آب، مانند لمبه چوبی کاربردهای گسترده‌ای دارند. به طور مثال از این چوب‌ها برای تهیه کابینت، کف‌پوش، روف گاردن، آلاچیق و موارد مشابه استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای چوب‌های ضد آب، مربوط به استفاده از آن‌ها در فضای باز می‌شود. محیط‌های آزاد و فضای باز شرایط خاصی داشته که در انتخاب چوب ضد آب برای چنین فضاهایی، باید به نکات خاصی هم توجه کنید. به عنوان مثال در فضای باز، احتمال نفوذ حشرات بسیار بالاست. به همین جهت باید چوبی که انتخاب می‌کنید در برابر این عامل مقاوم باشد.

بهترین چوب ضدآب برای فضای باز با مقاومتی بالا در برابر شرایط جوی و نفوذ حشرات

همچنین در محیط آزاد، تغییرات آب‌وهوایی تاثیر بیشتری روی چوب می‌گذارند. چوبی که انتخاب می‌کنید باید در برابر تغییرات شدید دما هم مقاوم باشد. در نهایت هم باید به این نکته اشاره کرد چوب‌هایی که در فضای آزاد قرار می‌گیرند، ممکن است در معرض باران‌های اسیدی هم قرار داشته باشند. به همین جهت چوبی که انتخاب می‌کنید باید در برابر خوردگی هم مقاوم باشد. با توجه به تعاریف، چوب ترموود بهترین گزینه از میان انواع چوب ضد آفتاب است که کاملا مناسب استفاده برای فضای آزاد می‌باشد. چوب‌های بلوط و کاج نیز مقاومت نسبتا خوبی برای استفاده در این محیط‌ها دارند.

مقایسه چوب ترموود و چوب‌های ضد آب دیگر

ترموود علاوه بر آن که برای فضای باز مناسب است، در دکوراسیون داخلی نیز به شکل وسیعی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در ادامه انواع چوب ضد آب را با هم مقایسه می‌کنیم تا به دلیل محبوبیت این چوب برسیم:

مشخصات ترموود چوب روسی چوب بلوط
میزان مقاومت در برابر رطوبت بسیار بالا بالا بالا
مقاومت در برابر نور خورشید بسیار مقاوم با حفظ رنگ بالا نسبتا مقاوم با حفظ رنگ خوب نسبتا مقاوم با حفظ رنگ خوب
مقاومت در برابر گرما بسیار زیاد متوسط زیاد
میزان تحمل فشار (مقاومت در برابر شکستگی) مقاوم بسیار مقاوم بسیار مقاوم
مشخصات ظاهری زیبا و کاملا طبیعی زیبا با رنگی جذاب زیبا و دارای تنوع زیاد
قیمت مقرون‌به‌صرفه گران گران

تنها مشکلی که می‌توان برای ترموود بیان کرد، میزان تحمل فشار آن است که نسبت به چوب‌های روسی و بلوط کمتر می‌باشد. البته این به معنی پایین بودن مقاومت آن نیست و کاملا پاسخگوی نیازهای معمولی می‌باشد.

روش‌های شناسایی چوب‌های ضد آب باکیفیت

هر یک از انواع چوب ضد آب، در کیفیت‌های مختلفی وجود دارند و بسیار مهم است که شما بتوانید از نوع باکیفیت آن‌ها استفاده کنید. البته تشخیص کیفیت هر چوب با توجه به ویژگی‌های آن متفاوت خواهد بود.

  • چوب ترموود باکیفیت، معمولا رنگی تیره دارد و سطح آن صاف است. همچنین این چوب خشک بوده و بوی کاملا طبیعی و خوبی دارد.
  • چوب روسی باکیفیت، معمولا رنگی روشن دارد. همچنین این چوب باید کمترین میزان ترک یا گره را داشته باشد.

به همین ترتیب و با بررسی مشخصات ظاهری، می‌توانید کیفیت انواع چوب ضد آب را تشخیص دهید.

فرآیند تولید چوب‌های ضد آب

چوب ترموود همانطور که اشاره کردیم، تحت حرارت بالایی قرار می‌گیرد تا ضد آب شود. پس از این نیز از بخار آب هم کمک گرفته می‌شود تا حرارت چوب کاهش پیدا کرده و محصول نهایی، حداکثر میزان مقاومت را به دست آورد. روش‌های دیگری مانند استفاده از مواد نانو، استفاده از روغن جلا، استفاده از رزین اپوکسی و انواع پرایمر هم وجود دارند که می‌توانند به ضدآب کردن چوب کمک کنند.

جمع بندی

سازه‌های چوبی تکه‌ای از طبیعت هستند و استفاده از آن‌ها احساس خوبی ایجاد می‌کند. همین موضوع موجب شده که اغلب افراد به دنبال استفاده از انواع چوب ضد آب باشند. بهترین چوب‌های ضد آب شامل ترموود، چوب روسی و بلوط می‌شود. هر یک از این چوب‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته و به همین ترتیب نیز کاربردهای متفاوتی دارند. البته باید یادآور شد که کیفیت چوب تاثیر زیادی بر کاربرد و کارایی آن می‌‌گذارد. برای اطمینان از کیفیت این چوب‌ها، می‌توانید آن‌ها را از مرجع معتبری همچون آواچوب تهیه نمایید.

آواچوب

سوالات متداول

چوب ضد آب چیست؟
چوبی که در برابر نفوذ آب مقاومت بالایی داشته باشد و احتمال فرسودگی آن پایین است، ضد آب می‌باشد.

قیمت چوب ضد آب چقدر است؟
با توجه به وجود انواع چوب ضد آب، قیمت این نوع چوب هم متفاوت خواهد بود.

بهترین چوب ضد آب کدام است؟
اغلب افراد ترموود را به عنوان بهترین چوب ضد آب می‌شناسند؛ اما وابسته به کاربرد، ممکن است بهترین چوب ضد آب هم متفاوت باشد.

آیا چوب ضد آب، آب گریز است؟
خیر، ضد آب بودن به معنی آب گریز بودن نیست؛ اما تمامی چوب‌های آب گریز، ضد آب هم هستند.

چگونه چوب را ضد آب کنیم؟
روغن‌های مخصوص ضد آب کننده چوب، روغن جلا، رزین اپوکسی و برخی مواد دیگر وجود دارند که می‌توانند در ضد آب کردن چوب به شما کمک کنند.

آخرین پست‌ها

دیدگاه خودتان را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حافظه موقت کپی شد