به اطراف خودتان نگاه کنید، چه می بینید؟! مبل، تخت خواب، کمد بوفه، درب اتاق و وسایل دیگر. حالا به جنس این وسایل دقت کنید، از چه جنسی هستند؟ بیش تر وسایل اطراف ما از چوب ساخته شده اند. تنها تفاوت این محصولات در نوع چوب به کار رفته در آن ها است. کمی با دقت تر به جزئیات اطراف خودتان دقت کنید. نیازی نیست که خیلی به خودتان فشار بیاورید، همین مداد قرمز و مشکی که با آن می نویسید، همین کتاب ها و دفتر هایی که با کمک آن ها درس می خوانید، فکر می کنید این وسایل از چه چیزی ساخته شده اند؟ باز هم چوب.

حالا چشمانتان را ببندید و زمانی را تصور کنید که هیچ چوبی در اطرافتان نباشد، زندگی همه ما بدون چوب با یک خلاء بزرگ رو به رو می شود. به نظر ما باید اسم چوب را هم در لیست حیاتی ترین مواد طبیعت بگذارند درست در کنار آب و خاک. مگر می شود بدون استفاده از چوب وسایل زندگیمان را بسازیم؟ آیا امکان دارد بدون چوب انرژی تولید کرد؟ زندگی و راحتی همه ما در گرو همین چوبهای ارزشمند است.

چوب چیست؟

 یکی از اصلی ترین و مهم ترین بافت های تقویت کننده در گیاهان و درختان است که وظیفه دارد تمام مایحتاج و مواد غذایی مورد نیاز برگ ها، گل ها، میوه ها و سلول های گیاهی درختان را به آن ها برساند. به طور کلی چوبها یکی از همه کاره ترین مواد موجود در طبیعت هستند. این مواد انواع و اقسام متفاوتی دارند که به وسیله اکثر گونه های گیاه شناسی تولید می شوند. گونه هایی همچون ژیمنوسپرم ها و آنژیوسپرم ها، می توانند چوبهای متفاوتی را تولید کنند. که دارای رنگ ها متفاوتی هستند و الگو های دانه مختلفی دارند، از طرفی این مواد نسبت به وزنی که دارند خواص متفاوتی دارند. همچنین اکثرا عایق های خوبی برای مقابله با حرارت بالا و جریان الکتریسیته می باشند، همینطور از خواص صوتی بسیار مطلوبی برخوردار خواهند بود.

کاربرد چوب ها در زندگی روزمره ما

علاوه بر این موارد، این جزء از طبیعت می توانند احساس گرما را به خوبی القا کند؛ خاصیتی که در فلزات و حتی سنگ ها وجود ندارند. کار کردن با آنها بسیار راحت است و هیچ خطری برای انسان ندارند.
چوبها یکی از موادی بودند که از زمان ظهور انسان ها بر روی کره زمین وجود داشتند و به راحتی بازیافت می شوند. انواع چوب را می توان برای تامین سوخت برای انسان ها استفاده کرد.با وجود پیشرفت کردن فناوری تکنولوژی و افزایش رقابت آن ها با فلزات، پلاستیک ها و سیمان، توانسته اند هنوز هم جایگاه خودشان را به خوبی حفظ کنند. حتی با گسترش پیدا کردن تکنولوژی قابلیت سرویس دهی چوب ها بیش تر از قبل شده است و علاوه بر صنایع چوب و مبلمان، کاربرد گسترده تر پیدا کرده اند. همچنین از آن در ساختار پانل های چوبی، صنایع خمیر سازی، کارخانه جات تولید کاغذ و بیش تر محصولات شیمیایی استفاده می شود. 

انواع چوب و کاربرد آن

همانطور که میدانید چوب دارای انواع مختلفی میباشد که هر کدام کاربرد مخصوصی را دارد.در ادامه به آن ها میپردازیم با ما همراه باشید.

چوب سدر

سدر، یکی از انواع چوبهای نرم و معطر می باشد که به طور طبیعی مقاومت بسیار بالایی در مقابل پوسیدگی و حمله حشرات دارد. یکی از دلایل پر طرفدار بودن این نوع، زیبایی، ماندگاری بالا و دوام زیاد آن می باشد. سدر از درختان سوزنی برگ به حساب می آید و انواع متفاوتی دارد، که به دو دسته سدر سفید و سدر قرمز تقسیم بندی می شوند. این نوع ازچوب، دارای رنگ سفید و کم رنگ تر از سایر چوبها هستند و تقریبا شبیه به رنگ خاکستری یا نقره‌ ای می باشند. اما رنگ سدر قرمز، کهربایی یا قرمز مایل به قهوه ای خواهد بود. از طرفی سدر سفید نسبت به نوع قرمز آن، بیش تر لکه و رنگ می گیرد.

کاربرد چوب سدر

 می توان در پروژه های بیرونی و طرح های داخلی ساختمان استفاده کرد. به دلیل خاصیت ضد پوسیدگی و  دفع کننده حشرات بودن این چوب ها، از آن ها در ساخت نرده ها، عرشه های کشتی، روکش کمد و یا ساخت صندوقچه ها استفاده می شود. 

چوب صنوبر

چوب صنوبر و یا  صنوبر داگلاس، جزء چوبهای نرم اما بسیار سخت و ماندگار می باشد. این نوع از گونه های درختی و بسیار بلند محسوب می شوند. اگر درختان صنوبر را در جنگل به حال خودشان رها کنند، ارتفاع چوب های صنوبر به 200 تا 300 فوت هم خواهد رسید. چوب درختان صنوبر در مقابل پوسیدگی و حمله حشرات مقاومت بالایی دارند اما مقاوم تر از درختان سدر نیستند.
این چوبها، برجسته و اغلب صاف هستند اما رنگ آن ها قرمز مایل به قهوه ای می باشد. این مدل ، نمی توانند به صورت یکنواخت رنگ ها و طرح ها را به خودش جذب کنند و به دلیل سنگین بودن و چگالی بالایی که دارند، در صورت فرو رفتن میخ در چوب، در جای خودش باقی می‌ ماند. تقریبا ارزان قیمت هستند و انتخاب مناسبی برای استفاده به عنوان الوار های ساختمانی می باشند. صنوبر با اره ها به خوبی برش می خورند.

کاربرد چوب صنوبر

علاوه بر الوار های ساختمانی، از آن ها می توان برای عرشه‌ سازی و انجام پروژه‌ های نجاری استفاده کرد. چوب صنوبر را می توان در دیوار ها، سقف منازل و کفپوش چوبی خانه ها به کار برد. 

چوب کاج

 کاج همانند چوب سدر، یک چوب بسیار نرم می باشد که کار کردن با آن بسیار آسان است. این گونه از چوبها، در بیش تر مناطق و در هر نوع آب و هوایی رشد می کند.کاج انواع متفاوتی دارد اما متداول ترین انواع این چوبها کاج سفید، پوندروسا و کاج زرد جنوبی می باشد. این نوع نسبت به بقیه، چگالی نسبتا کم تری دارد و از مقاومت کمی هم در مقابل پوسیدگی برخوردار است.
 از لحاظ ظاهری کم رنگ تر و تقریبا زرد است اما از لحاظ کیفیتی انواع متفاوتی دارند. کاج درجه پایین تر، احتمال آسیب دیدن و تاب برداشتن بالا تری دارند. همچنین، رطوبت طبیعی بالایی دارند.

کاربرد چوب کاج

متناسب با نوع چوب کاج، استفاده کردن از آن ها می تواند یک انتخاب مناسب برای ساخت مبلمان روستایی، صنایع نجاری، پوشش دیوار ها و عرشه ها باشد. حتی برای ساخت قفسه و بیش تر پروژه های مشابه از آن استفاده می شود.

چوب کاج

چوب روسی

چوب روسی از کشور روسیه که در شمال کشور ایران قرار دارد تهیه می گردد. چوب روسی از درخت کاج بوده که در جنگلهای روسیه بریده می شود و بعد به کارخانه برده شده و به ابعاد مختلفی برش داده می شود و به صورت پالت بسته بندی می گردد و به کشورهای مختلف صادر می شود.این چوب به علت سبکی و ضریب الاستیته بالا از بهترین چوبها برای اسکلت ساختمان هاست. الیاف بلند و خمیر سفید آن در کاغذسازی مصرف فراوان دارد. در ایران این چوب غالبا در صنایع مبلمان استفاده می شود.

کاربرد چوب افرا

کاربرد چوب افرا

 افرا یک انتخاب مناسب برای کفپوش و پارکت ساختمان ها، روکش، تولید کاغذ، تولید آلات موسیقی، بلوک های قصابی، میز های کار، و تولید چوب بیس بال می باشد‌.

چوب افرا

چوب درخت افرا یکی از پر فروش ترین چوب های موجود در بازار است که انواع متفاوتی دارد. از انواع متفاوت چوبهای افرا می توان به افرای خاکستری، افرا کرب، قندی، افرا سیاه، افرا نقره ای، پوست کاغذی و قرمز اشاره کرد که در این بین، افرا قرمز رایج تر است. ارتفاع چوب افرا بلند و هر کدام از انواع های افرا، دارای خصوصیات مهمی می باشند. یکی دیگر از انواع این چوبها، افرا سنگی است که بسیار سخت و متراکم خواهد بود. ظاهر افرا، روشن و رنگ آن تقریبا سفید، زرد و حتی طلایی رنگ است. از طرفی سطح این چوبها صاف و دارای نوار های قهوه ای روشن هستند. 

کاربرد چوب روسی

از کاربرد های چوب روسی میتوان به مواردی همچون  پالت سازی و زیر سازی سقف،کف پوش و دیوار پوش ،کاغذسازی و الیاف سازی ،انواع قرنیز، زهوار و نبشی ،ساختمان سازی و نرده کشی ،دیوارهای کاذب و قالب بندی نمای چوبی ،کمد کابینت سازی و … اشاره کرد.چوب روسی با کیفیت را میتوانید از آواچوب تهیه نمایید.

چوب روسی

چوب بلوط

چوب درختان بلوط می توانند قرمز و یا سفید باشند،که جزو چوبهای سخت هستند و بسیار متراکم می باشند. درختان بلوط سفید و قرمز، متراکم و سخت هستند اما بافت آن ها تقریبا صاف و خشن است. بلوط قرمز، تناژ قرمز تری دارد اما بلوط سفید، دارای رنگ روشن‌ تری می باشد و حتی در بعضی از مواقع می تواند، سفید و یا زرد کم‌ رنگ باشد. بلوط سفید رنگ به خاطر الگوی متضاد و همچنین ظاهر مواجی که دارد بسیار پر طرفدار است؛ در نتیجه در زمان اره کردن این چوبها، خطوط مواج آن ها ظاهر می شود.انواع چوب بلوط ها، در مقابل پوسیدگی و حمله کردن حشرات بسیار مقاوم و بادوام می باشد ولی به خوبی خم خواهد شد.

کاربرد چوب بلوط

به خاطر بادوام بودن و خم شدن آن، می توان در صنایع قایق سازی و حتی در ساخت بشکه های شراب یا ویسکی استفاده کرد. همچنین می توان در ساخت کفپوش، صنعت مبلمان، کابینت سازی و ساخت آسیاب به کار برد.

چوب بلوط

چوب ساج

ساج، یکی از چوبهای سخت می شود که ظاهر خوبی دارد. ساج، جزو آن دسته از چوبهایی است که دارای دانه های راست، یک بافت درشت و ناهموار می باشند. ساج از بهترین روغن های طبیعی تشکیل شده اند که وجود این روغن ها باعث بادوام و مقاوم شدن تر چوب شده است. از طرفی این روغن های طبیعی، کار کردن با چوب ساج را راحت تر می کند، رنگ چوبهای ساج رنگ قهوه ای می باشد.

کاربرد چوب ساج

به خاطر بادوام بودن و خم شدن آن، می توان در صنایع قایق سازی و حتی در ساخت بشکه های شراب یا ویسکی استفاده کرد. همچنین می توان در ساخت کفپوش، صنعت مبلمان، کابینت سازی و ساخت آسیاب به کار برد.

چوب گردو

چوب گردو یکی از محبوب ترین چوبهای سخت است که آن را از درخت گردوی سیاه به دست می آورند. رنگ چوب گردو تقریبا شکلاتی رنگ و بسیار غنی می باشد و نجاران ترجیح می دهند برای ساخت محصولات خود از این چوبها استفاده کنند.
چوبهای گردو تقریبا صاف است اما در بعضی مواقع برخی از آن ها دارای امواج و بی نظمی هستند. این چوبها رنگ قهوه ای کم رنگ تا قهوه ای تیره دارند. همچنین در برابر پوسیدگی مقاومت بالایی دارد اما در مقابل حمله حشرات مقاوم نیستند. از نظر اندازه و ابعاد، پایدار می باشند ولی در صورت خشک شدن، کوچک می شوند و تاب می خورند.

کاربرد چوب گردو

از چوب درختان گردو در صنعت مبلمان متوسط ​​تا سطح بالا، برای ساخت اسلحه و کابینت استفاده می شود.

چوب گردو و کاربرد آن

چوب راش

چوب راش دارای رنگ قرمز متمایل به رنگ قهوه ای می باشد و منافذ ریزی دارد. بافت این چوبها ظریف و یکنواخت است و در برابر له شدگی بسیار مستحکم هستند. این الوار ها از سفتی متوسط و مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه برخوردار هستند و ویژگی خمشی آن ها در حد عالی می باشد؛ در نتیجه به آسانی و با هر نوعی از ابزار های دستی و برقی می توان با چوب راش کار کرد.

 خواص میخ زنی و چسبندگی خوب دارند و به خوبی لکه و جلا می گیرند. دوام آن ها در حال متوسط است؛ به طوری که چوبهای راش در مقابل حمله سوسک ها ضعیف هستند. بنابراین سوسک های معمولی حمله کننده به مبلمان و سوسک های شاخ بلند می توانند به این چوب ها نفوذ کنند. این نوع از چوبها اغلب فاسد شدنی هستند اما با این حال، کاربرد گسترده ای در صنایع دارند.

کاربرد چوب راش

این چوبها را می توان در صنعت کابینت سازی، مبلمان سازی، ساخت کفپوش های جامد و لمینتی، قسمت پشتی قلم مو، روکش، قاشق های چوبی و نرده ها به کار برد. از چوبهای راش می توان برای ساخت ظروف غذا هم استفاده کرد؛ چرا که بر روی بو و مزه غذا تاثیر منفی ندارد.

چوب چنار

چوب راش دارای رنگ قرمز متمایل به رنگ قهوه ای می باشد و منافذ ریزی دارد. بافت این چوبها ظریف و یکنواخت است و در برابر له شدگی بسیار مستحکم هستند. این الوار ها از سفتی متوسط و مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه برخوردار هستند و ویژگی خمشی آن ها در حد عالی می باشد؛ در نتیجه به آسانی و با هر نوعی از ابزار های دستی و برقی می توان با چوب راش کار کرد.

 خواص میخ زنی و چسبندگی خوب دارند و به خوبی لکه و جلا می گیرند. دوام آن ها در حال متوسط است؛ به طوری که چوبهای راش در مقابل حمله سوسک ها ضعیف هستند. بنابراین سوسک های معمولی حمله کننده به مبلمان و سوسک های شاخ بلند می توانند به این چوب ها نفوذ کنند. این نوع از چوبها اغلب فاسد شدنی هستند اما با این حال، کاربرد گسترده ای در صنایع دارند.

کاربرد چوب چنار

از چوبهای چنار می توان در کابینت سازی، تهیه روکش، تولید وسایل آشپزخانه و ساخت آلات موسیقی استفاده کرد. همچنین در تهیه اقلام چوبی تخصصی کوچک و همچنین در ساخت اجسام برگردانده شده از این چوبها استفاده می شود.

کاربرد چوب چنار

چوب ترمووود

ترمووود الواری است که تحت عملیات حرارتی اضافی در دمای 180 تا 240 درجه بدون استفاده از مواد افزودنی و ترکیبات مصنوعی قرار گرفته است و درختان با نژادهای مختلف مانند نرم (صنوبر، کاج) و سخت ( بلوط، راش) تحت اين عملیات حرارتی قرار می گیرند. گستردگی دامنه چوب ترمووود به دلیل سه ویژگی اصلی آن يعني دوام، رطوبت کم و پایداری ابعادی است.

چوب ترمووود

کاربرد چوب ترمووود

از چوب ترمووود در ساخت و ساز، دکوراسیون خارجی و داخلی ساختمان های مسکونی و ساختمان های عمومی مختلف استفاده می شود. از آن برای ایجاد انواع سازه های خیابانی، ساخت پل ها، اسکله ها و همچنین استفاده از آن در طراحی منظره، ساخت مبلمان و آلات موسیقی، کف، در و پنجره استفاده می شود.

چوب ممرز

از لحاظ ظاهری ضخیم است و رنگ آن تقریبا سفید مایل به زرد خواهد بود. بافت این الوار ها به صورت ظریف و یکنواخت می باشد و منافذ کوچک تا متوسط دارد. چوبهای ممرز از لحاظ مقاومتی در مقابل پوسیدگی های به وجود آمده غیر بادوام هستند و ماندگاری زیادی ندارند. از طرفی این چوبها خاصیت فاسد شدگی دارند و مستعد نفوذ حشرات می باشند اما به طور کلی چوب های ممرز، مقاومت خوبی در مقابل سایش دارند.

کاربرد چوب ممرز

کاربرد چوب ممرز

 کار کردن با چوبهای ممرز به دلیل سختی و چگالی بالایی که دارند، کمی دشوار به نظر می رسد، اما با این حال، با وجود همین تراکم و یکنواخت بودن این چوب ها، می توان تراش  های زیبایی را بر روی این چوب ها ایجاد کرد. 
از چوبهای ممرز به عنوان سوخت، ساخت کفپوش و روکش، تهیه آلات موسیقی و پرکاشن، انواع چرخ، دستگیره، تهیه شفت، ساخت اشیاء چرخانده شده و سایر قطعات کوچک چوبی استفاده می شود.

چوب توسکا

این گونه، یکی از پر طرفدار ترین چوب های موجود در جهان است که رنگ قرمز منحصر به فردی دارد.که بالا ترین درجه سختی را نسبت به چوبهای دیگر دارد اما با این حال، چوب سبک و محکمی می باشد.همچنین دارای سطح صافی است؛ به طوری که از  توسکا می توان در صنعت مبلمان و تجهیزات دکوراسیون داخلی استفاده کرد. توسکا نرم ترین عضو خانواده چوبهای سخت هستند که به آن ها خاصیت انعطاف پذیری خوبی می دهد. به همین دلیل هم در ساخت تخت خواب، بیش تر از این چوب استفاده می کنند‌.
از لحاظ قیمتی،توسکا یکی از مقرون به صرفه ترین چوبهای بازار می باشد؛ چون این درخت با سرعت زیادی رشد می کند، ترک نمی خورد و از استحکام بالایی برخوردار است.

کاربرد چوب توسکا

در بیش تر وسایل تزئینی، تخت خواب و ساخت کلبه ها، از توسکا استفاده می شود. همچنین این الوار را به خاطر ویژگی هایی که دارند، برای ساخت دکوراسیون های داخلی کلاسیک به کار برده می شوند. چوبهای توسکا، سمباده خور هستند و گزینه مناسبی برای ساخت کابینت های آشپزخانه، قالب گیری کردن و آسیاب کاری می باشند.

چوب توسکا

قیمت انواع چوب

چوبها انواع متفاوتی دارند؛ هر کدام از آن ها در مکان خاصی کشت داده می شوند. از طرفی نگهداری کردن از بعضی آن ها کار بسیار سختی است؛ به عنوان مثال بعضی از چوبها به سرعت فاسد شده و یا مستعد حمله حشرات و جانوران موزی هستند. در نتیجه نگهداری کردن از این چوب هزینه بر است و بر روی قیمت انواع چوب اثر می گذارد.
حتی بعضی از چوبها به صورت غیر بومی در خارج از کشور کاشته می شوند و در مورد قیمت این گونه از چوب، علاوه بر هزینه نگهداری، باید هزینه حمل و نقل را هم در نظر گرفت. عوامل دیگری هم بر روی قیمت انواع چوب اثر می گذارد که می توان به وضعیت آب و هوایی منطقه، زمان برداشت چوب، کمبود منابع و مواد غذایی، هزینه کاشت درخت و نگهداری از آن اشاره کرد.برای اطلاع از قیمت ها میتوانید از طریق راه ارتباطی زیر با کارشناسان ما در آواچوب تماس بگیرید.

ارتباط با کارشناسان فروش

برای استعلام قیمت و سفارش با کارشناسان ما در آوا چوب تماس بگیرید

سخن پایانی

انواع بسیار زیادی از چوبها در اطراف ما وجود دارد،که هر کدام خصوصیات منحصر به فرد خودشان را دارند. بنابراین سعی کنید در هنگام خرید ابتدا ببینید که به چه چوبی نیاز دارید، مسلما خرید چوبهای مستعد حمله حشرات در مناطق گرمسیری پیشنهاد نمی شود. درجه سختی، مقاومت، رنگ و دوام هر کدام از آن ها با یک دیگر فرق دارد و همین موارد هم بر روی قیمت آن ها اثر می گذارد. آوا چوب چندین سال است که به فروش انواع چوب می پردازد و در اختیار مهندسان، سازمان ها و شرکت های ساختمانی می باشد. هدف ما رضایت مشتریان عزیز می باشد.

سوالات متداول

آوا چوب یکی از بهترین مراکز فروش فرآورده های چوبی و همینطور انواع رنگ چوب میباشد که با سابقه ی سالها تجربه در این زمینه با کیفیت ترین محصولات خود را با قیمتی مناسب در اختیار مشتریان عزیز قرار داده است.

شما میتوانید برای استعلام قیمت و ثبت سفارش با کارشناسان فروش ما در آواچوب از طریق شماره 34639-021 در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *