آواچــــــــــــوب
AVACHOOB

روغن چوب همل

همواره چوب یکی از اصلی‌ترین متریال‌ها در تولید انواع ابزار و ساخت و ساز برای بشر بوده است. چنانچه در حال حاضر بسیاری از آثار هنری و تاریخی به جا مانده از سده‌های دور، توسط این ماده طبیعی و بادوام بوجود آمده‌اند. در نتیجه، ضرورت استفاده از روغن‌های محافظ به

از انواع روغن چوب همل چه میدانید

همواره چوب یکی از اصلی‌ترین متریال‌ها در تولید انواع ابزار و ساخت و ساز برای بشر بوده است. چنانچه در حال حاضر بسیاری از آثار هنری و تاریخی به جا مانده از سده‌های دور، توسط این ماده طبیعی و بادوام بوجود آمده‌اند. در نتیجه، ضرورت استفاده از روغن‌های محافظ به منظور جلوگیری از عوامل آسیب‌زا اعم از رطوبت، حشرات و دیگر عوامل محیطی نیز معنا پیدا کرده است. در‌این‌میان، استفاده از روغن‌هایی که از ترکیبات مطلوب و باکیفیت تهیه شده باشند، از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی روغن چوب همل که توسط برند انگلیسی-ترکی همل (Hemel) تولید شده است، بپردازیم.

شرکت آواچوب، به عنوان یکی از معتبرترین مراکز ارائه‌دهنده‌ی صنایع چوبی در ایران، خدمات متنوع و تخصصی مرتبط با نیاز مشتریان و علاقمندان به متریال چوب را ارائه می‌دهد.

با کارکردهای روغن چوب همل چقدر آشنایی دارید؟
معرفی روغن چوب همل

روغن چوب همل چیست؟

روغن چوب همل (Hemel)، نوعی روغن گیاهی چوب است که از صمغ و ریشه درختان کتان تولید شده که قابلیت پوشانندگی بر انواع مختلف سطوح چوبی را دارد. این روغن چوب دارای شفافیت فراوان و به رنگ روشن است؛ به گونه‌ای که قابلیت پوشش انواع سازه های چوبی را دارد. باید گفت که این روغن همل نه تنها نوعی از پوشش دهنده طبیعی‌ست، بلکه قابلیت این را هم دارد که از سازه‌های چوبی دربرابر آسیب‌های طبیعی و غیر طبیعی نیز بخوبی محافظت کند‌.

لازم به ذکر است که روغن همل، دارای استاندارهای محیط زیستی مورد تایید سازمان‌های اروپایی و همین‌طور گواهینامه EN 71-3 می‌باشد.

انواع روغن چوب همل

عمدتاً روغن‌های چوب همل به‌طور تخصصی بر حسب نیاز و مکان استفاده تقسیم‌بندی می‌شوند. شناخت انواع این روغن‌ها به شما دید روشن‌ و دقیق‌تری به شما در انتخاب می دهد که از آن جمله می‌توان از روغن تک‌جزیی، روغن دوجزیی، روغن هاردواکس چوب، روغن چوب اگزوتیک، روغن فضای خارجی همل، روغن کف و نمای چوبی و بسیاری دیگر از روغن‌های تخصصی مرتبط با صنایع چوبی را نام برد.

روغن تک‌جزیی همل (Hemel) چیست؟

روغن تک‌جزیی یا همان Single Component Wood Oil نوعی پوشش محافظ برای سطوح چوبی است. این روغن شامل یک جزء فعال است که خود به تنهایی و بدون نیاز به عنصر ترکیب شونده دیگری قابلیت حفاظت از بدنه‌های چوبی را دارد. روغن تک‌جزیی برخلاف روغن‌های چند جزئی به طور مستقیم آماده به مصرف است.

روغن تک‌جزیی همل به علت تقویت زیبایی طبیعی چوب که جلوه‌ای مات و نیمه‌براق به چوب می‌بخشد و همین‌طور استفاده آسان و قدرت بالایی که در نفوذ به بافت چوب دارد بسیار مورد توجه است. این روغن قادر است تا با نفوذ به درون بافت چوب، لایه‌ای مقاوم در برابر عوامل طبیعی مانند رطوبت، گرد و غبار، و نیز اشعه UV را برای چوب ایجاد کند. از دیگر مزایایی که می‌توان برای روغن تک‌جزیی همل برشمرد، این است که در صورتی که سطح پوشاننده‌ی این روغن نیاز به مرمت داشته باشد، می‌توان بدون آن‌که ضرورتی برای پاک کردن لایه‌های قبلی وجود داشته باشد، لایه جدید را اضافه و در نتیجه بافت آن را مجدداً اصلاح کرد.

این نوع از روغن تک‌جزیی همل به طور معمول برای انواع سطوحی چوب‌های داخلی و خارجی مانند کف‌پوش‌ها، مبلمان، و غیره مناسب است.

روغن دو جزیی همل (Hemel) چیست؟

روغن دو جزئی چوب نوعی پوشاننده و محافظ سطوح چوبی است که بر خلاف روغن تک‌جزیی از دو جزء تشکیل می‌شود. جزء اول که جزء اصلی نیز به حساب می آید عبارت است از روغن که عموماٌ خود دربرگیرنده روغن‌هایی‌ست که قابلیت نفوذ به عمق لایه‌های چوب را داشته و از داخل تقویت بافت آن می‌پردازند می‌کنند. تشکیل می‌شود. و جزء دوم یا فعال‌کننده، که ترکیبی شیمیایی‌ست که پس از ادغام با روغن، به فعل و انفعالات ویژه‌ای منجر شده که باعث افزایش مقاومت چوب دربرابر احتمالات آسیب‌زا مانند ساییدگی، رطوبت، اشعه UV و شرایط جوی می‌گردد.

این روغن چوب برای خشک شدن در مقایسه با روغن تک‌جزیی، فرآیند سریع‌تری را طی می‌کند و نیز موجب حفظ و تقویت بافت و رنگ چوب و جلوه‌ی طبیعی آن می‌شود؛ به همین خاطر اغلب در پروژه‌های بزرگ و محیط‌های پرترددی مانند کفپوش‌های چوبی و همین طور در سطوح خارجی و فضاهای باز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4 بسته روغن چوب همل
انواع روغن چوب همل

طریقه استفاده از روغن چوب همل چگونه است؟

برای استفاده از روغن چوب (چه تک‌جزئی و چه دو‌جزئی)، رعایت مراحل و اصول صحیح بسیار مهم است تا منجر به ایجاد کیفیت مطلوب و موردنظر شود.

آماده‌سازی سطح چوب

پیش از انجام هر کاری لازم است تا سطح چوب کاملاً خشک، تمیز و عاری از گرد و غبار باشد؛ به همین منظور می‌توان از یک دستمال تاحدی مرطوب استفاده کرد. پس از آن نیاز به یکدست کردن سطح چوبی و سمباده‌کشی‌ست؛ چون در این صورت است که روغن، عملکرد بالای خود را نشان داده قابلیت نفوذ به لایه‌های چوب را پیدا می‌کند. بعد از این می‌بایست دوباره با دستمالی مرطوب بقایای به‌جامانده گرد و غبار یا خورده‌هایی احتمالی که در اثر سنباده کشی بوجود آمده اند را به طور کامل تمیز کنید.

آماده‌سازی روغن

با توجه به عدم نیاز روغن‌های تک‌جزیی به ترکیب با عناصر دیگر و آماده به کار بودن این روغن، چنانچه قصد استفاده از روغن‌های دوجزیی را داریم لازم تا پیش از شروع کار روغن و هاردنر را در نسبت یک به پنج ب حسب نیازتان و در ظرفی جداگانه به گونه‌ای ترکیب کنید که دو جزء فوق به طور کامل در هم ادغام بشوند

اعمال روغن روی چوب

برای اعمال روغن می‌توان از یک قلم‌مو، پد، پارچه نرم یا غلطک استفاده کرد. بهتر است از ابزاری استفاده کنید که روغن را به‌صورت یکنواخت بر سطح چوب پخش کند. بعد از اعمال لایه اول برروی چوب و مطمئن شوید که روغن به طورکامل به درون بافت چوب نفوذ کرده باشد. پس از آن، لایه‌ی دیگری را به طور نازک بر بدنه چوب موردنظر اعمال کنید. سپس دوباره با استفاده از پارچه‌ای تمیز و خشک، روغن را به آرامی روی سطح ماساژ دهید تا روغن به طور کامل در عمق چوب نفوذ کند.

افزودن لایه‌های بعدی

معمولاً به منظور افزایش دوام و زیبایی چوب، توصیه می‌شود که 2 تا 3 لایه روغن را اعمال کنید. فراموش نکنید که در فواصل میان هر لایه، مرحله سمباده‌کشی سبک و پاک کردن گرد و غبار را انجام دهید.

زمان خشک شدن

زمان خشک شدن روغن چوب همل به نوع روغن و شرایط محیطی و تعداد لایه‌های آن بستگی دارد، معمولاً بین 6 تا 24 ساعت زمان می‌برد تا روغن به طور کامل خشک شود. در این مدت نباید چوب را در معرض گرد و غبار یا رطوبت قرار بدهید. بهتر که سطح روغن خورده در دمای محیطی نه چندان سرد یا گرم قرار گرفته تا فرآیند خشک شدن آن سریع‌تر طی شود. چنانچه هاردنر بیشتری به روغن اضافه کنید روند خشک شدن چون باز هم تسریع می‌یابد.

 نگهداری

پس از اعمال آخرین لایه روغن و خشک شدن کامل آن، می‌توانید سطح روغن خورده را با یک پارچه نرم پولیش دهید. این کار جلوه‌ای براق و صیقلی به چوب بدهد. در صورتی که مراحل اعمال روغن بر روی چوب را به نحو صحیحی انجام بدهید، روغن همل، موجب افزایش مقاومت چوب شما در برابر آب و خش می‌شود.

بنظرتان روغن چوب همل سبز چه کاربردهایی دارد؟
چطور میتوان از روغن چوب همل استفاده کرد؟

روغن همل چند طیف رنگ دارد و چگونه می توان آن را اجرا کرد؟

روغن چوب همل در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها موجود است که به شما این امکان را می‌دهد که چوب را به رنگ دلخواه خود رنگ‌ کرده یا فقط به آن جلوه‌ای طبیعی ببخشید. روغن‌های چوب همل Hemel معمولاً شامل رنگدانه‌های طبیعی هستند که باعث جلوبخشی بیشتر به چوب و نمایان کردن بافت زیبای آن می‌شوند. به چوب عمق و زیبایی می‌بخشند.

روغن‌های شفاف یا بدون رنگ

این روغن‌ها می‌توانند شامل مدل‌های روغن‌های شفاف یا بدون رنگ باشند. و به حفظ رنگ و بافت طبیعی چوب کمک می‌کنند. این روغن‌ها به‌ویژه برای افرادی که می‌خواهند چوب جلوه طبیعی خود را حفظ کنند، مناسب است.

 رنگ‌های روشن

این روغن‌های با ایجاد رنگی روشن به‌ویژه برای درختانی مانند صنوبر، کاج، بلوط روشن و افرا بسیار مناسب هستند. و حالتی ملایم و طبیعی به این چوب‌ها می‌بخشند.

رنگ‌های عسلی

تناژ رنگ‌های عسلی طیفی گرم و زیبا را به چوب‌هایی مانند بلوط و کاج استفاده می‌شود که موجب غنی شدن ظاهر چوب می‌شود.

 رنگ‌های متوسط

یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها برای چوب، رنگ بلوط است که یک طیف قهوه‌ای فام و گرم دارد. این رنگ عمدتاً برای فضاهای داخلی و خارجی گزینه‌ای مطلوب است.

رنگ ماهگونی نیز دارای فام قرمز و مایل به قهوه‌ای‌ست، که به چوب جلوه‌ای لوکس و درخشان می‌دهد. در طیف رنگ‌های متوسط، چوب گردویی رنگ را  نباید از یاد برد که دارای تنالیته‌ای تیره‌تر از بلوط است که ظاهری کلاسیک و شیک به چوب می‌دهد.

از دیگر رنگ های این طیف می‌توان از قهوه‌ای شکلاتی نام برد که ترکیبی از رنگ قهوه‌ای و قرمز است و در محیط حالتی گرم زنده ایجاد می‌کند.

 رنگ‌های تیره

این دسته رنگ‌ها بلوطی تیره، قهوه‌ای با تیرگی بالا و خلوص رنگی عمیق است. و معمولاً برای چوب‌های سخت و مبلمان کلاسیک بکار می‌روند.

در میان انواع رنگ چوب‌ها، آبنوس (Ebony) دارای شدیدترین میزان تیرگی و نزدیک به مشکی‌ست که جلوه‌ای مدرن و ویژه به چوب می‌بخشد.

طیف رنگ‌های خاص

عمدتاٌ رنگ‌هایی با طیف خاص مناسب افرادی‌ست که به دنبال ایجاد فضاهای خاص و مدرن هستند. این دسته از رنگ‌ها، می‌تواند شامل طیف خاکستری یا رنگ‌های تلفیقی باشند؛ که اغلب برای افرادی که زیبایی شناسی مدرن را دنبال می‌کنند، مناسب است. و  برای پروژه‌هایی مانند کف‌پوش‌های داخلی یا مبلمان فضای باز ایده‌آل می‌باشد.

در نهایت، انتخاب رنگ روغن چوب به نوع چوب و سلیقه‌ی شما بستگی دارد.

استفاده از روغن چوب همل برای چه سازه‌هایی مناسب است؟

روغن چوب همل (Hemel) یکی از محصولات محبوب برای محافظت و بهبود ظاهر سازه‌های چوبی است. این روغن به دلیل ویژگی‌های حفاظتی و تزئینی، برای انواع مختلف سازه‌های چوبی بکار می‌رود. از آن جمله می‌توان به مبلمان، تراس‌ها (Decking)، نرده‌ها و دیوارها، سقف‌ها، درو پنجره‌ها و سازه‌های چوبی در فضاهای خارجی مثل آلاچیق ها و پل‌ها اشاره کرد. به علاوه آنکه روغن همل برای سطوح کف، اسباب بازی‌های چوبی و به طور‌کلی برای تمام سازه‌های چوبی مناسب است. و دربرابر رطوبت، آفتاب، گرد و غبار و سایر عوامل محیطی از آن‌ها محافظت می‌کند.

ویژگی های روغن همل

یکی از مهمترین نکاتی که در رابطه با روغن‌های همل Hemel، تخصصی بودن و طیف گسترده ای از انواع روغن‌های چوب است. این روغن‌ها همگی با ترکیبات قدرتمند خود، به حفاظت از چوب و دوام و زیبایی آن کمک می‌کنند. همچنین، روغن‌های همل باعث افزایش مقاوت چوب دربرابر آسیب‌های احتمالی نظیر خش، سایش و ضربه پذیری می‌باشند. و مقاومت چوب دربرابر آب و رطوبت را نیز تقویت می کنند. این روغن‌ها اغلب از مواد طبیعی همچون صمغ گیاهان و سازگار با محیط زیست تهیه شده‌اند. و همگی دارای گواهینامه بهداشت و سلامت می‌باشند.

سخن پایانی

به طور کلی برای استفاده از روغن چوب همل Hemel، بهتر است که ویژگی‌ها و ترکیبات آنها را بررسی کنید. و روغن متناسب با نیاز خود سفارش بدهید. برای این کار پیشنهاد می کنیم تا با کارشناسان آواچوب تماس بگیرید. و از نوع چوب و روغن همل یا رنگ همل متناسب با آن کسب اطلاع کنید.

02134639

آواچوب

سوالات متداول

  • تفاوت روغن همل تک‌جزیی با روغن همل دوجزیی در چیست؟
    روغن تک‌جزیی همل، نوعی روغن پوشاننده‌ی چوب است. و شامل یک جزء فعال و بی‌نیاز از ترکیب با عنصر دیگر و کاملا در دسترس است. در حالی که روغن دوجزیی همل از دو جز تشکیل دهنده که یکی روغن اصلی و دیگر هاردنر است تهیه می شود. هر دو این روغن های از پوشانندگی و ایجاد لایه محافظ مطلوبی برای چوب برخوردارند.
  •  چند لایه روغن همل را بر روی سطح چوبی اعمال کنیم؟
    معمولا دو تا سه لایه را به صورت یکنواخت بر سطح مورد نظر خود اعمال کنید. این کار به چوب شما دوام و درخشندگی بیشتری می‌دهد.
آخرین پست‌ها

دیدگاه خودتان را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حافظه موقت کپی شد